Laga Commodore 1084S-P2 skärm.
Postat: 1 maj 2018, 08:56:51
För något år sen började min gamle trotjänare (Commodore 1084S-P2) sedan 25 år tillbaks att krångla, bilden trycktes ihop på höjden fladdrande med något knaster om jag minns rätt, tänkte att det kanske var justeringen som krånglade då jag nyligen (opererat in en ersättare) bytt en annan potentiometer.
Ställde den åt sidan och ställde in en ännu äldre skärm för att ersätta den vid min Amiga 2000.
De ser ut så här, inte min bild:
När jag sedan plockade fram skärmen igen för undersökning för några veckor sedan så fick jag ingen bild, ingen glöd i CRT:n utan bara att klickande läte någonstans från eller i närheten av den stora transformatorn som sitter först i nätdelen. Undersökte och mätte kondingar, dioder, bytte LOPT (då jag hade en hemma) och linjeslutsteg (HOT) och första stora 400V kondingen mot en begagnad ersättare. Hjälpte inte alls.
Så jag bytte alla elektrolytkondensatorer i hela skärmen mot nya Nichicon- och Panasonic-kondensatorer inköpta från en tidigare Commodore-reparatör (demand.nu/retrotech/ )
Nu låter det annorlunda, istället hörs det ett kvittrande från samma ställe.
Det verkar som om det är kortslutning någonstans, tanken föll på avlänkningsspolarna på CRT:n, resistans-mätte dessa till cirka 12 Ohm och 3 Ohm med Fluke multimeter, jämförde med en annan skärm som hade nästan exakt samma värden (skilde på tiondels Ohm).
När jag kopplade ur avlänkningsspolarna så försvann kvittret, det hann synas glöd i tuben innan jag stängde av igen inte så konstigt kanske om det nu kom fram ström och nätdelen inte släcker ner pga fel.
Efter att ha kopplat bort bara ena spolen konstaterade jag att det blev problem när 3 Ohm-spolen var inkopplad, eller rättare sagt att det inte blev något kvittrande när jag kopplade bort den - kom på nu att jag faktiskt inte testat att koppla bort 12 Ohmaren och bara köra med 3 Ohmaren, man kanske borde göra det med bara för att konstatera att det är där problemet ligger, kan kanske vara så att det är fel på annat ställe och att den får bägaren att rinna över så att säga.
Men om vi förutsätter att kretsen med 3 Ohmaren är defekt med en kortslutning på något vis, vad ska man kolla mer tycker ni?
Den aktuella 3 Ohms-spolen sitter i position J 29 i schemat (höger om flyback/LOPT). Schemat är till den tidigare P1 men de bygger på samma moderkort, -P2 versionen har dock inte kretsarna för att trycka fram t.ex. monokrom grönt läge.
Det är samma kort i Philips 8833-II (P:et i 1084S-P2 betyder Philips, finns även en Commodore 1084S-D2 där det är Daewoo som tillhandahållit innanmätet).
Då jag förutsatt fel på kretsen med 3 Ohms-spolen så är följande gjort:
Har kontrollmätt och dess mäter korrekt (så långt jag vet), där det behövs har ena benet lötts loss:
Dioder 6513,6514, 6515, 6517, 6518
Elektrolytkondensator utbytt: 2515
Resistor: 3512, 3513, 3514, 3515, 3522, 3523
Spole: 5522 låga Ohm
Transistor: 7512 (s.k. linjeslutsteg/HOT bytt mot ny)
2517 o 2518 verkar inte finnas på detta kort, har inte hittat de i alla fall.
Har inte lött loss och mätt 2514, eller 2519, vilket man kanske borde, 3515 mäter dock 32k (av 33) så det kan inte vara någon enorm kortis på 2519 iaf.
En tanke är att det är X-ray protection, som syns till höger på flybacken, som slår ifrån, vet inte om avlänkningsspolen kan påverka detta.
När jag mätte 128V under kvittrandet så höll den sig instabilt kring 60V, med avlänkningsspolarna bortkopplade hade jag 127,9V.
Borde väl kontrollmäta alla spänningar och kika på de med oscilloskop också.
7432, "chopper transistorn" BUT11AF innan stora trafon i nätdelen har också bytts per rekommendation.
Det kanske är nätdelen man borde kontrollera med yttersta noggrannhet istället.
Tyvärr är jag inte gammal tv-reparatör, utan bara en glad amatör som lyckats få igång en och annan skärm (de flesta), denna har jag gått bet på.
Hade varit trevligt att få skärm med stereoljud igen och riktigt bra bild eftersom jag trimmat den till så nära perfektion det var möjligt (för mig iaf).
Önskar några tips eller kvalificerade gissningar, tackar så mycket på förhand.
Ställde den åt sidan och ställde in en ännu äldre skärm för att ersätta den vid min Amiga 2000.
De ser ut så här, inte min bild:
När jag sedan plockade fram skärmen igen för undersökning för några veckor sedan så fick jag ingen bild, ingen glöd i CRT:n utan bara att klickande läte någonstans från eller i närheten av den stora transformatorn som sitter först i nätdelen. Undersökte och mätte kondingar, dioder, bytte LOPT (då jag hade en hemma) och linjeslutsteg (HOT) och första stora 400V kondingen mot en begagnad ersättare. Hjälpte inte alls.
Så jag bytte alla elektrolytkondensatorer i hela skärmen mot nya Nichicon- och Panasonic-kondensatorer inköpta från en tidigare Commodore-reparatör (demand.nu/retrotech/ )
Nu låter det annorlunda, istället hörs det ett kvittrande från samma ställe.
Det verkar som om det är kortslutning någonstans, tanken föll på avlänkningsspolarna på CRT:n, resistans-mätte dessa till cirka 12 Ohm och 3 Ohm med Fluke multimeter, jämförde med en annan skärm som hade nästan exakt samma värden (skilde på tiondels Ohm).
När jag kopplade ur avlänkningsspolarna så försvann kvittret, det hann synas glöd i tuben innan jag stängde av igen inte så konstigt kanske om det nu kom fram ström och nätdelen inte släcker ner pga fel.
Efter att ha kopplat bort bara ena spolen konstaterade jag att det blev problem när 3 Ohm-spolen var inkopplad, eller rättare sagt att det inte blev något kvittrande när jag kopplade bort den - kom på nu att jag faktiskt inte testat att koppla bort 12 Ohmaren och bara köra med 3 Ohmaren, man kanske borde göra det med bara för att konstatera att det är där problemet ligger, kan kanske vara så att det är fel på annat ställe och att den får bägaren att rinna över så att säga.
Men om vi förutsätter att kretsen med 3 Ohmaren är defekt med en kortslutning på något vis, vad ska man kolla mer tycker ni?
Den aktuella 3 Ohms-spolen sitter i position J 29 i schemat (höger om flyback/LOPT). Schemat är till den tidigare P1 men de bygger på samma moderkort, -P2 versionen har dock inte kretsarna för att trycka fram t.ex. monokrom grönt läge.
Det är samma kort i Philips 8833-II (P:et i 1084S-P2 betyder Philips, finns även en Commodore 1084S-D2 där det är Daewoo som tillhandahållit innanmätet).
Då jag förutsatt fel på kretsen med 3 Ohms-spolen så är följande gjort:
Har kontrollmätt och dess mäter korrekt (så långt jag vet), där det behövs har ena benet lötts loss:
Dioder 6513,6514, 6515, 6517, 6518
Elektrolytkondensator utbytt: 2515
Resistor: 3512, 3513, 3514, 3515, 3522, 3523
Spole: 5522 låga Ohm
Transistor: 7512 (s.k. linjeslutsteg/HOT bytt mot ny)
2517 o 2518 verkar inte finnas på detta kort, har inte hittat de i alla fall.
Har inte lött loss och mätt 2514, eller 2519, vilket man kanske borde, 3515 mäter dock 32k (av 33) så det kan inte vara någon enorm kortis på 2519 iaf.
En tanke är att det är X-ray protection, som syns till höger på flybacken, som slår ifrån, vet inte om avlänkningsspolen kan påverka detta.
När jag mätte 128V under kvittrandet så höll den sig instabilt kring 60V, med avlänkningsspolarna bortkopplade hade jag 127,9V.
Borde väl kontrollmäta alla spänningar och kika på de med oscilloskop också.
7432, "chopper transistorn" BUT11AF innan stora trafon i nätdelen har också bytts per rekommendation.
Det kanske är nätdelen man borde kontrollera med yttersta noggrannhet istället.
Tyvärr är jag inte gammal tv-reparatör, utan bara en glad amatör som lyckats få igång en och annan skärm (de flesta), denna har jag gått bet på.
Hade varit trevligt att få skärm med stereoljud igen och riktigt bra bild eftersom jag trimmat den till så nära perfektion det var möjligt (för mig iaf).
Önskar några tips eller kvalificerade gissningar, tackar så mycket på förhand.