Sida 1 av 2

GYROKOMPASS

Postat: 31 augusti 2018, 09:17:03
av Bjaellerud
Projekt gyrokompass.
Har i all år önskat mig en gyrokompass, kanske i bilen.
Hade en flygkompass en gång, den skulle ha 400 Hz trefas, och jag lyckades varva upp den med enfas och en fasningskonding, när den till slut kom upp i varv var den stabil som ett spett. Använde tongenerator, effektförstärkare och vridtrafo baklänges och fasningskonding, dvs jag fick bara två faser. Att alstra 400 Hz trefas då var lite otänkbart, men idag fullt möjligt.
Var den tog vägen är en bra fråga, kanske jag gav bort den, vilket jag ångrar.

Trots miljontals byggprojekt har jag aldrig sett någon som byggt en sådan.

Kom inte och prata om GPS, jag vill ha analog visning och direktvisning. I varje kurva med bilen skall den visa rättning.

En magnetisk kompass funkar inte i bilar.
Lite nördigt projekt kanske, men man får vissa saker i skallen.....

Klart man kan försök få tag på en flygkompass med gyro. Men vore kul att se några ideeer om byggen.
Nån som har sett nåt i denna riktning?????

För övrigt finns allt att köpa till bilen, men inte en gyrokompass.


Roy

Re: GYROKOMPASS

Postat: 31 augusti 2018, 10:36:54
av GastonDeVille

Re: GYROKOMPASS

Postat: 31 augusti 2018, 11:50:04
av Glenn
Det där är väl bara displayen så att säga ?

Gyrokompasser brukar vara väldigt stora, fast det kanske inte stämmer nuförtiden.

Re: GYROKOMPASS

Postat: 31 augusti 2018, 11:54:33
av rvl
"Displayen" var 10 tum djup. Fiberoptisk gyro kunde också vara cool. De har redan blivit rätt små.

Re: GYROKOMPASS

Postat: 31 augusti 2018, 13:49:57
av Bjaellerud
Den som GastonDeVille länkade till ser trevlig ut, men med största sannolikhet skall det vara en separat del till den, en gyrodel som finns på annan plats i flygplanet, en "svart låda med motorn"

Den jag hade som jag berättade om, hade en front på c:a 120 x 120 mm samt var väl 250 djup bakom panel, ed allt inbyggt, dvs innehäll både motorn med sitt svänghjul och indikeringsenheten (displayen), (om man nu kan kalla en mekanisk visare för display).

Har även något minne av en separat gyroenhet som jag skrotat i unga år, den var stor som en 10 l hink, med kardans upphängning motorer och syngongivare som skulle överföra värdet till displayen.

De gyrokompasser som finns i dagens mindre 2 - 4 sitsiga flygtyg är nog ganska små. Och är bara en enhet.

Möjligen fanns även gyron med vakum-drivet svänghjul, dvs man tog undertryck från motorns insug och svänghjulet var en turbin.
Blir liten och behändig. Svänghjulet kan då vara 50 - 80 mm och direkt kopplat till kompassvisaren.

Man måste ställa in gyrokompassen innan start och efter att det uppnått fullt varvtal.

Roy

Re: GYROKOMPASS

Postat: 31 augusti 2018, 14:45:00
av lillahuset
För ca trettio år sedan använde vi gyron från SAAB i Jönköping i våra mätbilar. Om jag minns rätt var de ungefär stora som två 3,5" externa hårddiskar. Kostade så man trodde att de var gjorda av guld.

Det började komma fibergyron då eller lite senare men SAABs hade bättre prestanda.

Idag finns ju bäde billiga och halvdyra MEMS-gyron:
http://www.analog.com/en/products/senso ... copes.html

Re: GYROKOMPASS

Postat: 31 augusti 2018, 14:58:15
av Gimbal
Även torpeder från andra världskriget hade små smidiga gyron, de behövde å andra sidan inte hålla kursen så himla länge...

Re: GYROKOMPASS

Postat: 31 augusti 2018, 15:44:09
av kodar-holger
Inte så bra gyron har problem med offset. Väldigt bra gyron har ett annat problem. Dom påverkas av jordens rotation! Har själv sett det demonstrerat med fiberoptiska gyron. Inget stort problem om man bara åker mellan hemmet och systemet. I alla fall inte söder om dalälven. Men då kanske man inte behöver nån gyrokompass heller...

Re: GYROKOMPASS

Postat: 31 augusti 2018, 15:58:09
av grym
följer tråden med intresse, vad finns det för saker som man kan få tag på till rimliga pengar?

Re: GYROKOMPASS

Postat: 31 augusti 2018, 17:44:07
av Janson1
Vacumdrivna kursgyron sitter i princip i alla små 1,2,4,6 sitsiga plan. Själva motorn har en separat vacumpump men som nödsystem finns antingen en motordriven vacumpump till eller en eldriven vacumpump eller en trevägsventil som automatiskt kopplar om till motorns insugsystem om den ordinarie vacumpumpen tar semester. Nog om detta, jag tror det finns ganska gott om vacumdrivna gyron medans dom eldrivna är mycket mer sällsynta. Dom är ju för det mesta trefas 200 volt 400 hz vilket kräver lite mer komplext plan än en vanlig enmotor Cessna/Piper. Och, ja dom driver med jordrotationen eller rättare sagt jorden snurrar ifrån gyrot så man bör ställa om dom ungefär en gång i halvtimman mot en kompass... Det finns sk. slavade gyron som har en fluxgivare, oftast ute i vingen som sen tvingar gyrot till rätt grundläge. Men, detta system är ganska dyrt helt plötsligt, även som begagnat... Jag har ett Bendix king Kcs55a som jag är väldigt nöjd med, det behöver i princip aldrig kalibreras under färd.

Re: GYROKOMPASS

Postat: 31 augusti 2018, 17:47:41
av säter
Janson1:
Sitter det vakumdrivet kursgyro även i TigerMoth?

Re: GYROKOMPASS

Postat: 31 augusti 2018, 19:36:41
av Janson1
Dom finns både med och utan men själva instrumentet har ingen "kompassros" utan visningen är enligt måttbandsprincipen.
Ja, om dom inte är moderniserade vilket jag inte hoppas...
Vi har en på mitt ena jobb och den är snik basic, dvs inget utöver grundinstrumenten.

Re: GYROKOMPASS

Postat: 31 augusti 2018, 19:40:17
av Janson1
På: https://pilotmagazinet.se/ finns det ett komplett kurs/horizontgyro inkl. pump för 3500 NOK, I flygsammanhang är det ganska billigt...

Re: GYROKOMPASS

Postat: 31 augusti 2018, 20:42:46
av GastonDeVille
Det är bara att slå till om det är ett mekaniskt gyro som önskas. På en modern elektronisk motsvarighet kostar bara en billig givare lika mycket.

Re: GYROKOMPASS

Postat: 3 oktober 2018, 12:23:15
av wiklis
OT om gyro...
När jag var (civil) anställd av grönkläderna i Boden så plockade jag en gång ut gyrot ur en avfyrad övnings TOW robot.
Det var kapslat med avläsning i två axlar har jag för mig, drevs med en krutladdning.
Plockade ut gyrosnurran och spann upp den med tryckluft, visade kompaniteknikerna lite hur det fungerar.
Senare kom ett par andra tekniker ner efter att vi lämnat grejorna, dom skulle gasa ordentligt...
Slutade med att gyrot exploderade i handen på en av killarna.
Fick förklara mig för chefen, men ingen kritik mot mig.