Då kanske det var på tiden att publicera den här så ni som inte sätt får se den

Så låt oss börja då!

Projektets gång:
20051108

Självklart ska man ha en logga till det hela

Här ser vi själva maskinen som inte fungerar. Det ända som blir kvar efter att jag pillat är X, Y och Z axlarna.

Ska det verkligen se ut på detta sätt? Tur att jag är något ordningsam.

En ett rackmonterat chassi med dator i så klart. Detta är ett väldigt rymligt chassi som passar utmärkt. Inne i detta kommer inte bara datorn att vara utan även all hårdvara till maskinen.

Detta är alltså fräsen. Inte mycket att säga om den förutom att den fräser/bearbetar

Där jag håller till. Oj så mysigt!

Används tre stycken identiska stegmotorer på 1Ampere.

Här ser vi GS-D200 som är styrningen till stegmotorerna. Det övre kortet är klart som är skapat av mig. Det undre kortet väntar på att genom gå en avlödning av GS'en.
20051109

En ringkärnetrafo. 2x110V på primära och fyra olika på sekundära sidan. Väger cirka 2,4Kg. På den sekundära sidan har jag fått ihop 28V. Men efter likriktarbryggan och kondensatorn på 2200μF så ska det bli ca 40V enligt formeln: √2 ∙ 28V = 39,59V ~ 40V. Den uppmätta spänningen på som jag fick var då cirka 39V. Utmärkt!

Fina och högklassiga kondensatorer. Varför jag tog två stycken vet jag inte men en kommer att användas till att jämna ut spänningen efter likriktarbryggan. Likriktarbryggan ser ni också där, en fyrkantig liten klump.

Jag upptäckte att inne i chassiet så fanns det korthållare som var till för något jag inte vet vad. Vart lite förvånad att mina kort ja gjort passade utmärkt där. Som ni ser så är ett drivsteg redan där. Men det är ej klart än.

Samma som ovan men en annan vinkel.

Detta är det andra drivsteget som jag gjorde klart idag.

Nja, lödningarna vart lite ojämna men dom duger.

Klart. Nästan i alla fall. Det som saknas är säkringshållare och en säkring på 1A.
20051110

Lite röra bara.

När jag ska tillverka ett kretskort så använder jag mig av Multisim 8 och Ultiboard 8. Som ni ser på skärmen, så kommer kretskortet att se ut.

Detta är nu utskrivet på ett OH-papper.

Tyvärr så fick jag inte med någon bild när jag belyste kretskortet med OH-pappret mellan UV ljuset och kretskortet. Efter detta så ska det framkallas och det är då som ni ser som mönstret framträder tydligt.

Nu har den legat i vattnet med etsmedel i ca 15 min. Vattnet är ca 50 grader för bästa etsning.

Efter etsningen så har kortet tvättats. Som du ser nu är kortet även borrat.

Borstat kortet lite med sprit, va fint!

En kondensator samt en diodbrygga på. Var tvungen att sätta dit en kondensator på 2200μF för att få jämnare strömmar vid större belastning då 1000μF inte räckte.

Här har jag använd cat5 kabel. Jag har även parallellkopplat två och två lindningar i stegmotorn för att få mer kräm i den

Ja! Då var detta kort klart. Som ni ser har jag satt på en kylfläns och det på grund av att "bryggan" blir så het av dom höga effekterna. Denna brygga klarar av max 5A men jag tar bara ut som max 3,6A.

Ska man säga att Z-axeln är klart? - Nästan iafl. Saknas lite inkoppling av kablar till drivstegen men annars är det klart!

Om ni minns från de förra bilderna så fanns det ett bakstycke som hänge på stolparna som Z-axeln hänger på. Detta är nu borta på grund av ingen funktion. Men nu vart det mycket mer åtkomligt.

Japp, här satt det första kortet. Men nu gör den inte det mer. Korten kommer nämligen att flyttas några snäpp så att ringkärnetrafon får plats där. Passar utmärkt!

Vilken kabelordning! Så det ska vara

Z-drivkortet.

Där Z-motorn kopplas in. Fint...

Förr hade jag cat5 kablar på motorerna men detta är nu utbytt mot mjukare kablar men även grövre.
20051124
Har inte haft tid att skriva så mkt om de senaste bilderna så jag låter dom tala för sig själva...

En misslycka hände men i den misslyckan så kom lyckan också

Jag visade förr kretsen L298 för Z drivningen. Det var meningen att jag skulle använda den samt två st sådana GS-D200 (1200kr/st Elfa). Eftersom jag trodde att ena GS'en var trasig så köpte jag in en ny. Ida när ja skulle få igång L298 drivningen så funkade det fint. Men så som jag ska pilla på allt så brände jag mig på L298 eftersom jag ej hade kylfläns på den. Den stod på i ca 15sek innan ja brände mig rejält på fingret! Visst fixade feting fläns (bild finns nere). Av någon anledning så vart ett par resistorer varma (ska ej gå in på detaljer) så det fräste om kabel som råka ligga på dom. Stängde fort av allt. Över dessa resistorer ska det vara max 1V. Så då starta jag allt för att mäta spänningen över dom. Fick upp det till 1.34 V och så resten behöver jag inte förklara, ni får se bilderna längre ner vad som hände. Så något slog i mitt huvud att ja skulle testa den där GS'en igen som jag trodde var sönder. Och jävlar, den fungerade fast jag hade testa den förr

Bilder:

Stor bild

Stor bild

Stor bild

Stor bild

Stor bild

Stor bild

Stor bild

Stor bild

Stor bild
Här värmde jag flatkabeln med värmepistol. Pressade på med en linjal och vips så står formen kvar som den ska vara

Stor bild

Stor bild

Här under ser ni bara en ic-krets, ULN2003. hmm, why? joo för att jag ska kunna driva 3st reläer på 12V. En ULN skickar inte 12V till reläerna utan den drar mot jord bara. Simpelt

Här under ser vi ett antal kontakter. Först den fyrstiftiga; 12V-GNG-GNG-5V. Som om från datorn, och det är från datorn också. 12V är till för reläerna, 5V för GS'ens logiska drivning (TTL). Sedan under den hittar vi en kotakt med två stift. Som ni ser så är det 40V (39).

Sådär ja flickor! Nu så är alla 3 axlar igång.
http://www.adissida.net/64bits/trad50447/PC160791.JPG
Ni vill säkert se filmen och höra ljudet:
http://www.adissida.net/64bits/trad50447/PC160788.MOV
Denna film här kör kretskort borrning men eftersom jag ej hade kopplat in X-axeln så blir det bara streck:
http://www.adissida.net/64bits/trad50447/PC160787.MOV
Detta är ej klart än pga att jag prioriterar andra saker som är viktiga just nu.