Robotarm eller grävskopa med RC-servo, bygglogg

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Robotarm eller grävskopa med RC-servo, bygglogg

Inlägg av Göran Nilsson »

Detta började med att jag hittade en sk. servo-driver krets på nätet sedan funderade jag på hur skulle jag kunna använda denna.
Till slut så kunde jag bestämma mig för något som liknar en robotarm eller kanske en grävskopa, döm själva.

Detta var kretsen som jag hittade

Bild

Och så här hade jag tänk att grävskopen skulle se ut

Bild

Jag beställde hem diverse komponenter, givetsvis med hjälp av Er då jag inte visste riktigt viken diod som var lämplig.

Här har jag knåpat ihop en av de tre driv-kretsarna.

Bild

Tyvärr så fungerade inte denna kretsen särskilt bra. Servon darrade och och var allmänt konstig, det var bara och starta en ny tråd och försöka få hjälp med problemet.

Chribbe76 konstruerade om hela kretsen men då hade jag redan kastat in handuken. Detta skrev han:
Jag har just testat "ditt" schema och servot hoppar lite fram och tillbaka.
Efter lite testande så kom jag fram till 2 st problem.
1: kraftigt spänningsfall när motorn roterar.
2: hela kretsen är lite instabil pga att 3.3MOhm är för mycket och 0.022uF är för lite.
Spänningsfallet är väldigt svårt att få bort med filter så jag testade med en sp.dubblare (7660) och en sp.reg på 5V med lågt spänningsfall istället som driver 555'an.

Jag bytte ut 3.3MOhm mot 300KOhm
0.022 mot 0.1uF
Vridpotten mot 10KOhm
56KOhm mot 10KOhm

Resultatet är i mitt fall: Lugn som en filbunke...

En sp.dubblare+sp.reg räcker för flera servon.
Värdena är inte korrekta, lite mattematik krävs för att ta reda på hur det ska vara.

Observera att pulslängden påverkas av matnings-spänningen i ditt schema.

Jag är fortfarande imponerad av Cribbe76,s hjälpsamhet.

Fortsättning följer
Göran
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Tänk på att räkna på momentet som blir på servot.
Ett standardservo klarar ca 3kg/cm, dvs har du en 30cm lång arm klarar den inte mer än 1 hg
Finns servon som klarar mer, har själv köpt ett som klarar 9kg/cm just för detta ändamål.
Användarvisningsbild
Motormannen
Inlägg: 648
Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
Ort: Stockholm

Inlägg av Motormannen »

Kolla på Blue Bird servon.

Tror att alla går att modifiera för att snurra 360*. Kolla speciellt på BMS-630MG och BMS-660MG.

Billiga och bra tror jag. Har själv köppt två BMS-630MG och har inte hittat någe dåligt med dom än.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag har just fullförd och testat en RC Servo Controller som kan styra 13 servos. Man kopplar den till serieporten och skrivar i ren text hur den ska ställa utgångarna. Intresserat?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

frejo skrev:Tänk på att räkna på momentet som blir på servot.
Ett standardservo klarar ca 3kg/cm, dvs har du en 30cm lång arm klarar den inte mer än 1 hg
Finns servon som klarar mer, har själv köpt ett som klarar 9kg/cm just för detta ändamål.
Jag måste bara gnälla lite på detta! :evil:

Moment (d.v.s. servots "styrka") mäts i Nm, inte i N/m eller ännu värre, kg/cm. Kilogram (kg) betecknar massa, newton (N) betecknar kraft, och det är två helt olika saker (som visserligen knyts ihop av tyngdaccelerationen g = ca 9.82 m/s^2 vid jordytan).

Sen att tillverkarna väljer att sälja sina servon per kilo, och överlåter åt köparna att räkna ut hur starka de faktiskt är, det är ju bara att beklaga.

Gnäll, gnäll...

Arvid
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

Det roliga med enheten N/m är ju att de blir starkare ju längre man gör staget. Minst sagt intressant fenomen servotillverkarna har lyckats med... ;-)
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Jorå, jag är väl bekant vid hur man mäter moment. Började skriva inlägget med Nm som enhet men efter en titt på tillverkaren hemsida för dom servona jag har valde jag att skriva kg/cm för att undvika förvirrning... fast det kanske blev tvärtom.
Håller med om att kg/cm är en ytterst korkad enhet i dubbel bemärkelse.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inlägg av Göran Nilsson »

Jodå, jag gick upp lite i kraft på servot till "armen", där blev det ett Futaba 3010 och till de andra funktionerna blev det Futaba 3001.
Jag har inte räknat på krafterna.
För enkelheten skull så kommer alla plåtar bli tillverkade i stål, får se hur det funkar med vikten på hävarmen och skopan. Blir det för tungt går jag över till aluminium på de delarna.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Verkar vara ett helkul projekt! vill ha en grävskopa att gräva popcorn med... man kanske skulle ta tag i det, men som vanligt så är det en hög med projekt som ligger före :)
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inlägg av Göran Nilsson »

Jo, jag känner igen det.


Icecap
Tack, men jag ska försöka få det jag har att fungera.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inlägg av Göran Nilsson »

Jaha, då har jag fått hem plåtbitarna

Bild

Då återstår bara lite bockning och lödning
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Snygga plåtbitar!

Är dom vattenskurna?
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inlägg av Göran Nilsson »

Tack, Cribbe97
Ja, de är vattenskurna. Det hade blivit samma resultat med laser, men jag har bättre kontakter med vattenskärare. Om man ska betala fullt pris blir det rätt dyrt. Räkna med 250kr i ställkostnad för varje unik detalj plus skärtiden. Gör man minst 50st av varje detalj hamnar kostnaden på ca 20kr/st för detaljer i denna storleken.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Ser riktigt spännande ut och skall bli roligt att följa. :)

Lycka till!!
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inlägg av Göran Nilsson »

Som sagt tidigare i tråden så hade jag kastat in handuken när det gällde att bygga servo-drivern efter schemat som jag hittade på nätet. Jag hittade en byggsats och beställde den omedelbart.

Bild

Här har jag knåpar ihop den för test, men givetvis hade jag strul igen den startade inte. Vad gör man, jo det var dags att fråga Er på forumet igen och jag fick en hel del goda råd. Efter diverse mätningar kunde jag konstatera, gissa vad, kallödning. Fy skäms på mig !

Nu fungerar den. Om man ska var petig så uppför sig servot som en stegmotor när man vridet potten riktigt sakta. Jag vet inte hur detta kommer att påverka slutresultatet. Det är bara att testa.

Ska snart bocka plåtarna
Skriv svar