Sida 1 av 1

En tråd om Husqvarna Automower 230ACX

Postat: 20 september 2018, 23:43:36
av adent
Hejhopp!

Vi kan väl låta den här tråden handla om ovanstående klippare (220 får vara med också, den är ganska lik).

Min 230ACX har gått två somrar med nya ebay-batterier (de har fungerat bra). Nu i sommar märkte jag att klipparen inte gick så länge
som den skulle. Jag misstänkte strömkabeln till laddstationen som inte har riktigt bra kontakt (växelspänning till dessa) så jag skaffade en ny sladd. Det hjälpte ett lite ett tag, men kanske inte riktigt fullt ut. Klipptiden gick sedan ner igen, plus att den stod och laddade väldigt länge, även fast klipparen visade att strömmen var nere i ca 0A så ville den inte tycka att den var färdigladdad. Kändes inte riktigt bra.

Jag gick in i den "hemliga" menyn som jag aldrig vart inne i innan och såg att den tyckte att det ena batteriets temperatur var -27 grader.
"Det stämmer inte" tänkte jag mycket riktigt då... Skruvade isär den och swappade batterier, felet följde inte med.

Skruvade isär och plockade ut moderkortet. Det visade sig att det ena batteriets anslutning av någon anledning ärgat en del. Både på de två kontakterna för spänning och för de bägge kontakterna för tempsensor (NTC-motstånd). NTC-ledningen var i princip av i övergången mellan kontaktpinne ner i kretskortet och kretskortsbana.

Det ska jag väl kunna laga iofs. Ska bli spännande att se om det är det här som påverkat laddningstider och körtider eller inte. Hoppas batteriet överlevt.

Nu några frågor:

1. Finns det schema över moderkortet?
2. Har nån hackat den på något kul vis?
3. Finns det roliga moddar att göra?
4. Pinout på kontakter? LCD och motorer med mera, finns det?
5. Vad är den externa 4-poliga (2*2)-kontakten till för? Debug?

MVH: Mikael

Re: En tråd om Husqvarna Automower 230ACX

Postat: 29 augusti 2019, 07:56:03
av maha
Är det någon som råkar veta vad det är för dioder på 220-huvudkortet i det inringade området? Switchen är en 428L2 har jag hittat på nätet.

Re: En tråd om Husqvarna Automower 230ACX

Postat: 29 augusti 2019, 10:35:52
av Hedis
Jag har ett kort liggande hemma som jag kan slänga ett öga på. Lite nyfiken bara, vad har hänt med ditt?

Kan ju slänga in vad jag konstaterade i somras. Det kanske kan hjälpa någon i framtiden.
Min 220 började ta enormt lång tid på sig att ladda (5h+) och klippte inte alls lika länge som den ska trots nytt batteri.
Batteriet var ett piratbatteri så jag misstänkte genast att det var det som var boven, handlaren jag köpte batteriet utav bytte ut det mot ett nytt originalbatteri men felet kvarstod.
Jag mätte då spänningen ut ifrån transformatorn obelastad som var 28-30v AC vilket är okej då den ska lämna 24V. Men under belastning så sjön spänningen ner under 19-20v vilket ledde till att den aldrig fick laddat uppåt 22v som den ska för att anse sig fulladdad. (det är lätt att mäta spänningen på laddblecken om man hakar av kåpan på laddstationen)

Så med ny trafo så laddar den som den ska igen.

Re: En tråd om Husqvarna Automower 230ACX

Postat: 25 april 2020, 11:01:52
av jas01
Hej!
Jag har en 230acx som vid uppstart nu påp vårkanten visade konstigheter i displayen. Den ville ha pin-kod men knapparna svarade inte.
Efter sök på nätet framkom att det kunde vara brytaren som strulade, jag plockade loss brytaren och mätte den och den var OK.
Då hittade jag ett litet batteri på moderkortet, som antagligen är någon form av backup lösning.
När jag skulle byta det råkade jag slinta med mejseln och komma i kontakt med ett stift och en gnista uppstod.
Därefter började det att pipa, detta slutade inte förrän jag tog bort huvudbatterikablarna. Ja jag vet att jag såklart borde gjort detta innan.
Pipandet går inte at få bort och när jag kopplar ihop allting igen så är displayen helt död.
Nytt kort kostar tydligen kring 4000 kronor.
Går det att laga ett sådant här kort eller är det bara att krypa till korset?

Jonas

Re: En tråd om Husqvarna Automower 230ACX

Postat: 29 april 2020, 00:34:37
av Hedis
Vad som är trasigt nu vågar jag inte gissa på, men grundfelet innan kortslutningen låter som en defekt knappsats, då brukar dom låsa sig när dom startar, det kan höras ett litet ljud liknande en halv knapptryckning innan den hänger sig. Drar man då ur kabeln till membrantangentbordet så blir det liv i dom igen.