Sida 2 av 2

Re: Kia Niro PHEV laddar inte som den ska.

Postat: 3 oktober 2018, 00:44:25
av Glenn
Ja, handlaren har ju redan schabblat bort sej så det gör ju inget om man bränner broarna ytterligare, jag skulle utan tvekan ha kontaktat generalagenten, lagt fram det aktuella problemet först, hur det hanterades och sedan ta upp det övriga som är ytterst oseriöst. (Specieltl att kunden uppmanades ljuga om mekanikern där..)

Kia är ju ett märke på uppåtgående som försöker klättra i kundnöjdhet och siktar på toppen, jag skulle bli förvånad om dom INTE reagerade på något sådant, både för att hjälpa kunden men också att ta återförsäljaren i örat och se till att dom sköter sej.

För det är ju knapapst ENDA gången den återförsäljaren gjort nåt sånt, det fattar ju dom också, och en auktorisation är lätt att ta bort, eller i alla fall hota med.

Re: Kia Niro PHEV laddar inte som den ska.

Postat: 16 oktober 2018, 11:06:54
av Glattnos
Idag, 28 dagar efter att mamma fått sin nya bil och 27 dagar efter att hon första gången talat om för säljaren att det var fel på ladd-kabeln, så fick hon en ny ladd-kabel som naturligtvis fungerade perfekt. Lite lång tid med nästan en månad när den inte funkade vid leverans men nu hoppas vi att det funkar så hon kan ladda när hon är i stugan där vi bara har vanligt uttag.

Re: Kia Niro PHEV laddar inte som den ska.

Postat: 18 mars 2019, 11:35:34
av Glattnos
Mamma ledsnade ganska fort på hybriden pga dålig kupevärme och ändå drar rätt mycket bensin. Så ny bytte hon till en Kin e-Niro som är en elbil. https://www.kia.com/se/nya-bilar/niro-ev-elbil/upptack/
Dock stötte vi på problem igen :o

Hon hade denna laddbox till hybriden förut(1-fas): https://www.elbutik.se/product.html/gar ... vervakning
Den nya bilen har ju större batteri och inte möjlighet att köra på bensin så då skaffade vi på inrådan av elbutiken en sån här(3-fas): https://www.elbutik.se/product.html/gar ... vervakning
Dom fick veta vilken bil vi bytte till och att vi har 20A huvudsäkringar och dom sa att då skulle det gå lätt att maxa bilens inbyggda laddning(7,2kW) med den boxen och få relativt låg extra belastning på våra 3st 20A-faser.

Jag tror att det stora problemet är att varken vi, bilförsäljaren, laddboxförsäljaren eller elektrikern som installerar prylarna har helt koll på hur det fungerar. Bilen laddar ca 3,3kW eller mindre. Elektrikern menar att det nog är så att bilen inte kan ladda på mer än en fas. Om det stämmer så gör ju inte den nya boxen någon nytta jämfört med den gamla boxen.

Är det någon som vet hur detta funkar och kan förklara innan vi byter laddbox igen? Vilken ska vi köpa för att det ska funka?

Re: Kia Niro PHEV laddar inte som den ska.

Postat: 18 mars 2019, 13:17:25
av swapper
Detta med 1-fas laddare/inverters i elbilar är något som nog inte riktigt har kommit upp till ytan som ett problem än.
Teslan t.ex. har fullt stöd för att ladda på tre faser. Antar baserat på priset på en sådan bil att det är en mindre merkostnad.
Är väl även så att elsystem med 3-fas inte är så vanligt i asien och andra delar av värden så prio är 1-fas laddning med hög strömstryka.

Det börjar komma produkter som konverterar 2-fas > 1fas eller 3-fas > 1-fas
Men var jag förstår det ganska dyra produkter och antar att effektiviteten går ner på en sådan lösning.
https://evtun.com/chargers.html är en t.ex.

Bästa vore om det börjar säljas 3-fas laddare som har inverter/laddaren i sig och kör DC till bilen via "fast charge" som bypassar bilens egen inverter.
Men även detta kommer såklart kosta en slant.

Re: Kia Niro PHEV laddar inte som den ska.

Postat: 18 mars 2019, 13:18:42
av ajje
Om du tittar på laddningstabellen här så verkar det som om bilens inbyggda laddare är en enfasladdare. :(
https://ev-database.uk/car/1125/Kia-e-N ... arge-table

Re: Kia Niro PHEV laddar inte som den ska.

Postat: 18 mars 2019, 13:36:34
av bearing
Bilen har enfas 32A-laddare. Vilket inte är så illa då det motsvarar effekten från 10-11A trefas.

Dock fick ni ett mycket dåligt råd angående laddbox. Jag tycker att ni ska begära pengarna tillbaka. Med 20A huvudsäkring och enfas kan ni ju inte använda mer än 4-5kW av de 22kW boxen kan leverera.

Jag ser några alternativ:
-Behålla boxen och säkra upp till 32A.
-Byt boxen mot box med transformator som kan ge 32A enfas från ca 18A tvåfas
-Skaffa en fasutjämnande utrustning som tar el från övriga faser och lägger detta på den belastade fasen
-Montera en trög 32A huvudsäkring på den aktuella fasen och hoppas att elbolaget inte märker något, trots 20A abonnemang

Re: Kia Niro PHEV laddar inte som den ska.

Postat: 18 mars 2019, 14:17:14
av Glattnos
Tackar för svaren :)

Man trodde ju i sin enfald att den rekommenderade laddboxen drog ungefär lika mycket på alla faser och "gjorde om det" till det som bilen vill ha(det var så dom beskrev det på elbutiken), likt den laddboxen som swapper länkar till(som ju uttryckligen gör det med två faser, vilket ju räcker i vårt fall). Tackar för den länken.

Ska se hur vi gör, nu vet vi i alla fall att boxen vi har inte kommer kunna ladda mer än dom ca 3,3kW som den oftast verkar ladda med.