Belinda får en pacemaker #ecobus
Postat: 4 augusti 2018, 23:21:28
Jag har spridit mitt lilla projekt lite här och var på internet. Men inte på elektronikforumet. Korkat, insåg jag nu, när jag behöver lite elektronikhjälp.
Men vi tar det från början.
I augusti 2016 tog jag äntligen tag i en sak jag funderat på ett bra tag. Jag köpte mig en folkabuss. Skrothög skulle nog vissa kalla den, hyfsat vacker kallade jag den. Dessutom var den besiktigad och rullade fint! Först en liten tripp på 18 mil. Där blev den ståendes nästan ett år. Sedan blev en lite längre resa på 30 mil och Belinda hamnade hemma i Göteborg.
Så här glad var jag förresten när jag hämtade henne i Dalarna.
Hon är en Transporter 2/T2/Typ3/Folkabuss/Baybuss från 1974. Kärt barn har många namn. Naturligtvis en luftkyld boxermotor och naturligtvis förgasare. Dubbla dessutom. Dubbelt så dumt! Alla kanske inte håller med mig, men förgasare. Det är ju stenålders. Dessutom känns det inte riktigt som att det ligger i tiden att sörpla i sig mängder med bränsle för att tekniken är gammal. Så jag bestämde mig för att bygga det där. Cue, elektronik!
Valet föll på att bygga om hennes hjärta med modern insprutning och modern tändning. Dessutom ska det göras med så mycket återvunna delar, som möjligt. Därav namnet ecobus. Många som pysslar med liknande konverteringar passar på att hänga dit en turbo eller kompressor och sedan göra så många hästar det bara går. Det är inte vad mitt projekt handlar om. Det räcker bra med de ponnysar som redan finns. Nej, jag gör detta för att försöka få henne såpass bränslesnål som möjligt.
Det slutgiltiga målet är naturligtvis att hon ska bli eldriven. Men, en sak i taget.
För att få till detta så ska jag inte använda Megasquirt eller något annat som kan plockas direkt från hyllan. Nä, nä. Istället blir det en Speeduino. Det är en australiensare som helt enkelt har gjort ett dotterkort till en Arduino Mega och skrivit kod. En DIY ECU, helt enkelt. Pysslar ni något med bilar så kan jag rekommendera att utforskar lite av det communityt. Det är ett väldigt trevligt ställe.
För att ytterligare komplicera det hela lite, så passade jag på att göra en Youtubekanal av allt detta. Så det mesta jag gör, filmar jag och redigerar sedan ihop. Tycker ni att detta verkar spännande, så ta gärna och prenumerera. Här är första avsnittet.
Sååååå. Efter denna vägg av text ska jag äntligen komma till saken. Just nu sitter jag med en bränslepumpskontroller. Denna. http://www.madhu.com/content/Main/FuelPumpController Frakten var skitdyr från USA, så efter lite om och men fick jag en kontroller utan de flesta komponenterna för ett rimligt pris. Så nu har jag suttit och skördat från lite gammal elektronikskrot som låg här och där. Jag skulle vilja ha lite hjälp bara att verifiera att de komponenter jag har lyckats skörda, kommer att kunna ersätta originalet.
Original: https://www.digikey.com/product-detail/ ... ND/2606361
Ersättare: https://www.digikey.com/product-detail/ ... -ND/812033
Original: https://www.digikey.com/product-detail/ ... ND/2827130
Ersättare: http://www.mouser.com/ds/2/149/FYP2010DN-86234.pdf
Här vet jag att paketet är annorlunda. Tanken är då att bara använda ena sidan av dioden.
Jag är väldans tacksam för hjälp och hoppas att ni gillar projektet!
Men vi tar det från början.
I augusti 2016 tog jag äntligen tag i en sak jag funderat på ett bra tag. Jag köpte mig en folkabuss. Skrothög skulle nog vissa kalla den, hyfsat vacker kallade jag den. Dessutom var den besiktigad och rullade fint! Först en liten tripp på 18 mil. Där blev den ståendes nästan ett år. Sedan blev en lite längre resa på 30 mil och Belinda hamnade hemma i Göteborg.
Så här glad var jag förresten när jag hämtade henne i Dalarna.
Hon är en Transporter 2/T2/Typ3/Folkabuss/Baybuss från 1974. Kärt barn har många namn. Naturligtvis en luftkyld boxermotor och naturligtvis förgasare. Dubbla dessutom. Dubbelt så dumt! Alla kanske inte håller med mig, men förgasare. Det är ju stenålders. Dessutom känns det inte riktigt som att det ligger i tiden att sörpla i sig mängder med bränsle för att tekniken är gammal. Så jag bestämde mig för att bygga det där. Cue, elektronik!
Valet föll på att bygga om hennes hjärta med modern insprutning och modern tändning. Dessutom ska det göras med så mycket återvunna delar, som möjligt. Därav namnet ecobus. Många som pysslar med liknande konverteringar passar på att hänga dit en turbo eller kompressor och sedan göra så många hästar det bara går. Det är inte vad mitt projekt handlar om. Det räcker bra med de ponnysar som redan finns. Nej, jag gör detta för att försöka få henne såpass bränslesnål som möjligt.
Det slutgiltiga målet är naturligtvis att hon ska bli eldriven. Men, en sak i taget.
För att få till detta så ska jag inte använda Megasquirt eller något annat som kan plockas direkt från hyllan. Nä, nä. Istället blir det en Speeduino. Det är en australiensare som helt enkelt har gjort ett dotterkort till en Arduino Mega och skrivit kod. En DIY ECU, helt enkelt. Pysslar ni något med bilar så kan jag rekommendera att utforskar lite av det communityt. Det är ett väldigt trevligt ställe.
För att ytterligare komplicera det hela lite, så passade jag på att göra en Youtubekanal av allt detta. Så det mesta jag gör, filmar jag och redigerar sedan ihop. Tycker ni att detta verkar spännande, så ta gärna och prenumerera. Här är första avsnittet.
Sååååå. Efter denna vägg av text ska jag äntligen komma till saken. Just nu sitter jag med en bränslepumpskontroller. Denna. http://www.madhu.com/content/Main/FuelPumpController Frakten var skitdyr från USA, så efter lite om och men fick jag en kontroller utan de flesta komponenterna för ett rimligt pris. Så nu har jag suttit och skördat från lite gammal elektronikskrot som låg här och där. Jag skulle vilja ha lite hjälp bara att verifiera att de komponenter jag har lyckats skörda, kommer att kunna ersätta originalet.
Original: https://www.digikey.com/product-detail/ ... ND/2606361
Ersättare: https://www.digikey.com/product-detail/ ... -ND/812033
Original: https://www.digikey.com/product-detail/ ... ND/2827130
Ersättare: http://www.mouser.com/ds/2/149/FYP2010DN-86234.pdf
Här vet jag att paketet är annorlunda. Tanken är då att bara använda ena sidan av dioden.
Jag är väldans tacksam för hjälp och hoppas att ni gillar projektet!