Högtalargummi sprucket - "smart repair"?
Högtalargummi sprucket - "smart repair"?
Märkte att det har spruckit på mina högtalare, de är väl över 15 år dock.
Men finns det nån "smart repair" som skulle fungera? Kan det funka med sånt lim som man använder till däckreparation?
De är inte så fantastiska element att det skulle vara värt att byta hela gummit även om jag ser att det finns nya i olika mått.Men finns det nån "smart repair" som skulle fungera? Kan det funka med sånt lim som man använder till däckreparation?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Högtalargummi sprucket - "smart repair"?
På en högtalare har jag använt Black Witch neoprenlim för en mindre lagning likt din. Det har hållit ett par år nu.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
På frågan om smart, men kanske inte budget-repair har jag rekommenderat en firma i Göteborg - LN Högtalarservice.
Har gummit börjat bli rôtet tar det inte stopp.
Har gummit börjat bli rôtet tar det inte stopp.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det finns även ett lim från Amerika, som jag tyvärr misslyckats med att få hem.
3M har tillverkat det, har rykte om sig att kunna laga det mesta, bifogar en länk.
Limmet heter 3M® Super Weatherstrip Adhesive - Black
http://hortlund.se/delar-till-salu/3m-l ... ster-svart
3M har tillverkat det, har rykte om sig att kunna laga det mesta, bifogar en länk.
Limmet heter 3M® Super Weatherstrip Adhesive - Black
http://hortlund.se/delar-till-salu/3m-l ... ster-svart
Jag kan inte bidra med mycket mer än hejarop.
Bytte själv gummi på ett par Marantz högtalare för nått år sedan. Dom var iofs helt rötna. Köpte gummin på eBay. Det var lite kul faktiskt
Det påminner mig att jag borde göra klart dom snart. Tänkte plasta om dom och byta tyg på fronten oxå..
Bytte själv gummi på ett par Marantz högtalare för nått år sedan. Dom var iofs helt rötna. Köpte gummin på eBay. Det var lite kul faktiskt
Det påminner mig att jag borde göra klart dom snart. Tänkte plasta om dom och byta tyg på fronten oxå..
Just den modellen av element som TS har är kanterna av bättre kvalitet på och är mer "riktigt gummi" och inte de beryktade foam kanterna som ruttnar efter en tid.
Det ser mer ut som någon kört skruvmejseln genom upphängningen.
Så ett bra flexibelt gummi lim fungerar säkert alldeles utmärkt. Tyvärr har jag inte något förslag där.
Det ser mer ut som någon kört skruvmejseln genom upphängningen.
Så ett bra flexibelt gummi lim fungerar säkert alldeles utmärkt. Tyvärr har jag inte något förslag där.
Jag tror det är spänningar från skruvhålen som orsakat det. Sprickor från två skruvhål på vardera element.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Grundfel är att ingen bricka används under skruven = skruvskallen 'vrider' på mjuka gummit.