Re: Bygga vakuumkammare.
Postat: 18 november 2018, 12:01:07
Vakumpumpen är samma 'design' som julas tidigare - alla som ser ut ungefär på det sättet under en rad olika 'brands' har samma kinesiska tillverkare och ger duglig men ingen exeptionell vakum för enklare uppdrag. - enstegare av kinestyp går ned lite under 1 mBar absoluttryck, dock de utlovade 0.1 mBar (10 Pa) i sluttryck på märkplåten är lite väl optimistiskt och skulle nog säga att man får vara nöjd om man kommer under 0.5 mBar absoluttryck.
Vakumpumpar från mer seriösa tillverkare (och annan prislapp) kan komma både 1-2 tipotenser lägre även med en enstegare medans skall man säkert under under 0.01 mBar så krävs tvåstegs-vakumpump.
När du tycker att oljan behöver bytas (den blir grumlig och mjölkigt pga utfälld vatten för att man inte kört pumpen varm ordentligt innan man börja vakumpumpa ned inte helt torra och vattenfria objekt) så kan du använda kompressorolja för tryckluftskompressorer som utbytesolja.
Biltema hade en riktigt bra sådan innan de bytte olje-leverantör (var troligen statoil) men nu stinker oljan mer och därmed risk för inte riktigt lika låg sluttryck då iom. att det luktar starkare så gasar oljan mer lättare kolväten och gör det svårare att nå lågtryck. - detta har nog mindre betydelser för dig med enstegare och din användning men jag som jagade låga vakum och med tvågstegs pump så var sådana detaljer helt plötsligt viktiga!
---
För lågvakum (1 - 0.1 mBar absoluttryck) använde jag vanliga tryckluftskomponenter med kopplingar etc. - där hade biltema också dugliga komponenter tills de åter igen bytte leverantör och O-ringarna blev sämre och börja läcka samt ventilen i snabbkopplingen som innan höll tätt även med full vakum bakom - började läcka för att fjädern bakom var för klen och inte riktigt orkade hålla stängt - kanske i kombination med de sämre O-ringarna där också...
Att tänka på att armerad tryckluftslang fungerar inte så bra för vakum med gränsfall av batch med slang att kollapsa om du kör 12 mm och de ännu större kollapsar och bli platta - medans de mindre i 9 och 6 mm håller men flödet straffas ordentligt när man närma sig 1 mBar och lägre i vakum. Med andra ord inga långa slangar om de är smala...
När det gäller gängtätningar - glöm teflontejpen - använd istället loctite gängtätning typ 561 och låt det få tid att härda (något dygn) innan vakumsättning. - föreslagna numret är med låg häftstyrka och förbandet kan skruvas upp igen, men vet av egen erfarenhet att den håller tätt! detta gäller också på nipplarna när du kränger på slangen - smörj nippeln med sagda ovan innan du drar ihop det hela med slanglämmor. - det är faktiskt märkvärdigt svårt att få hemtillverkade vakumdelar riktigt täta (dvs. hålla vakum över tid), då även extrem liten läcka gör att att trycket höjer sig snabbt eller att man inte når önskad låg vakum oavsett hur länge man pumpar...
Slutligen https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000016980 med ett T-stycke så att du har hum om vilken vakumnivå det är, du kan dock inte avgöra de sista 20-30 mBaren (och nålen ligger över och nästa till 3/4-del förbi höger om den högra skruvskallen i visaren, når det inte mer än den vänstra skruvskallen hur länge du än pumpar så är det mycket läckor kvar att jaga...) då det är för trögt i mekaniken samt punkten vandrar fram och tillbaka beroende på för dagen rådande barometerståndet - jo, barometerståndet märks mer än man tror...
Skall man mäta mer noggrant i området enstaka mBar och nedåt så behöver man annan typ av mätare.
slutligen - vakumpumpen skall spendera den mesta tiden med sin insug med vakum lägre än 0.5 Bar absoluttryck, det är för att dess interna smörjning skall fungera då den använder sin egen vakum för att dra in olja in i pumphuset genom små hål. Tomkör aldrig vakumpumpen med öppen insug utan vid uppvärmningskörning skall vara helt stängd eller med mycket liten luftläcka (lagom så att det börja ryka oljedimma på dess utgång - för ryker kommer det att göra...) - Vid nedsugning till vakum i ett utrymme/kammare under 0.5 Bar absoluttryck bör kunna göras inom någon minut - annars får man stänga till insuget under några sekunder per minut för att pumpen skall kunna dra sig in ny olja i pumphuset - kort sagt man får det man betala för när man köper kinapumpar då mer 'proffesionella' vakumpumpar har oljepumpar som säkrar smörjningen även när pumpen drivs utan undertryck på sin ingång.
Vakumpumpar från mer seriösa tillverkare (och annan prislapp) kan komma både 1-2 tipotenser lägre även med en enstegare medans skall man säkert under under 0.01 mBar så krävs tvåstegs-vakumpump.
När du tycker att oljan behöver bytas (den blir grumlig och mjölkigt pga utfälld vatten för att man inte kört pumpen varm ordentligt innan man börja vakumpumpa ned inte helt torra och vattenfria objekt) så kan du använda kompressorolja för tryckluftskompressorer som utbytesolja.
Biltema hade en riktigt bra sådan innan de bytte olje-leverantör (var troligen statoil) men nu stinker oljan mer och därmed risk för inte riktigt lika låg sluttryck då iom. att det luktar starkare så gasar oljan mer lättare kolväten och gör det svårare att nå lågtryck. - detta har nog mindre betydelser för dig med enstegare och din användning men jag som jagade låga vakum och med tvågstegs pump så var sådana detaljer helt plötsligt viktiga!
---
För lågvakum (1 - 0.1 mBar absoluttryck) använde jag vanliga tryckluftskomponenter med kopplingar etc. - där hade biltema också dugliga komponenter tills de åter igen bytte leverantör och O-ringarna blev sämre och börja läcka samt ventilen i snabbkopplingen som innan höll tätt även med full vakum bakom - började läcka för att fjädern bakom var för klen och inte riktigt orkade hålla stängt - kanske i kombination med de sämre O-ringarna där också...
Att tänka på att armerad tryckluftslang fungerar inte så bra för vakum med gränsfall av batch med slang att kollapsa om du kör 12 mm och de ännu större kollapsar och bli platta - medans de mindre i 9 och 6 mm håller men flödet straffas ordentligt när man närma sig 1 mBar och lägre i vakum. Med andra ord inga långa slangar om de är smala...
När det gäller gängtätningar - glöm teflontejpen - använd istället loctite gängtätning typ 561 och låt det få tid att härda (något dygn) innan vakumsättning. - föreslagna numret är med låg häftstyrka och förbandet kan skruvas upp igen, men vet av egen erfarenhet att den håller tätt! detta gäller också på nipplarna när du kränger på slangen - smörj nippeln med sagda ovan innan du drar ihop det hela med slanglämmor. - det är faktiskt märkvärdigt svårt att få hemtillverkade vakumdelar riktigt täta (dvs. hålla vakum över tid), då även extrem liten läcka gör att att trycket höjer sig snabbt eller att man inte når önskad låg vakum oavsett hur länge man pumpar...
Slutligen https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000016980 med ett T-stycke så att du har hum om vilken vakumnivå det är, du kan dock inte avgöra de sista 20-30 mBaren (och nålen ligger över och nästa till 3/4-del förbi höger om den högra skruvskallen i visaren, når det inte mer än den vänstra skruvskallen hur länge du än pumpar så är det mycket läckor kvar att jaga...) då det är för trögt i mekaniken samt punkten vandrar fram och tillbaka beroende på för dagen rådande barometerståndet - jo, barometerståndet märks mer än man tror...
Skall man mäta mer noggrant i området enstaka mBar och nedåt så behöver man annan typ av mätare.
slutligen - vakumpumpen skall spendera den mesta tiden med sin insug med vakum lägre än 0.5 Bar absoluttryck, det är för att dess interna smörjning skall fungera då den använder sin egen vakum för att dra in olja in i pumphuset genom små hål. Tomkör aldrig vakumpumpen med öppen insug utan vid uppvärmningskörning skall vara helt stängd eller med mycket liten luftläcka (lagom så att det börja ryka oljedimma på dess utgång - för ryker kommer det att göra...) - Vid nedsugning till vakum i ett utrymme/kammare under 0.5 Bar absoluttryck bör kunna göras inom någon minut - annars får man stänga till insuget under några sekunder per minut för att pumpen skall kunna dra sig in ny olja i pumphuset - kort sagt man får det man betala för när man köper kinapumpar då mer 'proffesionella' vakumpumpar har oljepumpar som säkrar smörjningen även när pumpen drivs utan undertryck på sin ingång.