Distpedal

Berätta om dina pågående projekt.
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

Distpedal

Inlägg av Gell »

Jag håller på att bygga en distpedal som projektarbete i 3an på gymnasiet, eftersom jag inte har någon teknisk utbildning(endast fysik b) så jag har det lite svårt att tolka kopplinschemat. Då jag inte har kunnat skapa en egen krets så tänkte jag börja med att göra pedalen Distortion-->BluesBreaker på http://www.generalguitargadgets.com

Jag har börjat översätta listan på prylar där, men det är en sak jag fastnat på, eller rättare sagt 2 saker. Vart kan man få tag på kondensatorer på o,o1 , 0,22 och 0,1 uF? Det står ju film efter dom och då antar jag att det är plastkondesatorer. Men jag hittar bara sånna med dels enhetet pF och dels för högt uF värde.

Det var det första, det andra var Pots(antar att det är reglagen för Tone, Volume och Gain, dvs. rattarna), jag hittar inget ställe (Trimlog, BHIAB) där dessa finns.

Vore snällt om någon kunne hjälpa mig.

Jag ska försöka ta kort och visa hu projektet fortlöper här, vore
nyttigt och bra om filk ville komma med lösningar och ideer på mina framtida problem(som nog blir en hel del).

//Gustaf
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Elfa.
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

En annan fråga

Inlägg av Gell »

En annan liten fråga är när det står "minimum 16 volt rating", vad menas då? eller rättare sagt hur läser man av köptabellerna för att hitta rätt!?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

16V är minimivärdet på kondingar. Alltså max spänning de tål. Det spelar ingen roll om du köper kondingar med högre spänningstålighet...
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

..

Inlägg av Gell »

Antog (faktiskt) att det kunde vara så, tack!

En anna sak är det att jag iinte listat ut
vad jag ska har för volymkontrollers, eller
rättare sagt, vad den svenska översättningen
blir utav:

Pots:
25k or 22k linear
100k linear
100k log(audio)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=1636.htm

Kolla där så blir nog allt klarare.
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

tack!

Inlägg av Gell »

Tack så mycket! det var ju totalrätt!

Tycker elfas sida är lite otydlig för den ovane.

Är det värt att bygga sin egna låda eller ska man köpa sig en?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Lådor är enligt mig ofta det svåraste med projekt :)

Jag skulle nog allafall köpa en färdig låda, Elfa har många även om vissa är ruskigt dyra. Så kolla andra affärer först.
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

ang knapparna

Inlägg av Gell »

Ang knapparna så undrar jag om de flest rattarna på elfa passa på potentiometern(länkat några inlägg tidigare)!?
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

många frågor,

Inlägg av Gell »

jag har många frågor som ni märker..

om man ska köpa en lödpenna till detta ändamålet, vad är det billigaste som är värt att rekomendera!?

Även vilka saker ska jag köpa för att klara etsningen på smidigaste sättet!?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Gell:

"Ang knapparna så undrar jag om de flest rattarna på elfa passa på potentiometern"


Elfa's sajt är inte så jätteknepig om man tänker efter vilken information man behöver. Det är bara att jämföra rattarna med potentiometern. Det står alltid diametern på potentiometer-axeln. Vid rattarna står det vilka axlar de passar.


När det gäller översättningen av:
"25k or 22k linear
100k linear
100k log(audio)"


så är de svenska orden i princip likadana som de engelska:
linear = linjär. Kan även stå "lin"
log = tja, samma förkortning på svenska.
k = kilo både på svenska och engelska.
pot = potentiometer på båda språken.

Potentiometrar finns på Kjell, Bhiab, ClasOhlson, Elfa, Trimlog osv osv. Det är ju en väldigt vanlig komponent. :)
Användarvisningsbild
Dekor
Inlägg: 272
Blev medlem: 1 januari 2005, 23:54:18

Inlägg av Dekor »

Electrokit har också det du söker, där finns även fina lödstationer för inte allt för dyr slant!
Hära!
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

tack för svaren

Inlägg av Gell »

Det med potientiometern blev ju väldigt självklart när jag väl förstod att det handlede om en potentiometer.

Jag skulle vilja veta lite mer om hur det med kondensatorerna funkar, dvs jag måste ha mer spänning än 16v, men jag får inte riktigt ordning på det när det står massa volt tal egenom varandara, dvs jag vet inte vad jag ska köpa riktigt, för jag får faraden att stämma, är det bara att slå till då eller inte?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Gell:

För att citerar Macce:
"16V är minimivärdet på kondingar. Alltså max spänning de tål. Det spelar ingen roll om du köper kondingar med högre spänningstålighet..."

Alltså ska du använda kondensatorer som är märkta med mer spänning än du ska använda i kopplingen. Att det står flera volt-tal förstår jag inte. Hm, det står ingen förklaring över volt-talen?

Länka gärna till sidan eller skriv artikel-nummret så kan man lättare kika.


Lycka till! :)
Gell
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 januari 2006, 10:31:30

hm..

Inlägg av Gell »

alltså det gäller de kondensatorer nästan i plast med metalliserad....
här är ett exempel men jag förstår inte det med arbetsspänning!?

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 016094.htm

sen är det(om ni kollat på projektet på generalguitargadgets) färre komponenter i faktabladet än vad det är på kretskortet!? det som inte finns med antar jag är några dioder!? de har nr 1N4148 och 1N4001

tack för alla svart!?
Skriv svar