Sida 1 av 5

Varför använder man spalter i dokumentation

Postat: 8 februari 2018, 09:22:46
av TomasL
Vanliga böcker. dvs skönlitteratur och facklitteratur skrivs normalt sett med en spalt per sida.

Teknisk dokumentation med 2 spalter eller fler per sida.
Upplever detta med spaltuppdelning som svårläst och texten blir osammanhängande.
Varför envisas man med att dela upp texten i spalter?

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Postat: 8 februari 2018, 10:33:59
av guckrum
Kollar i "The Chicago Manual of Style", 14th edition.
chicago_columns.jpg
Jag bara älskar den boken. "First edition" kom 1906 och nu är de uppe i 17th.
Och så förkortas den CMOS också :)

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Postat: 8 februari 2018, 10:51:02
av TomasL
Då är det som jag misstänkte, dels en gammal tidningsmetod, för att få in så mycket korta texter som möjligt på en sida, få läsaren att gå igenom hela tidningen och se alla annonser samt att de gamla blysättningsmaskinerna bara klarade 2 tum breda rader.

Det har uppenbarligen inte med läsbarhet att göra som jag ser det.
Personligen så tycker jag att en sida med två spalter är betydligt mer svårläst än en sammanhängande text.

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Postat: 8 februari 2018, 11:35:26
av rvl
Folk är olika. Är ingen snabbläsare själv, men ska man läsa snabbt så ska inte blicken 'följa raden' och flyttas åt sidorna. Då blir det ofrånkomligen en övre gräns på hur långa raderna kan vara, för att kunna läsas 'på en gång' med blicken fokuserad nånstans mitt i spalten. Återigen folk är olika...

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Postat: 8 februari 2018, 11:53:06
av HUGGBÄVERN
guckrum skrev:Kollar i "The Chicago Manual of Style", 14th edition.


Jag bara älskar den boken. "First edition" kom 1906 och nu är de uppe i 17th.
Och så förkortas den CMOS också :)
Coolt! Jag använder Typografisk Handbok av Christer Hellmark. Där sägs att lättläst text har en satsbredd av 55 tecken/rad.

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Postat: 8 februari 2018, 15:39:49
av Retroperra
Med 55 till 65 tecken per rad behövs ofta två eller tre spalter beroende på teckenstorlek för att inte raderna ska bli för långa.

Sedan kan man ju vara klurig och ha en lite bredare spalt och en smalare, den bredare för text och den smala för enklare illustrationer. Viktigare illustrationer låter man ta hela satsytan.

Sämst att läsa är gammal skrivmaskinstext med en lång rad tvärs över hela sidan.

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Postat: 8 februari 2018, 15:59:10
av sodjan
Jag skulle inte vilja läsa en DN med 1-spalts sidor.
Förutom högst upp där det står "DAGENS NYHETER" kanske...

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Postat: 8 februari 2018, 16:10:09
av lillahuset
Det vore en mycket intressant upplevelse. :)

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Postat: 8 februari 2018, 16:11:00
av tecno
Tidning på dassrulle :bravo:

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Postat: 8 februari 2018, 16:14:38
av Nerre
Primärt är det för att inte raderna ska bli för långa.

Man ser problemet när folk skriver med 10 punkters Times New Roman i Word-dokument. Delar man upp det i tvåspalt så läser de flesta texten enklare.

Enskilda individer kan antagligen uppleva att tvåspalt är svårare, men för de flesta är det enklare eftersom det blir kortare rader.

Det gäller nu då när man har det i fysisk form framför sig. på skärm blir tvåspalt bara jobbigt eftersom man måste scrolla fram och tillbaka.

Och detta är som sagt var flera hundra år gamla typografiregler, inget som är gjort för att lura folk att läsa annonser.

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Postat: 8 februari 2018, 16:18:19
av Gimbal
Är raderna för långa så är det lätt hänt att man tappar bort vilken rad man är på när ögonen gör en "vagnretur".

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Postat: 8 februari 2018, 16:20:34
av guckrum
Tidning på dassrulle
"On the Road" skrevs på rulle

https://en.wikipedia.org/wiki/On_the_Ro ... scroll.jpg

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Postat: 8 februari 2018, 16:35:36
av HUGGBÄVERN
Nerre skrev:Man ser problemet när folk skriver med 10 punkters Times New Roman i Word-dokument. Delar man upp det i tvåspalt så läser de flesta texten enklare.
Min bok säger 12 punkter för bästa läsbarheten.

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Postat: 8 februari 2018, 18:35:58
av Nerre
Det går inte riktigt att säga generellt, olika typsnitt har olika x-höjd, vilket gör 12 punkter i ett typsnitt kan se mindre ut än 10 punkter i ett annat.

Längden på raderna är ganska väl utprövat, textens storlek beror mer på valt typsnitt och hur texten är tänkt att läsas.

Det är intressant med typografi, finns en snubbe som typsatt samma artikel i över ett dussin olika typsnitt för att man ska kunna få en känsla för hur lättlästa olika typsnitt är.

Sen finns det alltid de som t.ex. har lässvårigheter, dyslexi etc som har andra behov än gemene man, men problemet är att om man typsätter en text för dyslektiker så får "normala" läsare svårare att läsa den.

Det är ju lite det som är så bra med HTML, där man kan låta style sheets (CSS) styra utseendet så man kan få olika utseenden på samma text. Dock används det tyvärr inte alls på det viset idag, men de flesta webbläsare har faktiskt stöd för att ignorera sidans CSS och använda en egen. Det är dock inte helt trivialt att konfigurera.

Re: Varför använder man spalter i dokumentation

Postat: 8 februari 2018, 19:02:52
av HUGGBÄVERN
Tänkte Times New Roman, där 12pt är optimalt. Seriffer hjälper till att få flyt i läsandet. På nätet är det andra stilar som är bättre.