ADiS CNC-maskin [Extremt massa Bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

ADiS CNC-maskin [Extremt massa Bilder]

Inlägg av Adis »

Servern hemma har jag stängt av. För det som vill se bygget så hänvisar jag hit


Då kanske det var på tiden att publicera den här så ni som inte sätt får se den :) Kanske inte mycket att se men jag tycker iafl att det är kul att bläddra bland bilder såhär.

Så låt oss börja då! :lol:

Projektets gång:

20051108

Bild
Självklart ska man ha en logga till det hela ;)

Bild Stor bild
Här ser vi själva maskinen som inte fungerar. Det ända som blir kvar efter att jag pillat är X, Y och Z axlarna.



Bild
Ska det verkligen se ut på detta sätt? Tur att jag är något ordningsam.


Bild
En ett rackmonterat chassi med dator i så klart. Detta är ett väldigt rymligt chassi som passar utmärkt. Inne i detta kommer inte bara datorn att vara utan även all hårdvara till maskinen.


Bild

Bild

Bild
Detta är alltså fräsen. Inte mycket att säga om den förutom att den fräser/bearbetar :)

Bild
Där jag håller till. Oj så mysigt!


Bild
Används tre stycken identiska stegmotorer på 1Ampere.

Bild
Här ser vi GS-D200 som är styrningen till stegmotorerna. Det övre kortet är klart som är skapat av mig. Det undre kortet väntar på att genom gå en avlödning av GS'en.

20051109


Bild

Bild
En ringkärnetrafo. 2x110V på primära och fyra olika på sekundära sidan. Väger cirka 2,4Kg. På den sekundära sidan har jag fått ihop 28V. Men efter likriktarbryggan och kondensatorn på 2200μF så ska det bli ca 40V enligt formeln: √2 ∙ 28V = 39,59V ~ 40V. Den uppmätta spänningen på som jag fick var då cirka 39V. Utmärkt!


Bild
Fina och högklassiga kondensatorer. Varför jag tog två stycken vet jag inte men en kommer att användas till att jämna ut spänningen efter likriktarbryggan. Likriktarbryggan ser ni också där, en fyrkantig liten klump.


Bild
Jag upptäckte att inne i chassiet så fanns det korthållare som var till för något jag inte vet vad. Vart lite förvånad att mina kort ja gjort passade utmärkt där. Som ni ser så är ett drivsteg redan där. Men det är ej klart än.


Bild
Samma som ovan men en annan vinkel.

Bild
Detta är det andra drivsteget som jag gjorde klart idag.

Bild
Nja, lödningarna vart lite ojämna men dom duger.


Bild
Klart. Nästan i alla fall. Det som saknas är säkringshållare och en säkring på 1A.


20051110

Bild
Lite röra bara.


Bild
När jag ska tillverka ett kretskort så använder jag mig av Multisim 8 och Ultiboard 8. Som ni ser på skärmen, så kommer kretskortet att se ut.



Bild
Detta är nu utskrivet på ett OH-papper.


Bild
Tyvärr så fick jag inte med någon bild när jag belyste kretskortet med OH-pappret mellan UV ljuset och kretskortet. Efter detta så ska det framkallas och det är då som ni ser som mönstret framträder tydligt.


Bild
Nu har den legat i vattnet med etsmedel i ca 15 min. Vattnet är ca 50 grader för bästa etsning.


Bild
Efter etsningen så har kortet tvättats. Som du ser nu är kortet även borrat.


Bild

Bild
Borstat kortet lite med sprit, va fint! :)


Bild

Bild
En kondensator samt en diodbrygga på. Var tvungen att sätta dit en kondensator på 2200μF för att få jämnare strömmar vid större belastning då 1000μF inte räckte.


Bild

Bild

Bild
Här har jag använd cat5 kabel. Jag har även parallellkopplat två och två lindningar i stegmotorn för att få mer kräm i den ;)


Bild
Ja! Då var detta kort klart. Som ni ser har jag satt på en kylfläns och det på grund av att "bryggan" blir så het av dom höga effekterna. Denna brygga klarar av max 5A men jag tar bara ut som max 3,6A.


Bild
Ska man säga att Z-axeln är klart? - Nästan iafl. Saknas lite inkoppling av kablar till drivstegen men annars är det klart! :)


Bild
Om ni minns från de förra bilderna så fanns det ett bakstycke som hänge på stolparna som Z-axeln hänger på. Detta är nu borta på grund av ingen funktion. Men nu vart det mycket mer åtkomligt.


Bild
Japp, här satt det första kortet. Men nu gör den inte det mer. Korten kommer nämligen att flyttas några snäpp så att ringkärnetrafon får plats där. Passar utmärkt!


Bild
Vilken kabelordning! Så det ska vara ;) Detta kort är en bantad version av dom stora stegmotordrivningarna. Denna ska då användas till Z-axeln där kraft till motorn inte behövs lika mycket som till andra axlarna.


Bild
Z-drivkortet.


Bild
Där Z-motorn kopplas in. Fint... :) Denna kontakt ska då fästas i chassiet.


Bild
Förr hade jag cat5 kablar på motorerna men detta är nu utbytt mot mjukare kablar men även grövre.

20051124
Har inte haft tid att skriva så mkt om de senaste bilderna så jag låter dom tala för sig själva...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


En misslycka hände men i den misslyckan så kom lyckan också :)
Jag visade förr kretsen L298 för Z drivningen. Det var meningen att jag skulle använda den samt två st sådana GS-D200 (1200kr/st Elfa). Eftersom jag trodde att ena GS'en var trasig så köpte jag in en ny. Ida när ja skulle få igång L298 drivningen så funkade det fint. Men så som jag ska pilla på allt så brände jag mig på L298 eftersom jag ej hade kylfläns på den. Den stod på i ca 15sek innan ja brände mig rejält på fingret! Visst fixade feting fläns (bild finns nere). Av någon anledning så vart ett par resistorer varma (ska ej gå in på detaljer) så det fräste om kabel som råka ligga på dom. Stängde fort av allt. Över dessa resistorer ska det vara max 1V. Så då starta jag allt för att mäta spänningen över dom. Fick upp det till 1.34 V och så resten behöver jag inte förklara, ni får se bilderna längre ner vad som hände. Så något slog i mitt huvud att ja skulle testa den där GS'en igen som jag trodde var sönder. Och jävlar, den fungerade fast jag hade testa den förr :S ;D . Så då hade man 3st GS (3600kr för motorstyrning) och då struntar jag i L298 :) .

Bilder:

BildStor bild

BildStor bild

BildStor bild

BildStor bild

BildStor bild

BildStor bild

BildStor bild

BildStor bild

BildStor bild

BildStor bild

BildStor bild

Bild Stor bild

BildStor bild

BildStor bild

BildStor bild

BildStor bild

BildStor bild

BildStor bild

Bild
Stor bild

Bild
Stor bild

Bild
Stor bild

Bild
Stor bild

Bild
Stor bild

Bild
Stor bild

Bild
Stor bild

Bild
Stor bild

Bild
Stor bild
Här värmde jag flatkabeln med värmepistol. Pressade på med en linjal och vips så står formen kvar som den ska vara :)

Bild
Stor bild

Bild
Stor bild

Bild Stor bild

Bild Stor bild

Bild Stor bild

Bild Stor bild

Bild Stor bild

Här under ser ni bara en ic-krets, ULN2003. hmm, why? joo för att jag ska kunna driva 3st reläer på 12V. En ULN skickar inte 12V till reläerna utan den drar mot jord bara. Simpelt :)
Bild Stor bild

Bild Stor bild

Bild Stor bild

Bild Stor bild

Bild Stor bild

Här under ser vi ett antal kontakter. Först den fyrstiftiga; 12V-GNG-GNG-5V. Som om från datorn, och det är från datorn också. 12V är till för reläerna, 5V för GS'ens logiska drivning (TTL). Sedan under den hittar vi en kotakt med två stift. Som ni ser så är det 40V (39).
Bild Stor bild

Bild Stor bild

Bild Stor bild




Sådär ja flickor! Nu så är alla 3 axlar igång.
http://www.adissida.net/64bits/trad50447/PC160791.JPG

Ni vill säkert se filmen och höra ljudet:
http://www.adissida.net/64bits/trad50447/PC160788.MOV

Denna film här kör kretskort borrning men eftersom jag ej hade kopplat in X-axeln så blir det bara streck:
http://www.adissida.net/64bits/trad50447/PC160787.MOV

Detta är ej klart än pga att jag prioriterar andra saker som är viktiga just nu.
Senast redigerad av Adis 4 januari 2010, 19:55:31, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Jag gillar väldigt mycket! :bravo:
Väldigt snygg kabeldragning i lådan och väldigt snyggt allt får jag väl säga :).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Extremt massa Bilder"

Nä nä nä, "extremt massa" har du passerat för länge sedan. :)

Riktigt kul att följa ett bygge så här. Verkligen snyggt byggt!
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Ser jäkligt proffsigt och snyggt ut!

Lät jäkligt bra gjorde den också, i klass med min synth :)

Vad har projektet kostat hittils?
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Du hade då inte snålat på bilderna!
Mycket väldokumenterat och bra gjort, du kanske borde skriva en bok?
Adis CNC steg för steg guide :)
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

haha kul att höra att ni gillar den :D
Jag, skriva en bok? haha tvärt emot vad mina päron säger :lol:



JimmyAndersson, när jag passerat extremt massa vart hamnar jag då? :lol:
Senast redigerad av Adis 10 juli 2009, 10:36:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Snyggt jobb och mycket jobb :razz:

Lägger märke till den fina X-axeln och hur bra allt passar med lagern respektive kulskruv-muttern och glidstålen.
Senast redigerad av pcmper 18 januari 2006, 23:50:25, redigerad totalt 2 gånger.
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Inlägg av pheer »

Mycket snyggt! Du får det att verka så simpelt! :bravo:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Man kan bara älska ljudet från en CNC maskin..

Mycket bra jobbat! :)
ondskehem
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 december 2005, 22:05:36

Inlägg av ondskehem »

jag vet inte vad som är mysigast, att din maksin är underbar eller att den spelar melodier medans man använder den ;)... SNYGGT
ADMJ
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 april 2005, 11:45:42
Ort: Göteborg

Inlägg av ADMJ »

Ser ju ut att fungera fint!
Hoppas på att få se massa snygga projekt framöver.

Adis: "Detta är ej klart än pga att jag prioriterar andra saker som är viktiga just nu. "

Hur kan du prioritera annat? :)
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

ondskehem, om du inte vet så kan jag säga att det är både och :D

ADMJ, maskinen är så nästan klart. Det som återstår är att lägga racket under bordet, fixa till en 10" skärm osv... Så jag har andra mysiga projekt som jag kanske ska lägg aupp nu. En robot... ;)
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Gillar starkt kabeldragningen med riktiga kontaktdon, vilket en annan lätt brukar snåla in på!. :tumupp:
Hade jag fortfarande suttit på modem, så hade jag kastrerat dig omgående :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är nog det längsta inlägget jag har sett på forumet. Absolut inget som helst negativt med det. Det är hur kul som helst att följa såna här byggen steg för steg. Ska bli kul att se nästa projekt!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Mycket stiligt arbete :bravo:

"Man kan bara älska ljudet från en CNC maskin.. "
Jo, men det finns en sak som låter ännu skönare.................... ljudet från en ABB robot som drar på för fullt :D
Skriv svar