Mata elektretmikrofon via diod?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressantare vore om du förklarade varför.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av prototypen »

Transistorn behövs inte om du sätter dit en OP som ger dina 5 mA.

Om du behåller det som det är så måste du hitta en OP som tål 50 volt OCH kan gå upp till minst 49,6 volt på utgången (för att kunna reglera transistorn)
Orkar inte OP:N upp till 49.6 så blir spänningen mycket nära 50 volt till mikrofonen oavsett läge på potten.
Små electret mikrofoner kanske inte tål mer än 10 volt så med 50 volt så dör de.

Byter du transistorn till en NPN så kommer det att fungera lite bättre.

När du har så hård återkoppling med OP:n så försöker OP:n att motverka ALL audiosignal.
med transistorkopplingen så kommer alla negativa halvperioder i audiosignalen att motverkas av OP och transistor.

OP+transistor blir ju ett stabiliserat och variabelt labbagg.

Du måste ha in ett motstånd som tillåter audiosignalen att komma ut ur mikrofonen.

Protte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

prototypen skrev: Transistorn behövs inte om du sätter dit en OP som ger dina 5 mA.
Jo, transistorn behövs för den är kopplad som strömgenerator (högimpediv) och inte spänningsföljare (lågimpediv) som en OP-utgång är.
Om du behåller det som det är så måste du hitta en OP som tål 50 volt OCH kan gå upp till minst 49,6 volt på utgången (för att kunna reglera transistorn)
49,4V om man ska vara petig (obs skämtar bara :) ).
Orkar inte OP:N upp till 49.6 så blir spänningen mycket nära 50 volt till mikrofonen oavsett läge på potten.
Njae, över 49,4V innebär strypt trissa dvs noll ström ut men allt under den spänningen innebär att strömmen ut från trissan ökar dvs man kan sätta en ström ut från trissan genom att sätta en basspänning och därmed spänning över R1, detta sköts automatiskt har jag inbillat mig :)
Små electret mikrofoner kanske inte tål mer än 10 volt så med 50 volt så dör de.
Mycket intressant information som jag tackar för.
Byter du transistorn till en NPN så kommer det att fungera lite bättre.
Nej, det kommer det inte alls, det enda som sker är att utgången blir av modellen emitterföljare med mycket låg utgångsimpedans vilket är precis vad jag vill undvika i det här fallet, elektretmikrofonen skall ju matas med en spänning av hög utgångsimnpedans annars har vi ju kommit fram till att utgångssignalen kortsluts, modell om man använder en diod...
När du har så hård återkoppling med OP:n så försöker OP:n att motverka ALL audiosignal.
med transistorkopplingen så kommer alla negativa halvperioder i audiosignalen att motverkas av OP och transistor.
Här förstår jag inte vad du säger, förklara gärna mera.
OP+transistor blir ju ett stabiliserat och variabelt labbagg.
Detta tror jag är fel, en kollektorutgång modell min är högimpediv, inte lågimpediv modell emitterföljare så det blir inget labbagg av det.
Du måste ha in ett motstånd som tillåter audiosignalen att komma ut ur mikrofonen.
I normala fall ja, men detta är inget normalt fall för jag vill alltså kunna sätta mikrofonens fantomspänning oberoende av vilken ström den vill ha samtidigt som spänningsmatningen skall vara högimpediv för att inte kortsluta mikrofonen, då kan man nämligen gradera en pot på fronten av sin mikrofonförstärkare med de antal Volt man vill ha (enligt datablad för mikrofonen).
Protte
Intressant analys, sånt här gillar jag skarpt!

Stort tack för din ansträngning!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av prototypen »

Du tappar kollektomkopplingens högimpediva karaktär när du kopplar kollektorn till minusingångens på OP:n.

Kollektorspänningen kommer slaviskt att följa potentiometerns spänning när du belastar mot minus. Impedansen kommer att vara nära noll.
Du kommer att "kortsluta" de negativa halvperioderna.
De positiva halvperioderna kommer få OP:n att strypa transistorn och ge ett högimpedivt tillstånd.

Protte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

prototypen skrev: Du tappar kollektomkopplingens högimpediva karaktär när du kopplar kollektorn till minusingångens på OP:n.
Om jag skippar återkopplingen då och bara låter OP vara spänningsföljare?
Kollektorspänningen kommer slaviskt att följa potentiometerns spänning när du belastar mot minus.
Detta förstår inte jag.
Impedansen kommer att vara nära noll.
Detta kan jag förstå för motkopplingen är hög.
Du kommer att "kortsluta" de negativa halvperioderna.
Detta förstår jag inte.
De positiva halvperioderna kommer få OP:n att strypa transistorn och ge ett högimpedivt tillstånd.
Detta förstår jag inte heller.
Protte
Tack Protte, lite klokare tror jag allt jag blivit :)

MVH/Roger
PS
Jag kan ingenting om motkoppling men har lärt mig att dit man kopplar minus dit dras plus (mha utgången) och vice versa så länge OP jobbar linjärt.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av prototypen »

Hur blir det en spänningsföljare utan motkoppling?

Tänk så här du, ställ potentiometern på 5 volt.
OP:n strävar efter så liten skillnad mellan plus och minusingången.
Kollektorn kommer att få spänningen 5 volt.

Nu kommer det ljud mot mikrofonen, ut kommer en växelspänning.
Först tittar vi på en negativ period som vill driva spänningen en volt negativt från 5 volt, mikrofonen vill att spänningen ska bli 4 volt.
OP:n får då 4 volt på minusingången och 5 volt på plusingången.
Vad gör då OP:n, jo den gasar på lite grann så spänningen ändå håller sig på 5 volt.
I praktiken så hinner OP:n reglera så spänningen blir bara marginellt under 5 volt.

Nästa halvperiod så vill mikrofonen att spänningen ska vara 6 volt.
6 volt på minusingången och 5 på plus.
OP:n går i taket och stryper transistorn för spänningen är ju för hög. Mikrofonen fick råda i detta läget

Ut får du halvvågslikriktat audio och det låter skit.

Protte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag älskar den här förklaringen, stort tack!

Nu har jag emellertid åkt buss och kommit fram till två nya saker, inspirerat av din visdom ;)

Jag lägger in ett beta-nätverk från utgången istället för den hårda motkopplingen som du tidigare kallade den.

Den är egentligen inte märkvärdigare än vanlig standard gain-koppling för icke-inverterande signalförstärkning men när jag la in den på detta sättet tror jag mig förstå bättre, det andra är ju liksom rutin och man "behöver" inte fatta.

Beta-nätverket gör så att jag dels får gain dels ser man rätt tydligt att Us ligger fast, jag antar tom att impedansen i den punkten är noll för dess spänning hålls just fast och är lika med U i alla (linjära) väder.

Kvar har vi R6 dvs seriemotståndet och jag tror, men inte speciellt mycket mer, att det blir R6 som i själva verket belastar mikrofonen.

Samtidigt har vi som sagt gain pga R6/R5 (pga att det går exakt samma ström genom dom) och det gör att vi inte behöver ha lika hysterisk OP, duger gått med nån som kan jobba med 5V SE, om jag förstått saken rätt.

Nu tror jag således att den strömgenererande kopplingen hos T1 kommer ge en högimpediv utspänning på Uout som bara belastas med R6 och MIC (och även optionell R3).

I praktiken kanske man kan göra som så att R6 är stor så att R3 får bestämma belastningen men det borde i alla fall bli en utspänning som är högimpediv där ström automatiskt kan sättas i enlighet med vad mikrofonen behöver vid en viss spänning, eller?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av metric »

Annars är här en klockren lösning! 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

:doh:
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av SM7CZR »

metric skrev:Annars är här en klockren lösning! 8)
Precis, och utan någon brusande zenerdiod.
Det vet du väl Roger, att zenerdioder alstrar vitt brus i LF-sammanhang?
RogerJoensson
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 februari 2009, 12:44:14

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av RogerJoensson »

metric skrev:Annars är här en klockren lösning! 8)
Åh fan. Mhm. Du tänker så?! :D
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av prototypen »

Enkla lösningar är inget för Roger.

Protte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

Ni är roliga :)

Jag tycker det är ett klockrent koncept att kunna sätta en elektretmikrofons arbetspänning utan att behöva mäta på den.

Men det är visst för avancerat för detta trevliga forum :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Spisblinkaren »

SM7CZR skrev:
metric skrev:Annars är här en klockren lösning! 8)
Precis, och utan någon brusande zenerdiod.
Det vet du väl Roger, att zenerdioder alstrar vitt brus i LF-sammanhang?
Denna kommentar är bra.

Vet att en vän till mig sa nåt liknande till mig för evigheter sedan dvs vill man ha brus så ska man köra Zener-diod :D

MVH/Roger
PS
Annars var det bara ett litet trick för att komma runt behovet av 50V-OP.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23631
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mata elektretmikrofon via diod?

Inlägg av Henry »

Annars är här en klockren lösning!
Industriell och kommersiell standardkoppling som finns i varenda datablad till varenda elektretmik, eller har jag missat något till varför inte denna koppling skulle användas?
Skriv svar