Sida 1 av 4

Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 29 oktober 2018, 09:07:06
av David.Bacelj
Tja!

Jag har funderat över att konvertera en Volvo 245 (eller liknande) till att drivas av en elmotor. Tanken är att den BARA ska använda superkondensatorer som energikälla, och inte litium batterier. Jag siktar på att den ska kunna köra 5 - 10 mil på en laddning inkl. Luftkonditionering, lysen etc.

Kondensatorerna jag tänkt att koppla ihop är dessa: https://www.mouser.se/ProductDetail/Max ... 0IwfQPeA==

Tror ni detta är möjligt utan att kostnaderna sticker iväg alltför mycket?



//Tack för svar!

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 29 oktober 2018, 09:25:06
av jesse
Hur många kondensatorer tänkte du ha? Har du räknat på hur mycket energi du behöver? Eller, du behöver kanske 16 kWh eller liknande. Hur många kondingar blir det?

Problemet med kondensatorer jämfört med batterier är att spänningen sjunker linjärt med laddningen. Så du har bara halva spänningen att köra på när hälften av energin är förbrukad. Så beroende på hur hög/låg spänning du behöver för att driva motorn så blir ju möjligheten att använda kondensatorernas hela kapacitet begränsad.

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 29 oktober 2018, 09:27:53
av Janson1
Räkna med minst 2 Kw/h per mil.

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 29 oktober 2018, 09:33:27
av danei
Supercsppar har väldigt bra effektdensitet. Men energidensiteten är väldigt låg i förhållande till batterier. Det kommer att bli extrema mängder kondansatorer för ett sådant bygge. Kondensatorer kan möjligen vara vettiga för att återvinna bromsenergin. Men inte för att ersätta battetiet.

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 29 oktober 2018, 09:48:58
av becker
Utan att veta så tror jag inte på att använda kondensatorer. OM det vore en bra idé så borde någon biltillverkare använt den idén.

En 245:a kommer inte att rulla lätt. Jag märker stor skillnad i min eGolf bara på vinter- och sommardäck. Vinterdäcken rullar betydligt lättare (!).

Hur fort behöver du åka?? Hastigheten har stor betydelse för förbrukningen. Troligen ännu större i en 240, jag tror att luftmotståndet är ganska rejält på en sån ;)

Enklast och billigast tror jag det blir att köpa motor, "fartreglage" och batteriet från en skrotad elbil.

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 29 oktober 2018, 09:55:28
av David.Bacelj
Jag vet att det kan vara svårt att konvertera Farad till just Ampere, men jag tänker så här:

1F = 1 mah
3000F = 3Ah

Sedan tänkte jag ha runt 50 kondensatorer, så

3*50 = 150 ampere

Varje cell har 2.7 V.

2.7 * 50 = 135

135*150 = 20250W = 20.25 kWh

Detta är såklart på ett väldigt ungefär, men det borde väl ge mig runt 10 mil om 2 Kwh = 1 mil.
Jag vill också kunna åka iaf minst 80 km/h
Är detta rimligt?

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 29 oktober 2018, 10:06:46
av tecno
OM det vore en bra idé så borde någon biltillverkare använt den idén.
Ovan säger väl allt, skippa din *idé* och gör nåt vettigt med slantarna istället.

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 29 oktober 2018, 10:16:29
av David.Bacelj
Det finns bussar och mopeder som redan använder superkondensatorer i Kina, plus att det är rätt så ny teknik. Litium batterier dominerar fortfarande på marknaden så det finns ingen anledning för tillverkare att göra just sådana bilar.

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 29 oktober 2018, 10:44:46
av Jan Almqvist
Det är lätt att kontrollräkna.

50 kondensatorer om vardera 3000 F laddade till 2.7 V innehåller 546750 Ws. ( W = U² * C / 2 )

Vi delar med 3600 och 1000 för att göra om från Ws till kWh vilket ger 0.151875 kWh.

Om bilen behöver 2 kWh/mil så blir den möjliga körsträckan c:a 759 meter.

Jag har räknat med 100% verkningsgrad.

Edit:

Man kan räkna vidare lite och komma fram till att energin i de 50 kondensatorerna skulle räcka till att accelerera en bil med en vikt, eller egentligen massa om man ska vara petig, på 1350 kg från stillstående och till strax över 100 km/h om man bortser från luft- och rullmotstånd. Detta fortfarande räknat med 100% verkningsgrad.

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 29 oktober 2018, 10:45:41
av David.Bacelj
Ok, Tack för alla svar! :)

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 29 oktober 2018, 10:46:43
av danei
1F = 1As/V

Bortsett från att du räknat fel, var kom 150 ifrån?

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 29 oktober 2018, 10:49:50
av Icecap
David.Bacelj: "1F = 1 mah" har jag mycket svårt att vara med på. Dels antar jag att du menar mAh och dels förstår jag inte matten.

1F = 1A * 1V * 1sek. är definitionen av en Farad. Alltså om man drar en ström på 1A i 1 sek och spänningsfallet blir 1V är kondensatorn på 1 Farad.

Om man använder din definition på 1mAh blir det ett spänningsfall per timme på 0,277777V vid 1F, alltså ganska mycket fel.
Och då din "formel" inte innehåller något med spänningsfallet är den ju grundläggande fel till att börja med.

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 29 oktober 2018, 10:56:43
av danei
Nej, en farad är en colmb per volt. En colmb är en ampersekund. Så en farad blir apersekund per volt. 1F=1As/V

Jag undviker helst att utrycka det i grundläggande SI-enheter :roll:

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 29 oktober 2018, 11:42:26
av SeniorLemuren
Fel är väl också att parallellkopplar du kondensatorerna för att få 150 ampere så kan du ju inte räkna spänningen som om de vore seriekopplade. Spänningen över ditt parallellkopplade paket av kondensatorer är ju fortfarande bara 2.7 Volt.
Din uträkning blir ju då 50 gånger för stor. och hamnar på 20.25 kWh/50 = 0.405KWh

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 29 oktober 2018, 15:12:26
av nifelheim
Har gjort den jämförelsen liion-supercap installationer, var något år sedan så priserna kanske är bättre nu.

nackdelen med supercap lösningen var, dubbelt så tung och ca 4-5 gånger så dyrt för samma kapacitet som Liion
fördelen med supercap ingen nackdel att tömma dom helt, hög effekt både vid laddning och urladdning, tål många fler laddcykler.

Detta gör att supercap är mycket konkurrenskraftig om du kan ladda "ofta" , typ buss med laddning på hållplatserna, och liknande.
För du kan ha ett mycket mindre batteri än om du ska ha ett LiIon som ska laddas med några 100kW i 60 sekunder 200 gånger om dagen.