Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Linux

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Andax skrev:Kör på en ARM Cortex-M4 istället för en AVR. Du får mycket högre klockfrekvens, 32-bitars MCU och hårdvaruflyttal.
Köper du t.ex. en Nucleo-M411RE kort (kostar ca 150-200kr inkl moms) så är det även kompatibelt med en del arduino shields.
Har inte testat det själv men det ska gå att köra arduino ramverket på dem.
Måste jag löda då?
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Om jag ska säga en sammanfattning vad jag ska göra:

Bygga ett styrkort som kan styras från en extern enhet(PC, smart telefon) via WiFi.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av arvidb »

Har du klart för dig hur du kan göra dina uträkningar enbart med hjälp av heltal mellan 0 och 255 (alt. -128 och 127)? I så fall: välj en 8-bitars AVR. Vill du kunna använda flyttal så tycker jag att du ska lyssna på Andax råd om ARM Cortex-M4...
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Men finns det färdiga kort att använda då? Jag tror jag inte klarar av att löda en ARM processor.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av nifelheim »

Arduino DUE
inget lödande :) , 32 bit ARM 84MHz

https://www.ebay.com/itm/ARM-Cortex-M3- ... 2273862598?
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

ST låter intressant. Ingen lödning, bara knacka kod. Antar att det är C som den vill ha?

Men då återstår två saker:
ST kort verkar vara seriösa projekt, jämfört med Arduino som känns lite hobby. Rätt eller fel?

Jag har fortfarande noll erfarenhet i mikroprocessorer men jag har erfarenhet i programmering C och Java samt Beijer Electronics IX paneler som jag kör Codesys på.

Finns det någon nybörjarmanual eller liknande "learning-by-doing" för ST korten?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av sodjan »

> Antar att det är C som den vill ha?

Kortet förstår nog inte ett smack av ett C program.
Utvecklingsmiljön som hör till gör nog det däremot...

> ST kort verkar vara seriösa projekt, jämfört med Arduino som känns lite hobby. Rätt eller fel?

Det är svårt att dela upp världen på det sätter. Det finns de som kör ST/ARM
som hobby och det finns de som använder Arduino professionellt. Det viktigaste
är att veta vad man håller på med, oavsett vad man håller på med.

> ...erfarenhet i programmering C och Java.

Java som sådant gör inte mycket till här, men det är ju bra att kunna
programmera, oavsett språk. Och grunder i C är säkert inte fel, men
du kan ju ha gjort något helt annat i C än vad du kommer att göra här.
Det kan vara lika stor nytta att programmerat PLC, det beror också
på vad du gjorde just där, svårt att generalisera...

> Finns det någon nybörjarmanual eller liknande "learning-by-doing" för ST korten?

Du menar utöver de två "Getting started" manualerna på länken som lillahuset postade?
Ingen aning, men har du ens kollat på dessa?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av hawkan »

esp8266, 30 spänn plus avgifter från Kina, 70 spänn från Spanien, 99 från lawicel.

Bild

Om inte io räcker så finns esp32, 50:- från Kina, 70:- från Spanien.

Bild

Med Wifi och alla varianter av koppling till internet, webapplikationer, mobil mm.

Ladda ner arduino-applikationen, installera stödet för esp8266 och gå till Fil -> Exempel och titta på några av exemplen som finns för t ex webserver, http client eller hur man kopplar upp till wifi. Det ger en känsla för vad som behövs. Ingen hårdvara behövs för att titta på koden.

Angående reglerproblemet så är väl du experten på det. Det ser ut att vara på formen state-space, men som sagt du är väl experten på det. Det ser inte ut att vara speciellt mycket beräkningar eller data, jämfört med vad vilken processor som helst klarar.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

Vad tror ni om detta:

Hur berömmer ni kvalitén på detta utbildningsmaterial?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av lillahuset »

Om du väljer Nucleo har du, om jag fattat rätt, headers som passar Arduino-kort.
Det finns ett verktyg som heter Cube (som jag inte gillade, troligen för att jag är en Grinig Gammal Gubbe™) som är tänkt att vara en hjälp för att starta nya projekt.
Det finns också rätt mycket material på STs hemsida. För massor av mer material sök på nätet "stm32 development". Sedan är vi väl skapligt många som har erfarenhet av STM32 här på SEF.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av hawkan »

Ingen åsikt om just det. Men för att blinka en LED avsätter han tre videos om totalt 40 minuter.
Jämför det med https://www.arduino.cc/en/Tutorial/Blink
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

hawkan skrev:esp8266, 30 spänn plus avgifter från Kina, 70 spänn från Spanien, 99 från lawicel.

Bild

Om inte io räcker så finns esp32, 50:- från Kina, 70:- från Spanien.

Bild

Med Wifi och alla varianter av koppling till internet, webapplikationer, mobil mm.

Ladda ner arduino-applikationen, installera stödet för esp8266 och gå till Fil -> Exempel och titta på några av exemplen som finns för t ex webserver, http client eller hur man kopplar upp till wifi. Det ger en känsla för vad som behövs. Ingen hårdvara behövs för att titta på koden.

Angående reglerproblemet så är väl du experten på det. Det ser ut att vara på formen state-space, men som sagt du är väl experten på det. Det ser inte ut att vara speciellt mycket beräkningar eller data, jämfört med vad vilken processor som helst klarar.
Ja. Det är tillståndsmodell jag alltid använder. När man kommer i högre nivåer inom reglerteknik så utesluts överföringsfunktioner helt.

Grundkurserna inom reglerteknik lär ut PID, överföringsfunktioner, bodediagram och liknande saker.

Fortsättningskurderna inom reglerteknik säger att PID, överföringsfunktioner, bode och allt som har med frekvensanalys är föråldrat och används inte.

Istället används självinställande regulatorer och parameterstyrda PID-liknade regulatorer. Analysen heter istället fasplansanalys och lyapunovstabilitet.

Så det man har lärt sig som grund är dock inte bortkastat. Det lägger en grund för förståelse, men det används inte om man ska göra något som fungerar.

Enligt mig kan man hoppa direkt till olinjär reglerteknik efter man har läst en kurs inom linjär algebra och ordinära differentialekvationer.

Bästa är att tänka själv i reglertekniken istället för att följa samma tråkiga metodik som linjär reglerteknik lär ut.

Överföringsfunktioner..... :tumner:
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av Volvo740 »

lillahuset skrev:Om du väljer Nucleo har du, om jag fattat rätt, headers som passar Arduino-kort.
Det finns ett verktyg som heter Cube (som jag inte gillade, troligen för att jag är en Grinig Gammal Gubbe™) som är tänkt att vara en hjälp för att starta nya projekt.
Det finns också rätt mycket material på STs hemsida. För massor av mer material sök på nätet "stm32 development". Sedan är vi väl skapligt många som har erfarenhet av STM32 här på SEF.
Färdiga ST kort känns mer seriösa och något man kan skriva in i mitt CV i framtiden. Eller vad tror ni ?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Alternativ utvecklingsverktyg för AVR programmering i Li

Inlägg av nifelheim »

Utan att ha sett alla avsnitt, är det säkert ok, om du känner att du kan tugga i dig allt :D
Har inte testat CooCox men jag såg ju första kommentaren under IDE videon :)

Det som är avgörande är väl vilken nivå du befinner dig på,
och hur mycket jobb (timmar) du är villig att satsa.

Om du kollar på dom första avsnitten, hänger du med utan större problem är det väl bara köra på :-)
Vi finns ju här och hjälper till efter bästa förmåga.
Skriv svar