DC motorer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Chrille:Ett tips kanske är någn billig sladdlös borrmaskin 99:- brukar man komma undan med inkl. batteri & laddare.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Ja det kanske skulle kunna vara ett alternativ.
Gimbal
Inlägg: 7936
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Intressant projekt, har själv ett liknande snurrande långt bak i huvudet. Torkarmotorer är för stora och tunga enligt min mening, billiga skruvdragare klarar gissningvis inte någon längre driftstid men duger kanske till test.

Hursomhelst, säg till om du hittar något bra.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag har mer eller mindre bestämt mig för motorn IG32 GM 03 189:1 som drivmotorer och motorn M3929-12VDC som klippmotor.
Har skickat ett mail till Transmotec för och se om de har några bättre förslag.
Vad tror ni om dessa motorer, verkar de lämpliga?
Gimbal
Inlägg: 7936
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Drivmotorerna verkar ok tycker jag, åtminstonde för en ganska liten och lätt klippare med hjul gärna mindre än 20cm diameter och vikt helst under 2.5kg. Med större hjul och vikt gissar jag att det kan bli problem att svänga runt i någorlunda branta motlut.

Är nyfiken på vad de kommer att kosta.

Har dock ingen aning om vad som krävs av klippmotorn...
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag har tänkt mig hjul som ser ut ungefär som de på Robocut. Borde vara ganska lätta att tillverka och väger inte så mycket. Jag ska försöka ha en vikt på max fem kilo för hela roboten.
Bild

Klippmotorn kostar $39,60.
En drivmotor med växellåda kostar $42,65 - $48,80 beroende på vilken växellåda jag väljer.

Jag är fortfarande lite tveksam till vilken hastighet jag ska välja på utgående axel. Robocut verkar ha 30rpm och Automower 12rpm. Kanske ska välja något mittemellan?
Gimbal
Inlägg: 7936
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Med ett hjul på 20cm diameter så blir hastigheten ungefär samma i cm/sek som axelns rpm, dvs 30rpm ger ca 30cm/sek, fortare skall det nog inte gå (bara bedömt på ren känsla). Men 12cm/sek verkar å andra sidan väl långsamt.

Samma med vridmomentet 10kgcm och ett 20cm hjul ger 1kg dragkraft per hjul, med en 5kg robot så borde du klara backar på ca 23 grader (gäller bara på ett perfekt slätt golv, det lär gå betydligt trögare i gräs).

Går du ner i hastighet till 23.5 rpm och 12Kgcm så bör den klara ca 28 graders stigning, igen endast på slätt golv.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag börjar bli lite tveksam till om motorerna verkligen är tillräckligt kraftiga.
Hur räknade du fram lutningen?

Jag har mailat till Robotshop ett par gånger och frågat om motorerna men har aldrig fått något svar :(
Om man kollar på motorerna som RoboCut använder så ser de mycket mer robusta ut än de jag valt.

(Lite suddig bild eftersom jag tog bilden ifrån en film på deras sida)
Bild
JJ
Inlägg: 366
Blev medlem: 16 maj 2005, 21:33:02

Inlägg av JJ »

Lite OT: jag har liknande erfarenheter av Robotshop, jag har mailat, beställt katalog, ringt, försökt besöka butiken som alltid varit stängd...konstigt företag! :shock:
Gimbal
Inlägg: 7936
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Chrille skrev: Hur räknade du fram lutningen?
Om jag inte är ute och cyklar allt för mycket så borde formeln bli dragkraft/(vikt*g) = sin(v)

ex. med 10N dragkraft och 4Kg robot

v = inv sin(2*10/4*9.82)
v = 30,6 grader
Fire
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 september 2005, 21:45:42
Ort: Orsa

Inlägg av Fire »

Jag har för typ 1/2 år sedan gjort samma utredning som du Chrille och jag kom fram till att dessa 54-455-56 motorer används som drivning i RoboCut. Se även leverantörens sida.
Hoppas att det var till nån hjälp!

Har du tänkt ut någon lösning för det "elektroniska staket"? I så fall är jag intresserad att veta hur du löst det!
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Perfekt, är precis samma motor. :)

Ja jag har provat lite med staketet och kan detektera på ungefär en meters avstånd men det går säkert att justera in det bättre men jag tycker att en meter verkar rätt lagom för det här ändamålet.
Jag kopplade upp mottagarkretsen (den som ska sitta i klipparen) enligt schemat som evert2 postade i dennatråd. Jag förenklade schemat lite och har bara en OP-förstärkare. Efter detta skickar jag signalen till en PIC som räknar antalet pulser.
På sändarsidan har jag bara en 555:a som skickar pulser genom en ledningen där frekvensen överensstämmer med resonansfrekvensen på mottagaren. Jag märkte att det är rätt känsligt när man ska ställa in rätt frekvens på sändaren så en potentiometer kopplad till 555:an är att rekommendera.
Resonansfrekvensen räknade jag ut med 1/(2*pi*sqrt(LC)).
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Växellådan med 125:1 ger 32 rpm och så säljer Elfa en annan variant med 246:1 växellåda som ger 15 rpm. Någon hastighet mittemellan dessa två hade varit perfekt och kollar jag på tillverkarens sida så finns det en med 180:1 och 22 rpm.
Kollade med Elfa men de hade ingen möjlighet att ta hem denna så nu är frågan om jag ska köra på samma som Robocut och kanske sänka hastigheten med någon motorreglering?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

det kanske är så enkelt att du river ner växel lådan och lägger om kugghjulen för att få annan utväxling. Detta har jag gjort med Maxxon växellådor.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Inlägg av baron3d »

På Rusta kan man hitta en liten skruvdragare för 50:-
Den är nog bra för ändamålet.
Skriv svar