Jack's polära LED-snurra (SMD)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Jack's polära LED-snurra (SMD)

Inlägg av jack »

Hej, gott folk. Dags för en liten projekt-presentation, med något så innovativt som en LED-snurra :roll:

Efter mitt lilla "nederlag" (läs: "kass konstruktion") med min förra snurra, så tänkte jag försöka igen. Denna gången en ytmonterad variant som dessutom är polär. Vet inte om polär är rätt ord, men ni förstår vad jag menar. Jag har planerat bygget i några veckor och fick till slut hem alla grejor och kunde börja bygga. Jag tyckte mig ha planerat saker rätt bra, men det slutade (som vanligt) med en hel del kompromisser (läs: "skitmycket lim").

Konstruktionen är rätt enkel, vilket var meningen från början. Ett ytmonterat kort med 16 LEDs snurrar på en 80-fläkt, en halleffektswitch ger en puls varje varv. Fläkten matas med 12V och likaså gör snurran via släpkontakter, bestående av fjädrar mot tunna brickor (skims?).

PCB:n:
Bild

Inga konstigheter egentligen:
Till vänster om den stora kondingen sitter en digital unipolär halleffektswitch (SS543AT).
Under kondingen sitter en 5V-spänningsregulator (LM2937IMP5.0).
Ovanför sitter ett 24AA512-minne.
Till höger sitter hjärnan, en PIC16F628A, som springer på 20Mhz via extern ytmonterad resonator.
Under lysdioderna syns ett 16-bitars skiftregister med konstantströmsgenerator (A6276ELP), TSSOP-kapsel.
De två kontakterna är för matning samt ICSP.

Mönsterkortet tillverkat av Aluvi:
Bild

ICs ditlödda:
Bild

Färdiglött samt test:
Bild

80mm-fläkten med två skims(?) på botten. Via dessa får snurran matning:
Bild

Ett litet paket:
Bild

Då jag inte hade någon vettig ytmonterad konding hemma, så jag satte två st 4700uF under kortet. På bilden syns även en av släpkontakterna, en fjäder i en sockerbit. Blev ganska smidigt med sockerbitarna då det är enkelt att byta om man hittar nån bättre släpkontakt.

Den färdiga snurran:
Bild

Den färdiga snurrande snurran:
Bild

Tre filmer, alla i MPG-format:
Ett första test av kretskortet (3,22MB)
Snurrande samt lite stillastående (6,10MB)
Snurrande i mörker (3,60MB)

Allt blev inte riktigt så "proffsigt" som jag tänkte att det skulle bli :) Bland annat så vobblar fläkten rätt mycket om man kör den på mer än 9V.
Som sagt är inte projektet så innovativt, men alltid tycker nån att det är skoj. Jag om inte annat :)

Kvar att göra:
Rätt mycket :) Koden är ännu mycket primitiv och jag har ännu inte orkat fixa igång det externa minnet. Skulle vilja göra så att jag kan rita upp bilder rakt över hela snurran, och alltså inte bara i en "cirkel". Polära koordinater har jag fått för mig att det heter? Är det någon som har ideer på hur jag skulle kunna lösa detta i koden? Jag har knappt själv vågat tänka på hur det skulle kunna fungera :)

Tackar för mig så länge. Fråga om ni undrar något.

//jack
Senast redigerad av jack 7 februari 2006, 22:52:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

HÄRLIGT :shock: :bravo: :tumupp:
Användarvisningsbild
klasg
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 juni 2005, 21:12:24

Inlägg av klasg »

Grymt gjort! :shock:
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

Mycket fint :)

Finaste led-snurran jag sett
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det va fint gjort !

Fan ... nu vart man sugen på att labba lite
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maze »

Grymt, blir roligt med polära de polära kordianterna sen bara :wink: Ska du PWM modulera dioderna för att få fler färger eller blir det bara på och av ?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Tack för all fin kritik!

Maze: :D Du har inga ideer på hur det skulle kunna lösas? Möjligt att det blir PWM, men då lär jag plugga lite först. Får väl se om jag får riktigt lite att göra nån dag :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag undrade var du var. Nu förstår jag. :)

Bra gjort och bra förklarat!

8) 8) :tumupp:
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Riktigt Coolt ! 8) :shock:
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Fy fan va illa den låter :shock: Annars mycket bra gjort. Dessutom att göra den sådär brukar ofta va svårare än de som gjorts här tidigare.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Hej!

Häftigt med en "polär" snurra.

här är mina tankar om hur du kan få ut fina vanliga bilder.

för att få till en typ vanlig bild är nog det enklaste att dela upp varvet i så många delar som det får plats lysdioder i en cirkel, låt oss säga 360st för att göra det enkelt för oss.

sen så om man accepterar att lagra bild-datan i rå format i minnet så kommer då varje bild att ta upp 16*360 = 5760 bit = 720 byte

till detta får man koda sig nått slags ritprogram där man ritar i som sen konverterar bilden till sitt rå-format som man kan lägger in i minnet och sen ritar ut.
Alternativt göra man så man kan konvertera en vanlig bmp bild.

//mullemeck
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Tack för mer fin kritik!

tekko: Jo den låter rätt mycket. Släpkontakterna är väl inte direkt "high-end" så..

mulle: Du menar att "konvertera" bilderna till polära innan man lägger in dom i minnet? Förstod jag dig rätt? För det har jag inte tänkt på.. Jag tänkte börja strula med cosinus och grejer i snurran. Men det är ju sjukt mycket enklare att göra nåt litet PC-program där man kan rita bilderna och sedan bara mata in dom på vanligt sätt i snurran.

Ska kolla lite på det där.. Tack så länge.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Kommer det inte bli ett hål i mitten av alla bilder?

Och dina bilder verkar döda nu...

edit: fel av mig x2.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Har testat lite med snurran nu.
Med den nuvarande koden och hastigheten på snurran, så klarar den av ca 160 "kolumner" per varv. Vilket skulle innebära 2560 pixlar :) Många pixlar..

Det borde ju räcka för att göra snurran ganska polärt högupplöst, även längst ut.

Men, då har jag bara en FOR-sats som tickar upp ett tal som sedan visas binärt på kolumnerna. Inget inlagt delay mellan.
Kan tänka mig att om jag ska börja hämta data från minnen osv så kommer det nog att sölas ner lite. Och jag måste väl hämta i "real-tid"? För minnet på PICen lär väl inte räcka till för mellanlagring för 2560 pixlar..?

EDIT: Om jag inte har missförstått saker så borde jag få rum med runt 200 bilder i det externa minnet. Hmmm, det är ju ett 24_AA_-minne. Vilket betyder max 400kHz i klockfrekvens. Återstår att se om det blir ett problem, annars får jag väl byta mot ett FC (1Mhz).

EDIT2: Oj, mätte RPMen på snurran nu med Tachometer. 3500RPM. Är inte det sjukt mycket? Kan hända att jag mätte fel..
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Snyggt gjort måste jag säga.
Var det inte matseng som också gjorde en ledsnurra på en pc fläkt?
Skriv svar