En tråd om Husqvarna Automower 230ACX
Postat: 20 september 2018, 23:43:36
Hejhopp!
Vi kan väl låta den här tråden handla om ovanstående klippare (220 får vara med också, den är ganska lik).
Min 230ACX har gått två somrar med nya ebay-batterier (de har fungerat bra). Nu i sommar märkte jag att klipparen inte gick så länge
som den skulle. Jag misstänkte strömkabeln till laddstationen som inte har riktigt bra kontakt (växelspänning till dessa) så jag skaffade en ny sladd. Det hjälpte ett lite ett tag, men kanske inte riktigt fullt ut. Klipptiden gick sedan ner igen, plus att den stod och laddade väldigt länge, även fast klipparen visade att strömmen var nere i ca 0A så ville den inte tycka att den var färdigladdad. Kändes inte riktigt bra.
Jag gick in i den "hemliga" menyn som jag aldrig vart inne i innan och såg att den tyckte att det ena batteriets temperatur var -27 grader.
"Det stämmer inte" tänkte jag mycket riktigt då... Skruvade isär den och swappade batterier, felet följde inte med.
Skruvade isär och plockade ut moderkortet. Det visade sig att det ena batteriets anslutning av någon anledning ärgat en del. Både på de två kontakterna för spänning och för de bägge kontakterna för tempsensor (NTC-motstånd). NTC-ledningen var i princip av i övergången mellan kontaktpinne ner i kretskortet och kretskortsbana.
Det ska jag väl kunna laga iofs. Ska bli spännande att se om det är det här som påverkat laddningstider och körtider eller inte. Hoppas batteriet överlevt.
Nu några frågor:
1. Finns det schema över moderkortet?
2. Har nån hackat den på något kul vis?
3. Finns det roliga moddar att göra?
4. Pinout på kontakter? LCD och motorer med mera, finns det?
5. Vad är den externa 4-poliga (2*2)-kontakten till för? Debug?
MVH: Mikael
Vi kan väl låta den här tråden handla om ovanstående klippare (220 får vara med också, den är ganska lik).
Min 230ACX har gått två somrar med nya ebay-batterier (de har fungerat bra). Nu i sommar märkte jag att klipparen inte gick så länge
som den skulle. Jag misstänkte strömkabeln till laddstationen som inte har riktigt bra kontakt (växelspänning till dessa) så jag skaffade en ny sladd. Det hjälpte ett lite ett tag, men kanske inte riktigt fullt ut. Klipptiden gick sedan ner igen, plus att den stod och laddade väldigt länge, även fast klipparen visade att strömmen var nere i ca 0A så ville den inte tycka att den var färdigladdad. Kändes inte riktigt bra.
Jag gick in i den "hemliga" menyn som jag aldrig vart inne i innan och såg att den tyckte att det ena batteriets temperatur var -27 grader.
"Det stämmer inte" tänkte jag mycket riktigt då... Skruvade isär den och swappade batterier, felet följde inte med.
Skruvade isär och plockade ut moderkortet. Det visade sig att det ena batteriets anslutning av någon anledning ärgat en del. Både på de två kontakterna för spänning och för de bägge kontakterna för tempsensor (NTC-motstånd). NTC-ledningen var i princip av i övergången mellan kontaktpinne ner i kretskortet och kretskortsbana.
Det ska jag väl kunna laga iofs. Ska bli spännande att se om det är det här som påverkat laddningstider och körtider eller inte. Hoppas batteriet överlevt.
Nu några frågor:
1. Finns det schema över moderkortet?
2. Har nån hackat den på något kul vis?
3. Finns det roliga moddar att göra?
4. Pinout på kontakter? LCD och motorer med mera, finns det?
5. Vad är den externa 4-poliga (2*2)-kontakten till för? Debug?
MVH: Mikael