Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (NUC)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (

Inlägg av Icecap »

Hur skriva in kommandon NÄR T-BORD O MUS INTE FUNGERAR?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (

Inlägg av swesysmgr »

Jag tror han menar att du tar en image av din krånglande installation på en annan fungerande maskin och använder sedan DISM för att lägga in drivrutinerna i imagen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (

Inlägg av JimmyAndersson »

Men går det att använda DISM på vilken licens som helst för en vanlig användare?

Förr (WinXP, 2000 och Vista) krävdes OEM och specialtrix som bara gick att göra en gång. (Vi fick utbildning av Microsoft och kortkommandona var ganska hemliga. Då fanns nämligen inget GUI. Tyvärr har jag glömt hur man gjorde. :) )
Knappas
Inlägg: 148
Blev medlem: 26 november 2008, 16:51:09
Ort: Stockholm

Re: Installera USB3 drivrutiner i windows utan tangentbord (

Inlägg av Knappas »

Jo man skall alltså plocka ut disken ur NUCen om koppla in den på en annan dator men inte boota ifrån denna disk utan bara montera den.

På denna maskin så har man laddat ner de drivrutiner man vill skriva till NUCens disk.

När man monterar disken så bör dess partitoner dyka upp som andra drivebokstäver och NUCens c:\ partition som innehåller windows kanske kommer på f:\ istället.

Nu kör man "DISM /imageDism /Image:F:\ /Add-Driver /Driver:C:\drivers\mydriver.inf:\" typ.

Nu stänger man av datorn plockar ur den ur datorn och återmonterar den i NUCen och provar att boota för att se om man lyckats eller ej.

Som jag skrev så är jag inte helt hemma på DISMs men jag är rätt säker på att det går att tvinga in drivrutiner med hjälp av DISM.

Se till att ha en Imagebackup på disken innan bara sedan är det väl bara att testa runt.
Skriv svar