Mythbusters tokiga?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Inlägg: 174
Blev medlem: 6 mars 2006, 18:37:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Mythbusters tokiga?

Inlägg av Mignon »

Hej!

Enligt Mythbusters stannar hjärtat ungefär vid
6 mA.. Kan det stämma? Det kanske har att göra med
spänningen iofs..[/b][/code]
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

En bekant, som jobbar som läkare Påstod att

"Det är fler som dött av att testa ett 9V batteri mot tungan än av att (ofrivilligt) komma åt 220V"

Måste erkänna att jag inte helt förstod vad han menade, :) men Han påstod detta delvis hade med hudens issolationsförmåga att göra

Visserligen har inte jag stukit med ännu av 9V, åtminstone inte såvitt jag känner till, :)

Men kan nog ändock ligga någonting i ovanstående, läste för en tid sedan om en annan läkare som experimenterade med att bota vissa cancerpatienter genom att leda ström genom sjukdomshärden, där uppgavs spänningen ligga på run 6V Vilket tydligen ansågs mycket. Tror inte styrkan var särskkillt hög.


Vet ej vad man skall dra för slutsatser av detta, men måste erkännas att det i vart fall inte gör mig klokare. :humm:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17169
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

mignon: tänker du på programmet där de testar om man dör i badkaret om man tappar ner saker i det?

Jag anser att hela det programet är felaktigt...
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Om man menar ström genom själva hjärtat så behövs det nog inte ens 6mA.

Wikipedia säger <1mA...

Man klarar förstås mycket mer genom kroppen, all ström tar ju inte vägen genom hjärtat.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »