Linux-installation Problem... # Ny fråga #

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

*Detta inlägg borde sitta ihop med mitt förra, men för att det ska bli lättare att läsa så delade jag upp dem på 2st.* Sorry för dubbelposten.


Hur som helst så fungerar Apache-servern ..till viss del.

När jag skriver in serverns IP-nummer (i InternetExplorer) på en annan dator så ser jag:

Not Acceptable

An appropriate representation of the requested resource /apache2-default/ could not be found on this server.

Available variants:

osv..

Klickar jag däremot på t.ex index.html.en så kommer sidan upp:

If you can see this, it means that the installation of the Apache web server software on this system was successful. You may now add content to this directory and replace this page.



Har några frågor:

Hittade en guide som beskriver hur man konfigurerar användare i MySQL och konfigurerar Apache. Märkte då att t.ex mysqladmin inte finns. Jag har som sagt gjort precis som ni skrivit.

Ska jag vara ärlig så skulle jag behöva något GUI för att slippa fråga ihjäl er om allt. Provade att installera KDE (vid en tidigare installations-test) men fick samma LOCALE-fel som tidigare plus att det stod att SCREEN inte kunde hittas.


Macce tipsade om Gentoo. Någon som har en länk till en fungerande och bra iso-fil ? Vet att det är en hel del jobb med installationen, men inom det området vet jag åtminstone vad jag pysslar med. Sedan är det inte så kul att göra det för hand i textläge, men det är en annan sak... :D

OBS: Är inte 100% säker på att överge Debian, men som det är nu så kommer jag ingenstans utan hjälp med apache mm. Bra länkar/gudier kring detta tas hemskt gärna emot! Har förstås dammsugit google på länkar, men inte hittat någon komplett sida som utgår från Debian.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Errors were encountered while processing:
/var/cache/apt/archives/knetworkconfi_4%3a3.5.1-1_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code(1)


knetworkconfig låter som något GUI-verktyg för KDE. Har du valt att lägga till några extrasaker under installationen? libqt-perl har också med GUI att göra. Du ska ju hålla dig borta från saker med GUI ju. ;)

Prova att ta bort det med "apt-get remove knetworkconfi" (ska det inte vara ett g på slutet?).

För övrigt så tycker jag inte att du fortsätta installera saker så länge som du får felmeddelanden från apt-get. Paket brukar hänga ihop med varandra så om ett paket krånglar kan det gör så att man inte kan lägga in nya osv.

> Hittade en guide som beskriver hur man konfigurerar användare i MySQL och konfigurerar Apache. Märkte då att t.ex mysqladmin inte finns. Jag har som sagt gjort precis som ni skrivit.

Fick du några felmeddelanden när du lade in MySQL-paketet?

Jag brukar köra med programmet "mysql" när jag lägger in användare. mysqladmin känner jag inte till... :?

> Ska jag vara ärlig så skulle jag behöva något GUI för att slippa fråga ihjäl er om allt. Provade att installera KDE (vid en tidigare installations-test) men fick samma LOCALE-fel som tidigare plus att det stod att SCREEN inte kunde hittas.

Jag vet inte om ett GUI hjälper så mycket. Apache och PHP borde fungera direkt. I MySQL måste du lägga till användare, sedan fungerar även det. Vill du ha ett administrationsgränssnitt till MySQL så rekommenderar jag phpmyadmin (kör "apt-get install phpmyadmin" och surfa sen in på http://dittip/phpmyadmin om jag kommer ihåg rätt).

> OBS: Är inte 100% säker på att överge Debian, men som det är nu så kommer jag ingenstans utan hjälp med apache mm. Bra länkar/gudier kring detta tas hemskt gärna emot! Har förstås dammsugit google på länkar, men inte hittat någon komplett sida som utgår från Debian.

Jag tror tyvärr inte att du kommer hitta något som är enklare än Debian, när det gäller att ha den som en server. Vad är det i Debian som du tror fungerar bättre i andra distar?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

cykze:

Kunde inte låta bli att testa lägga till KDE. :) Då hade jag redan fått varningarna om Perl och Locale. Började därför testa lite av varje eftersom något ändå var fel. Gissar att jag ändå får installera om för 5e gången..

Vet att det är onödigt att fortsätta installera saker när något är fel, men jag vet inte vad jag skulle gjort annars. Det är möjligen inte så att testing-grejjerna har något fel/bugg som gör att det blir såhär?


Fick inga felmeddelanden när jag lade in MySQL-paketet. Felen kom innan det.

Tack för tipsen om phpmyadmin! Ska prova när jag skrivit klart detta. :)


"Jag tror tyvärr inte att du kommer hitta något som är enklare än Debian, när det gäller att ha den som en server. Vad är det i Debian som du tror fungerar bättre i andra distar?"

Grundinstallationen var mycket enkel och snabb med Debian. Men med en annan dist (med GUI från början) så blir det ju lite mer snabbjobbat när man inte är van. Men ni verkar inte ha tappat tålamodet ännu, så jag har inga problem att köra "textvarianten", bara jag får lite hjälp på traven så här i början. :)


Det här med locale förresten: Jag vet att jag valde rätt saker när jag valde tangetbord mm, men mitt tangentbord är ganska gammalt. Har t.ex inga piltangenter. Finns det någon chans att det kan ha ställt till det?


Ska koppla in ett annat tangenbord och installera om igen. När det är klart och jag står vid login-sidan så ska jag inte göra något mer. Under tiden får ni fundera på vad som kan ha orsakat Locale-felen efter att jag körde apt-get dist-upgrade. :)

Återkommer när jag kommit så långt.


Förresten: Tack för all hjälp jag fått/får! :)


edit:

Provade dina förslag innan jag körde en nyinstallation:

När jag körde apt-get remove knetworkconfig fick jag:
Couldn't find Knetworkconfig

Körde då ändå apt-get install phpmyadmin. Först gick det bra men efter Building dependency tree...done så stod det:

You might want to run 'apt-get -f install' to correct this:

The following packages have unmet dependencies:
phpadmin: Depends: Php5 but it is not going to be installed.

Raderna under var likadana fast med Php4 istället.

Körde då apt-get-f install och fick locale-felen igen.


*Nu* ska jag byta tangenbord och installera om.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Det är bara roligt att hjälpa till, så för min del får du gärna hålla oss ajour med hur det går kontinuerligt. :)

Egentligen är just "testing" en mellanting mellan "stable" och "unstable", men sånna här problem har jag aldrig varit med om!
Kanske ska testa en annan apt-källa helt enkelt? port80 är kanske dom som har problem.
Kör denna istället:

Kod: Markera allt

# echo "deb ftp://ftp.se.debian.org/debian testing main contrib non-free" > /etc/apt/sources.list
# echo "deb http://security.debian.org/ testing/updates main contrib non-free" >> /etc/apt/sources.list 
# apt-get update
# apt-get dist-upgrade
mysqladmin ingår i mysql-client-5.0, alltså samma paket som mysql-kommandot ingår i. :D

>> "Couldn't find Knetworkconfig"
Här verkar du ha stavat med stort "k". Testa gärna med flera alternativ: knetworkconfig, knetworkconfi.

Men allvarligt, kanske ska strunta i "testing" för tillfället å köra vanliga "stable" med php4 istället så länge?
Duger nog att börja i. Det är ju inga problem att uppgradera vid senare tillfälle...

Om du vill, så ladda ner den här, bränn på en skiva och boota från den. Låt den stå på en halvtimma eller nått och se om du får något fel.
Ibland när det strular riktigt illa har det hänt att det berott på minnesfel.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu börjar det hända saker. Bytte tangenbord (till ett nyare med piltangenter) och provade en annan apt-källa, den som du skrev speakman. Nu får jag inga locale-fel! Inga fel alls faktiskt.

Har alltså lagt till raderna i sources.list och kört apt-get update och apt-get dist-upgrade.

Nästa steg? (Törs knappt göra något nu ifall det 'rasar') :D


Minnestest-programmet är bra. Tror det jag har är likadant. (Skulle behöva köra det på mig själv ibland, för det är otroligt hur mycket Linux jag har glömt.)

edit: Lågbudget-versionen av det programmet är att starta anteckningar och tejpa fast någon tangent. Sedan kommer man tillbaka efter tio minuter. Markera hela 'texten', tryck CTRL+C. Tejpa sedan fast CTRL och V-tangenten och vänta tio minuter. :) (Jo, jag har faktiskt gjort så. Inte 100% tillförlitligt, men det säger ändå en del om hur bra eller dåligt minnet/hårddisken jobbar.)
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Kul att allt lirar! Men kan det bli mer lågbudget än att ladda ner en gratis skiva? :)

Nästa steg borde dock bli att installera de paket du önskade:

# apt-get install apache2 libapache2-mod-php5 php5-mysql mysql-server-5.0

Sedan får du konfa lite under /etc/apache2/ om det skulle behövas (du startar om apache efter eventuell omkonfiguration med # apache2ctl restart).

Men jag tror inte du behöver göra något för att LAMP ska fungera. Testa lägg lite kod under /var/www vettja.

Lycka té! :D

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Men kan det bli mer lågbudget än att ladda ner en gratis skiva?"
Det har du rätt i. :D

När jag körde apt-get install apache2....osv så fick jag detta meddelande:

"apache2 is already the newest version.
Package libapache2-mod-php5 is not available, but is referred to by another package. This may mean that the package is missing, has been obsoleded, or is only available from another source.

E: Package libapache2-mod-php has no installation candidate."


Fick samma fel med php5-mysql.


Så hittills verkar bara L och A fungera. MySQL verkar inte vara installerat. Mappen PHP4 finns däremot i /etc/.

Gjorde ett litet html-dokument med vi och sparade i /var/www. Kunde inte se den från en annan dator eftersom jag hamnade i ip-nummer/apache2-default/ och inte fick gå in i någon annan 'mapp' därifrån, men det har nog med konfigurationen att göra. Men det går att fixa när hela LAMP är som det ska.

Rättigheter och användare mm skulle jag behöva en påminnelse om. Nu är det bara DOS attrib-kommando som snurrar i huvudet... :)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

"libapache2-mod-php5" ligger i testing så det var skumt. När du kör "apt-get update", innehåller då raderna i utskriften ordet "testing"?

Tips: Kör "apt-get install vim" för att lägga in "Vi IMproved", istället för att köra gamla vi. :)

Om du skapar ett HTML-dokument i /var/www/hej.html och sedan går in på http://ipadress/hej.html , dyker inte sidan upp då?

"chmod" använder du för att ändra rättigheter och "chown" för att ändra ägaren. Läs i "man chmod" och "man chown" och fråga om du kör fast. :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"När du kör "apt-get update", innehåller då raderna i utskriften ordet "testing"?"

Nä, "stable".. Hm.


"Om du skapar ett HTML-dokument i /var/www/hej.html och sedan går in på http://ipadress/hej.html , dyker inte sidan upp då?"

Nej tyvärr.


Vi Improved? Så de har förbättrat den gamla klassikern? :)
chmod och chown känner jag igen. Ska kolla 'manualen'.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Konstigt.

Kör:
cat /etc/apt/sources.list

och kolla så att den innehåller:

deb ftp://ftp.se.debian.org/debian testing main contrib non-free
deb http://security.debian.org/ testing/updates main contrib non-free

(dvs raderna som du körde in med echo-kommandona förut). Visas dom raderna?

> >> "Om du skapar ett HTML-dokument i /var/www/hej.html och sedan går in på http://ipadress/hej.html , dyker inte sidan upp då?"
>Nej tyvärr.


Vad händer?

> Vi Improved? Så de har förbättrat den gamla klassikern? :)

Visst har dom det. Jag använder (g)vim till all textredigering och kodning. Jag är mycket nöjd. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Körde cat /etc/apt/sources.list
Den innehåller:

Kod: Markera allt

#deb file:///cdrom/ sarge main

deb ftp://ftp.uk.debian.org/debian/ stable main
deb-src ftp://ftp.uk.debian.org/debian/ stable main

deb http://security.debian.org/ stable/updates main

Då förstår jag att libapache2-mod-php5 ínte hittades.

edit: Nu såg jag varför det inte var "rätt" ftp-servrar i sources.list:
Jag hade missat ett 's' tidigare och gjort ändringarna i source.list! Så kan det gå. :)



Sedan till det här med ipadress/hej.html:
Provade nu igen och då fungerade det! Varför det inte fungerade tidigare vet jag inte. Jag har inte ändrat något. Nåja, jag är lika glad ändå. :)

Vad kul det är när man börjar kunna lite igen! Hade ångrat mig om jag installerat ett GUI.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Har du lagt till 's':et och gjort en apt-get update + apt-get dist-upgrade ?
Eller kör du fortfarande på 'stable'?

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo, jag lade till ett 's' och gjorde en apt-get update och apt-get dist-upgrade.

Den håller precis på att ladda hem filerna nu. :)
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Okej, då ska det fungera med php5 osv. Ska gå å lägga mig nu, hoppas allt går bra! Kollar in tråden imorrn och ser hur det gick. :D

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Godnatt! :)


När jag kikade på datorn hade det kommit upp en sida där man kunde välja vilken/vilka locale-filer som skulle installeras. Den har aldrig kommit upp tidigare. Efter det fick jag upp en sida för MySQL. Har inte gått vidare ännu. (Var tvungen att berätta istället..)

Så nu börjar det hända saker.



edit: Tryckte OK på info-sidan om MySQL. Datorn fortsatte jobba och sedan:

Bild

Bild


(Orkade inte skriva av två skärmsidor, så jag tog kort..) :)
Längst ner på den nedersta bilden är prompten. Den kom inte med på bilden.



Standardfrågorna blir: Varför blev det såhär och hur rättar jag till det?
Skriv svar