Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Linux

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av lillahuset »

ST har köpt Atollic i Jönköping så deras miljö är gratis för STs processorer. ST har även en tidigare miljö från Frankrike som är gratis.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Motiveringen varför jag tror att lära sig mikroprocessorer är för att kunskapen inte fel. Jag jobbar inom automation men vill dra mig vidare till robotik. Därför driver jag lite fritidsprojekt.

Arduino känns enkelt och lätt. Men det är väll mer mot prototyputveckling istället för produktutveckling?
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

lillahuset skrev:ST har köpt Atollic i Jönköping så deras miljö är gratis för STs processorer. ST har även en tidigare miljö från Frankrike som är gratis.
För linux ?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av lillahuset »

Japp.

Edit: Båda två. Men med tanke på att ST har köpt Atollic kan man kanske räkna med att den franska får lite mindre ömhet och kärlek på sikt.

Edit:
https://atollic.com/
http://www.openstm32.org
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Jag tror jag väljer ett sådant ST kort som ingår i spellistan från Youtube som jag länkade ovan.

Det ska väll inte vara så vanskligt att ordna så man kan få lite I/O utgångar att fungera ?

Läsa av analoga givare, proportionellt styra med PWM och ON/OFF. Sedan vill jag ha kommunikation mellan styrkor och PC.

Men finns ST mjukvaran för Linux då?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av hawkan »

Det finns Arduino för STM32 :)

Funderade lite på frågan om prototyp versus produktion/industriell.

Man får nog dela upp saker och inte ta helheten tänker jag.
Vad gäller hårdvara så är de här färdiga moduler med Arduino, mm,mm och små kort för sensorer och styrningar otroligt smidigt att jobba med. Kostar i princip inget och enkelt att koppla ihop. Men inget för en industrimiljö. Där får man utgå från de indivudella komponenterna och designa upp en lösning. Det är lika för STM32 och Arduino på så sätt att man får utgå från komponenterna och göra en lösning. Arduino har dock fördelen med en prototypmiljö.
När det gäller mjukvara och återanvänding av bibliotek från nätet så är det stort värde för prototyputveckling men i princip inget värde för en industrilösning. Man kanske kan gå igenom koden i detalj för att kvalitetssäkra den, men det är nog jämförbart med att skriva egna rutiner som kvalitetssäkras och återanvänds internt. Så det blir samma jobb för båda miljöer fast Arduino har en fördel för prototyputveckling.
Sedan koden som sådan, ja den skriver ju du i båda fallen. Gcc är kompilator antar jag i båda fallen. Kan inte se någon skillnad där riktigt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av lillahuset »

Volvo740: Se länkarna i mitt senaste inlägg.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

lillahuset:

Jag såg länkarna. Förstog inte riktigt. Det enda jag förstår nu är:

ARM kit för en hel spellista.
https://newbiehack.com/categories/newbi ... inners-kit

Spellistan på Youtube:


Hur bedömer ni spellistan? Grunden i mikroprocessorprogrammering? Introduktion till mikroprocessorprogrammering?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av lillahuset »

Länkarna är till de båda utvecklingsmiljöerna. Båda finns till Linux, om nu inte fransmännen har stoppat linuxversionen. Jag var betatestare för den för några år sedan men vet inte status idag.

Atollic finns på YouTube: https://www.youtube.com/user/AtollicTools

Spellistan tänker jag inte ha någon åsikt om. Generellt avskyr jag "instruktionsfilmer" på YouTube. :)

Edit: Laddat hem båda och installerat på Debian. Inga problem förutom att om man vill installera Ac6 funkar det enklast om man är "sudoer".
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Lillahuset:

Vi säger att jag startar med utvecklingsverktyget Atollic's TrueStudio.

Vart börjar jag sedan? Vad ska jag införskaffa? Finns det något utbildningsmaterial?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av lillahuset »

Det finns en del på Atollics hemsida. ST har en del också. Annars får du söka på nätet.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Andax »

Ett eval-kort från ST. Typ nucleo-64 kort med en ARM Cortex-M4.
Installera TrueSTUDIO for STM32, och gärna CubeMX Standalone program också (finns på ST hemsida). Med CubeMX kan man konfigurera och autogenerera ett startskelett till ett projekt där de IO-typer man valt är initierade mm. Vet dock inte om det finns för linux.

På nucleo kortet finns en ST-link/v2 som är en debug-länk man ansluter via USB till din utvecklingsdator.

Det finns en hel del samlad kunskap hos de som hänger här. Jag har föreläst på högskolan i en kurs där vi använde STM32M411 till labbarna.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Tror jag håller mig hos Atollic.

Ok! Har fått Atollic att fungera på min linuxdator. Bra.
Då är nästa steg att hitta en manual som använder ett styrkort. I detta fall vill jag använda ett färdigt styrkort som inte förknippas som hobbyprojekt.

Målet är att få styrkortet fungera som I/O-modul för en PC. I PC:n ska alla beslut tas. Därför är kommunikation mellan styrkort och PC viktigt för mig.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Andax skrev:Ett eval-kort från ST. Typ nucleo-64 kort med en ARM Cortex-M4.
Installera TrueSTUDIO for STM32, och gärna CubeMX Standalone program också (finns på ST hemsida). Med CubeMX kan man konfigurera och autogenerera ett startskelett till ett projekt där de IO-typer man valt är initierade mm. Vet dock inte om det finns för linux.

På nucleo kortet finns en ST-link/v2 som är en debug-länk man ansluter via USB till din utvecklingsdator.

Det finns en hel del samlad kunskap hos de som hänger här. Jag har föreläst på högskolan i en kurs där vi använde STM32M411 till labbarna.
Tackar för informationen. CubeMX fungerar för linux.

Ett färdigt kort låter perfekt i mina ögon. Då slipper jag löda och bygga från grunden.

Finns det något utbildningsmaterial på detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Som jag har fattat det rätt med CubeMX så använder man det för att deklarera vilket kort man har, ingångar och utgångar?

Sedan är det bara generera ett projekt. Öppna sedan samma projekt med TrueSTUDIO och börja knacka C-kod för att styra utgångar och läsa av ingångar?
Skriv svar