Jack's polära LED-snurra (SMD)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det man kan tänka sig är att limma på ett nav med tapp som man limmar fast. Men.... jag tror inte på att ha denna konstruktionen för långtidsbruk då lagren inte kommer att palla med vikten som byggs på och framför allt då den inte är i balans.

Måste det vara en fläkt som detta monteras på? Kan du tänka dig att ha fläkten som drivmotor eller någon annan motor och ha 'spinnern' vid sidan om typ remdriven?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Måste inte nödvändigtvis vara en fläkt. Men det är den enklaste lösningen jag har hittat hittills. Som inte involverar massa annan hårdvara.

Men har du/ni ideer så kollar jag gärna på dem.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, då e ja me seru....

Ska skissa lite på ett 'universiellt' spinnernav med 2 släpringar som bas för kommande byggen. Den ska kunna direktdrivas alt remdrivas.

Vad är det för capacitans som du har problem med som ej finns som ytmonterat?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Har nu två stycken 4700uFs på snurran. Ska man ha något liknande i ytmonterat så blir det lätt otympligt.
Men det är ju mycket beroende av släpringarna, om du kommer på en bra lösning för detta så kanske man klarar sig med en 1000uF som kan sitta direkt på kortet. Som det var tänkt från början.

Det ska bli kul att se vad du kommer fram till.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

67-219-97 duger inte den?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Den är för stor för mitt nuvarande kort, men i 32-bitarsvarianten så kan jag nog klämma in den. Nu har jag fet-kondingen på 12V-sidan, men det är väl egentligen jättedumt? Lär väl bli samma effekt om jag sätter den efter spänningsregulatorn + att lågvoltskondingar ju är mindre.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Den jag reffade till är ju bara 6.3V :(

Vad händer om du sätter dit säg 470µF? Jag har inte jobbat med släpringar så det vore bra att få veta hur det hela beter sig.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Bild

Skulle göra något liknande.

Först ta bort alla fläktblad montera nylonskruvar och sen borra motsvarande hål i kretskortet.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

tecno: Jo men det är ju bra. Att den bara är 6.3V, för då kan jag sätta den på 5V-sidan på den nya snurran. Jag _tror_ att om jag fixade mina släpsaker riktigt, så skulle jag klara mig med runt 2000uF. Men det blir ju friktion kontra stora kondingar.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Men skulle man inte kunna inducera in strömmen till elektroniken, genom att sätta en magnet på fläkt schassit & sedan en spole på kortet som snurrar förbi magneten!.
Och sedan lösa dataöverföringen med ir, så som någon annan ledsnurre bygare hade gjort. På så vis så hade du sluppit allt vad släpringar heter!.
Senast redigerad av Fagge 9 februari 2006, 15:42:05, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag har nu uppdaterat bildlänkarna i mitt bygge som avstannade pga underdimensionerad motor. Endera dan kanske jag återupptar ett snurrbygge av nån modell.

Mats gamla ofärdiga fläktsnurra
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Fagge: Det där har jag också funderat på! Men kom fram till att det antagligen skulle bli avancerat för mig. Men det vore ju verkligen den ultimata lösningen.
Men hur svårt skulle det vara? Det handlar ju ändå om skapligt höga strömmar, uppemot en halv ampere på 32-bitaren. Någon som har ideer? Hur stora magneter/spolar skulle behövas?

Ska kolla lite mer på VCR-förslagen förresten..

matseng: Det vore kul att se dig göra något på popcorn-maskinen :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23628
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Angående kondingar så har jag några 2200uF 6.3v hålmonterade kondingar som jag tagit från ett moderbord som jag nyligen skrotat då jag inte hade några processorer till det. Dom är 8 mm breda och 2 cm höga. Något av intresse?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30023
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Appropå polära kordinater: den här killen har gjort en fin snurra som visar bilder :) => http://www.ugcs.caltech.edu/~sethml/ropod/
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Madmodder: Sjuk grej, exakt något sådant jag vill uppnå. Vore riktigt intressant att veta hur långt han har mellan pixlarna..

Henry: Nej det är nog inte av intresse. Ska fixa några ytmonterade fetingar istället.
Skriv svar