Det finns väl inget som hindrar att man använder mjukstartare även vid elverkskörning. Är det en stor svarv som är problemet så är det kanske inte starten som är problemet utan mer att det blir höga strömmar när man bearbetar med maximalt vridmoment i svarven.ajje skrev:Fördelen med ett elverk är att det är en hög engångskostnad, och sedan i princip noll kostnad när det inte används.
Dock som mrfrenzy säger så måste ett elverk överdimensioneras rejält för startströmmar.
Möjligtvis att det funkar bättre med ett äldre elverk, där skyddsfunktionerna inte är lika snabba, utan att verket tolererar att frekvensen sjunker rejält just när du drar igång lasten.
Vilka strömmar/effekter pratar vi om?
Vet inte hur det är i dag men en kompis till mig kom över ett gammalt militärt elverk stort som en mindre lastbil för en skitsumma, men det var som sagt för några år sedan.
Det som måste göras är ju att titta på hur stort elverk som erfordras samt hur ofta elverket måste köras och vad kostnaden blir, samt inventera maskinparkens övriga effektbehov för att se hur mycket man kan minska säkringarna. Någonstans finns ju ett "break even"