Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

Nu svarar jag er alla.

Jo. Men att använda dessa verktyg med C gör man inte. Man använder seriösa produkter. Spring eller JSF eller PHP är goda prövade alternativ. Nu kommer jag säkert bli straffad för det också...

Jag hade tänkt att om man hade en godtycklig dator med hemsida och hemsidan kan kommunicerar med USB porten. Då skulle man kunna använda en mikrokontroller som I/O modul om mikrokontrollern har också har USB port.
Senast redigerad av Al_Bundy 11 november 2018, 16:28:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av TomasL »

Jo. Men att använda dessa verktyg med C gör man inte.
Vad i jöta petter svamlar du om, och vad är en USA-port??
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av lillahuset »

TomasL: Troligen en freudiansk felskrivning.

Al_Bundy: Ahaa, det var det du ville göra. Välj bara valfri processor med USB så är du klar. Du kanske ska titta på Cypress, de har en hel del SOC (analog+digital) så kan du anpassa kretsen till olika användningsområden.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

lillahuset skrev:TomasL: Troligen en freudiansk felskrivning.

Al_Bundy: Ahaa, det var det du ville göra. Välj bara valfri processor med USB så är du klar. Du kanske ska titta på Cypress, de har en hel del SOC (analog+digital) så kan du anpassa kretsen till olika användningsområden.
Jag har förklarat mycket vad jag ska göra. Jag gillar styrning och reglering. Då passar STM32 riktigt bra. Jag gillar också att man ska kunna styra STM32 över internet och då passar enkortsdatorer eller minidatorer med Java riktigt bra :)
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av ToPNoTCH »

Vissa individer har en magisk förmåga att dränera en på energi.
På något märkligt sätt så kan de mest triviala frågorna och påståendena ändå sluta i MASSA tankekraft då man försöker förstå vad som egentligen menas.

Här pratas om "att använda dessa verktyg med C" och "Spring eller JSF eller PHP" som produkter.
Det blandas med begrepp som "mer CPU för pengarna" och "mikrokontroller som I/O modul".

Att folk säger fel och blandar begreppen är jag inte ovan med. Men att man byter dessa begrepp mellan inläggen är otroligt förvirrande.

Alla dessa resonemang skall tydligen leda fram till den stora frågan "Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?".
De som förstår frågan (tydligen kan tolka rappakaljan bättre än mig), får ändå ingen respons från frågeställaren då denna hellre svara på sina egna frågor efter dom är ställda.

Denna tråden är en ren energi tjuv.
Jag har bestämt mig för att sluta läsa Al's inlägg.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Rick81 »

Jo. Men att använda dessa verktyg med C gör man inte. Man använder seriösa produkter. Spring eller JSF eller PHP är goda prövade alternativ. Nu kommer jag säkert bli straffad för det också...

Jag hade tänkt att om man hade en godtycklig dator med hemsida och hemsidan kan kommunicerar med USB porten. Då skulle man kunna använda en mikrokontroller som I/O modul om mikrokontrollern har också har USB port.
Jag tycker det är mycket snyggare, billigare, effektivare med en stm32 som agerar webserver och sköter PWM, ADC m.m än att ha en raspberry pis vars enda uppgift är att köra en webserver och en stm32 som kör hårvara. Men Al får givetvis lösa problemet hur han vill...
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

Tänk om om du vill ha en riktig hemsida då?
Ja, riktig hemsida. Inget som skrivs i C eller assembler med andra ord.

En riktig hemsida består utav HTML5, CSS3 och JavaScript samt PHP. Men ännu mera förenklingar så kan man använda Java Server faces och skapa dynamiska hemsidor på kort tid och dem "C"e bättre ut än "assembler-hemsidor".

Har ni hört talas som "Tid är pengar"?
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Rick81 »

Nu råkar jag vara grundare till ett IOT företag där stm32 kopplar upp sig mot en server där det körs PHP och MySQL så jag har åtminstone lite koll på detta område.

Och ja jag kan html, java och css och det är bara "filer" som skickas till klienten som sedan tolkar datat. För att styra lite utgångar fungerar C precis lika bra som PHP.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

Men du har väll inte PHP och MySQL på din STM32?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av danielr112 »

Han skrev kopplar upp sig mot en maskin som kör det. Inte att STM maskinen kör det. MySql är en tjänst i sig. PHP är ett språk.
Och nej man bygger inte en hemsida i C. Man skriver däremot servern som levererar koden som klienten får för att bygga sidan. Vad för språk som web-servern är byggt i varierar i allt från ren assembler till C till Java till Go
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Rick81 »

Nej det har jag inte i företaget då stm32 är klienter. Men jag vet hur det fungerar och jag har implementerat en webserver i stm32 i annat projekt och då körde jag Ckod och kollade get och styrde några IO.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

Det låter häftigt. Jag vill helst ha lite mer avancerade saker så jag kör Java Server Faces och Tomcat. Då får jag rätt mycket, trots att jag använder HTML och java endast. :)

Har jag sett att mikrodatorerna börjar allt mer bli populärare. Dom som har ett oprativsystem på.

Exempel: https://www.primefaces.org/showcase/ui/ ... ider.xhtml
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av lillahuset »

PHP skulle nog inte vara så märkvärdigt att implementera på en STM32. Interpretatorn är skriven i C så det är nog bara att bita ihop och börja jobba. Ungefär som att skriva en BASIC-interpretator.

MySQL däremot är förmodligen lite av en overkill om man inte har mycket minne. Jag är helt övertygad om att du skulle kunna använda en betydligt enklare databas om du inte var så lat.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

Lat? Det handlar om att använda smidiga verktyg.
Jag väljer det verktyg som resulterar minst arbete.

Java är utmärkt om man vill komma enkelt undan. STcube32 är också bra. Python är också bra för mindre projekt. Enkelt och smidigt. Som en orm.

Desto mindre kod man skriver som uppfyller kravet = God praktik.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av TomasL »

Al_Bundy skrev:
lillahuset skrev:TomasL: Troligen en freudiansk felskrivning.

Al_Bundy: Ahaa, det var det du ville göra. Välj bara valfri processor med USB så är du klar. Du kanske ska titta på Cypress, de har en hel del SOC (analog+digital) så kan du anpassa kretsen till olika användningsområden.
Jag har förklarat mycket vad jag ska göra. Jag gillar styrning och reglering. Då passar STM32 riktigt bra. Jag gillar också att man ska kunna styra STM32 över internet och då passar enkortsdatorer eller minidatorer med Java riktigt bra :)
Nej, du har inte förklarat och beskrivit någonting.
Du kan köra en wwebserver på en synnerligen handikappadd 16f84, utan några som helst problem.
du måste faktiskt, även om du inte begripr det ställa upp en kravspecifikaton, först därefter kand du välja rätt processor.
Och sluta svamla med olika språk mm,, det visar ara din inkompetens.
Skriv svar