Plexiglas-Tanjentbord (16 knappar)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Plexiglas-Tanjentbord (16 knappar)

Inlägg av Chribbe76 »

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=9245

Nu har jag en labb som fungerar.
Man trycker på glaset och ir-ljuset studsar mot fingret och ut från plattan så att mindre ljus träffar fotodioden.
Om intresse finns så kan jag förklara lite mer detaljerat.


Bild
http://ake.myftp.org/forum/Plexi-T-Bord ... 0x1200.jpg


Signalen till opamp'en:
http://ake.myftp.org/forum/Plexi-T-Bord1.MOV


Ett VB-program som utifrån dom 8 signalerna bestämmer vilken knapp som är aktiverad.
Program-koden är även implementerad i Pic'en så det resultatet visas oxå i rutan (VB-programmet behövs alltså inte längre).
http://ake.myftp.org/forum/Plexi-T-Bord2.MOV
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Inlägg av Stolleman »

Det här måste du förklara bättre, verkar jätte intressant.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bra gjort! :tumupp:

Förstår ungefär hur du har gjort, men lite mer info vore kul att få. :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Mycket snyggt jobbat! :tumupp:

Du fick det att funka bra alltså?

Vill också gärna höra lite mer detaljerat.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Wow, det trodde jag inte.
Hur nära tror du man kan ha dioderna, innan dom påverkar varandra?.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Touchpanel El Cheapo - detta verkar användbart. Vill också se mer av detta och hur det går att använda exempelvis framför en LCD och hur hög täthet mellan tryckpunkterna det går att ha.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Det var såhär eller liknande som de första touchscreens var gjorda, innan den resistiva tekniken koms på.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Jag har 15mm mellan dioderna och om jag trycker med ett finger mellan dom så händer nästan ingenting.
Om man har halva avståndet så skulle det nog gå bra att göra en interpolering mellan signalerna för att få "analogt antal tryckpunkter".
40st fotodioder ger då 150X150mm med samma avläsningshastighet som jag har nu men utan dötid (hmm. förstår någon vad jag menar?).

När jag började hade jag väldigt mycket störningar så jag försökte göra ett filter vilket är ganska svårt med tanke på att endast en ir-diod får vara tänd i taget(tänder man flera så lyser ljuset på fotodioden brevid).
Filtret blev inte bra så jag struntade i det och provade utan filter så all skit går in i Pic'en.
Det konstiga är att störningarna har reducerats ganska mycket och jag vet inte vad det beror på.
Så nu kör jag med lagom mycket skräp som reduceras till ett hyfsat resultat genom att räkna ut medelvärdet av dom 16 senaste avläsningarna.

Jag kan förklara avläsnings-logiken som jag har använt men jag hinner inte idag.

Lite nackdelar:
Om man har extremt torra fingrar så måste man trycka hårt för att det ska hända något.

Signalerna är inte konstanta och kan driva lite fram och tillbaka (dock väldigt långsamt), trycker man med ett svettigt finger så lämnar man kvar lite och signalen är inte riktigt lika stark som innan.

Alla fotodioder ger inte samma utslag men i mitt fall gör det inget och vill man ha det noggrannare så går det att kompensera i mjukvaran.

Om man lyser med en stark lampa på den så ger det utslag men även det går att kompensera i mjukvaran eftersom alla signaler ändras samtidigt.

Kablarna från fotodioderna är väldigt känsliga så dom bör vara korta eller skärmade.
Användarvisningsbild
Moore
Inlägg: 148
Blev medlem: 7 oktober 2005, 23:27:26
Ort: Stockholm

Inlägg av Moore »

Snyggt gjort!

För tankarna lite mot ett annat rätt spännande sätt att använda vanliga LED:s till. Tydligen går de att använda som givare i reverse bias :)

FILM:

http://mrl.nyu.edu/%7Ejhan/ledtouch/index.html

Info:

http://www.merl.com/reports/docs/TR2003-35.pdf
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Samma sida har också något som liknar tekniken som trådskaparen använt:
http://mrl.nyu.edu/%7Ejhan/ftirsense/index.html
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Hur har du gjort med ändarna på plexiskivan?, är dom matta eller upp polerade, så att inte ljuset kan studsa runt inne i skivan utan far tätt ut?.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Jag har bara fräst kanterna(stående) så dom har fräs-mönster.
Det påverkar nog inte så mycket men visst borde det vara mer korrekt att polera.

Aha, nu förstår jag hur touch-skärmen som frejo länkade till fungerar.
Den har en projektor och en kamera (ir?) som ser vad som studsar ut från skivan, smart.

Ir-ljuset är omodulerat i min konstruktion hittils.
Men jag funderar på att prova med modulerat ljus för att förbättra ytterligare.
Ska fundera lite på hur bara så får ni hjälpa mig sen :) analogteknik är inte min starka sida.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

När man trycker på en "knapp" så påverkas även andra signaler än dom som ska påverkas, inte så mycket men ändå lite störande (det syns tydligt på filmerna).
Efter lite tester så visar det sig att fenomenet är tydligast när man trycker på knapparna längs med kanterna.
Så jag skärmade av med El-tejp runt om och nu får man nästan ingen signal alls från dom fotodioderna som inte ska ge signal :tumupp:
Men nu märks ett annat konstigt fenomen.
Signalutslaget från fotodioden som registrerar att man trycker längs dom gröna och röda punkterna är olika.
Röd=stort utslag
Grön=mindre utslag
Det är i princip lika över hela plattan men det borde faktiskt inte innebära något problem även om man ska göra en matris med analogt antal tryckpunkter.


Bild

Jag tyckte det såg coolt ut genom ir-kameran.

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Att det blir mindre utslag om man tycker där de gröna punkterna är beror nog på att fotodioderna inte ser allt ljus som studsar mot fingret. Knepigt att förklara, men när man har fingret på de gröna punkterna så träffar ljuset 'sidan' på fingret och får större spridning. Hm, undrar om det lät begripligt? :)

Fotodioderna verkar vara kopplade som en matris, om jag inte har helt fel. Sedan, efter lite elektronik, så går signalerna in på några få pinnar till PIC-kretsen. Är signalen in till PIC'en analog eller hur har du gjort?

Vore intressant att veta mer detaljer om hur du gjort PIC-programmet.

Hur tjock är plexiglaset? Ser ut som 10mm.
Jag har gott om 4mm-plexiglas. Det kräver förstås mindre IR/foto-dioder, eller att man slipar ner dem. (Funderar att testa det sista alternativet.)

Hur tror ni tjockleken avgör hur bra resultat man får?


Måste bara säga att du har en precis lagom stor labb-platta! Det blir lätt trångt annars..
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Läckert!

Ska ta och prova detta någon gång i framtiden..


Förresten så kolla nu EMC/RFI direktiven för detta bygge i plexi.. :D
Skriv svar