Plexiglas-Tanjentbord (16 knappar)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Ett förtydligande kan nog vara på sin plats.
Den fotodiod som ger litet utslag när man trycker på grön punkt är den som sitter på vänster sida om punkterna.
Endast 1 ir-diod (den som sitter till höger om punkterna) är tänd när fotodioden läses av.
Ljuset träffar alltså rakt på fingret oavsett vilken punkt man trycker på.
Ett litet signalutslag betyder att fotodioden bara får lite mindre ljus på sig.

Elektroniken:
Pic'en väljer ir-diod(8st) och fotodiod(8st) genom dom 3 gröna kablarna som går till dom 2 analoga multiplexarna.
Den blåa kabeln är kopplad till Enable så att alla ir-dioder och fotodioder kan kopplas bort.
Den undre a.muxen (behöver inte vara analog men nu blev den det) sänker en av ir-dioderna genom en ULN2804(till vänster om a.muxen).
Den övre a.muxen väljer vilken fotodiod som ska kopplas till ingången på opamp'en(plutten längst upp till höger).
Spänningen ut från opamp'en är 0-2.5V , ref-spänningen kommer från en sp.reg(längst ner till vänster).
Efter lämplig förstärkning går den analoga spänningen till en A/D ingång på Pic'en(röd kabel).
Kretsen till vänster om den övre a.muxen är bara för att kunna skicka data till datorn (RS232).

Pic-programmet:
* Den väljer en fotodiod och en ir-diod genom muxen, startar a/d omvandling och lagrar resultatet i en cirkulär buffer (0.00025 sekunder), detta upprepas på alla ir/fotodioder (0.002 sekunder).

* Räknar ut medelvärdet av dom 16 senaste avläsningarna för alla 8 fotodiod-värden så vi får 8st stabila värden.

* Avgör vilka av dessa 8 värden som har ökat eller minskat snabbt, resultatet är en digital bit/fotodiod.

* Lite annat jox som hjälper till att undvika knapptryckningar av att man tänder/släcker lampor i rummet.

* Avgör viken knapp som är aktiverad genom dessa 8 bitar.

* Lång tidsfördröjning för att nå fram till 0.01 sekunder innan den börjar om igen.


Plexiglaset är bara 4mm tjockt, ir/fotodioderna är 3mm.
Om man har tjockare plexi så får man längre studs-sträcka, jag tror att tunnare plexi är att föredra.

Puh... mycket text men det är väl du van vid jimmy :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

haha, jo jag är ganska van.. :)

Avancerad lösning! Skickligt gjort!


Ska jobba vidare på min förkylning nu. Skriver mer senare... :D
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Riktigt fint bygge. Om du skulle kunna få tillräckligt hög precision så man kan lägga den ovanför en LCD/TFT så är du min gud 8-)

Vad tror ni händer om man skippar fotodioderna och tar en sån där typ 4*2400 (?) pixlars CCD som brukar sitta i scanners istället? :lol:

Måste nästan springa ut och hämta plexiskiva och undersöka lite hur ljuset studsar :)
Roze
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 april 2006, 17:11:11
Ort: HUDDINGE
Kontakt:

Inlägg av Roze »

Skulle bli mycket glad om du kunde skicka upp ett kopplingsschema på den denna. mycket enklare att följa och att framföralt enklare att köra reverse engineering på ^^
platinum
Inlägg: 364
Blev medlem: 10 mars 2006, 16:43:24

Inlägg av platinum »

Ganska gammal tråd :roll:
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Jag har tyvärr inte ork att göra något schema.
Om du vill göra ett schema så kan jag kontrollera så att du inte har missuppfattat något.
Om du undrar något så är det bara att fråga.

Opampen är kopplad såhär:
Bild

R1=2K
R2=866Ohm
R3=6.04K
V1=2.5V
V2=GND
Signalen till +ingången istället för R4
Skriv svar