Mythbusters tokiga?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Inlägg: 174
Blev medlem: 6 mars 2006, 18:37:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Mythbusters tokiga?

Inlägg av Mignon »

Hej!

Enligt Mythbusters stannar hjärtat ungefär vid
6 mA.. Kan det stämma? Det kanske har att göra med
spänningen iofs..[/b][/code]
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

En bekant, som jobbar som läkare Påstod att

"Det är fler som dött av att testa ett 9V batteri mot tungan än av att (ofrivilligt) komma åt 220V"

Måste erkänna att jag inte helt förstod vad han menade, :) men Han påstod detta delvis hade med hudens issolationsförmåga att göra

Visserligen har inte jag stukit med ännu av 9V, åtminstone inte såvitt jag känner till, :)

Men kan nog ändock ligga någonting i ovanstående, läste för en tid sedan om en annan läkare som experimenterade med att bota vissa cancerpatienter genom att leda ström genom sjukdomshärden, där uppgavs spänningen ligga på run 6V Vilket tydligen ansågs mycket. Tror inte styrkan var särskkillt hög.


Vet ej vad man skall dra för slutsatser av detta, men måste erkännas att det i vart fall inte gör mig klokare. :humm:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17169
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

mignon: tänker du på programmet där de testar om man dör i badkaret om man tappar ner saker i det?

Jag anser att hela det programet är felaktigt...
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Om man menar ström genom själva hjärtat så behövs det nog inte ens 6mA.

Wikipedia säger <1mA...

Man klarar förstås mycket mer genom kroppen, all ström tar ju inte vägen genom hjärtat.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Problemet är inte strömmen i sig. Man kan nog klara en smäll på flera ampere så länge som det handlar om likström. Men växelström är betydligt farligare eftersom man kan få hjärtflimmer.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Min ofaktabaserade gissning är, att en del av de personer som dött av 9V batteri har dött pga chockeffekt snarare än strömmen.

Borde inte likström vara rätt farligt för kroppen? Jag menar, borde inte blodet sönderdelas till väte och vatten samt lite mera?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Re: Mythbusters tokiga?

Inlägg av björn »

Mignon skrev:Hej!

Enligt Mythbusters stannar hjärtat ungefär vid
6 mA.. Kan det stämma? Det kanske har att göra med
spänningen iofs..[/b][/code]
Nej, man brukar säga att man tål ca 2 mA och om jag inte minns helt fel fick även mythbusters korrigera det i ett senare avsnitt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Det farliga är att det är växelström och att det är låga värden! Växelströmmen (50/60Hz) får hjärtat att flimra vilket slår ut den naturliga återställningspunkt som finns.

Om strömmen är stor kommer den mestendels att bränna sig väg strax under huden vilket skonar hjärtat.

Så det är faktisk sant: 1-6mA från arm till arm är livsfarliga!

De idioter som går på tåg (och överlever) har oftast allvarliga brännskader och "allmänt trauma" men sällan hjärtflimmer.

Macce: nu ser du på långtidsskador och det är inte så ofta att man överlevar att hänga fast i längre tid och då är det iaf med brännskada vilket ventilerar de gaserna ur kroppen genom den brända huden.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Icecap:
"Växelströmmen (50/60Hz) får hjärtat att flimra vilket slår ut den naturliga återställningspunkt som finns."

Vad innebär den naturliga återställningspunkten?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

I hjärtat finns det en samling nervceller ("sinusknuten" har jag för mig att den kallas) som "tar över" om signalerna från hjärnan stoppar. Detta är en sorts "Watch-Dog"-funktion om vi jämför med en µC.

Kommer det alltså växelström av pass låg frekvens kommer detta punkt att tro att det fungerar bra (massor av hjärtslag ju) när det i själva verket är totalskit.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha, den "funktionen" kände jag inte till. Mycket intressant!

Klassikern med ena armen bakom ryggen är alltså en billig livförsäkring även när man inte kopplar med 230V nätspänning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

det där med 9v batterier har jag för mig var att någon lyckats döda sig själv med en multimeter , genom att mäta resistansen mellan armarna i nålar som stuckits in i vänster /höger underarm, huden i sig är ganska hög resistans på medans innanmätet är relativt låg resistans på. någon som har lust att prova? 8) :lol: , nä låt bli , eller mät enbart på ett ben, kanske dags att gå in till bårhuset och prova resistansen på en som redan är på väg att bli jordad
Samot
Inlägg: 311
Blev medlem: 15 november 2004, 18:32:13

Haha!

Inlägg av Samot »

" kanske dags att gå in till bårhuset och prova resistansen på en som redan är på väg att bli jordad " Det var en grym ordvits det. :lol:
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

För att klargöra en gång för alla om det här med hög spänning och/eller dödlig ström över/genom kroppen:

Det är strömmen genom kroppen (hjärta eller andra extra känsliga delar) som har ihjäl ett däggdjur.
MEN! För att driva en ström genom kroppen krävs det normalt en hög spänning, precis enligt Ohms lag: I = R*U.
Hudens resistans är normalt väldigt hög, men kan samtidigt varierar väldigt mycket. Våt hud leder ganska bra. Har du å andra sidan torra och talkade händer kan du ta i två 400 V-ledningar utan att ta skada (rekommenderas dock inte).
Om man av någon anledning lyckas få in strömförande material innanför huden kan man hälsa hem, eftersom man då penetrerat vårt naturliga strömskydd. Det är på så vis man kan ha ihjäl sig med en multimeter genom att greja in prober innanför huden och köra ett resistanstest (då skickas det ut en svag ström...).
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Med andra ord har man varit nära att stryka med utan att veta om det då :)
Värt att ha i åtanke i fortsättningen, således...

Den som har testat spänningen på ett elstängselaggregat vet nog vad detdär med issolering och fukt vill säga :D
Skriv svar