SID-synth MBHP (Projekt klart!)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

SID-synth MBHP (Projekt klart!)

Inlägg av jack »

Hej!

Blev precis "färdig" min SID-synth som bygger på modulerna från ucapps.de. För er som inte vet vad det är så är det en synth byggd kring det gamla C64-ljudchippet. I dettafall MOS6581. Den består (hitills) av CORE- och SID-modulen, men det är tänkt att jag ska bygga ut den någon gång. Den styrs förtillfället helt via MIDI där den också programmeras. Med hjälp av ASID XP på datorn kan den även spela .sid-låtar (laddade nyss ner 31000 st :)).

Rent ljudmässigt så låter det faktiskt sjukt bra. Trodde mina kassa och blottade kopplingar skulle få gitarrstärkaren att brumma ihjäl sig, men icke. Låter säkert bra mycket bättre med ett riktigt ljudsystem också.

En liten bild:
Bild

Sådär ser den ut förtillfället. Men jag har tänkt att utöka den med lite knappar, rattar och lysdioder lite senare. Det roliga med Ucapps-projekten är att de kan byggas jäkligt enkelt, men sedan utökas extremt mycket. Som tec Fulbert gjorde i någon tråd.
Kretskorten är beställda från http://www.avishowtech.com/mbhp/ för 5 dollar styck, de är av riktigt bra kvalite enligt mig.

Det var nog allt för nu.

//jack


EDIT: Projektet är färdig och här är resultatet:
Bild

Längre fram i tråden finns fler bilder.
Senast redigerad av jack 25 april 2006, 21:04:23, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket läckert! 8)

Ska bli spännande att se vad som händer med detta projekt.


Jag har också tänkt bygga en SID-synth. Har dessvärre inget SID-chip och känner inte för att jaga runt på Ebay efter chip som man inte vet något om... Om någon här har något över (gärna 2st) så köper jag dem omedelbums. Nu fick jag det sagt också... :D
FulBert
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 juni 2004, 01:32:00
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av FulBert »

För att friska upp minnet lite så kommer länk till goa biler från mitt bygge:
http://www.golvad.se/~klingen/nysid/

Lycka till med bygget. Tycker verkligen att du ska bygga ut till full kontrollpanel.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Ah, lika bra att köra en uppdatering medans man håller på.

Bild

Har nu byggt en "Control Surface", med 4 knappar och en rotary encoder (med knapp). Nu kan man styra synthen lite utan datorn (och bara tex köra midi-keyboard).

Blev verkligen förvånad när jag pluggade in mitt kladd till Veroboard i CORE-modulen och såg att allt funkade klockrent, på första försöket :) Sällan man har sånt flyt, jag blir väl antagligen överkörd av en snöskoter imorgon.

Fulbert: Jo sugen är man ju, men satans vilket jobb det är.. Vi får se vad det blir. Har nog tänkt att fixa ihop den här som den är nu, fast med lite större display. Då kan den användas som extern SID-spelare men även som en liten MIDI-synth. Fixa någon fin låda å så.
Sen bygger jag nog en ny från grunden med hela interfacet, som din.

Du förresten, har du någon koll på om man måste fixa något för att använda 2x16-display? Den verkar inte bete sig exakt som den ska nu. Känns som den är inställt för 2x20. Måste jag kompilera om och hålla på?

EDIT: En annan grej, är det nån större mening att använda flera SID-moduler till samma bygge?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om man kör med flera SID'ar så kan man ju köra i stereo, extra snyggt om man programmerar ljuden aningen annorlunda på den ena, det blir "större" ljud då.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Söt :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Nu har jag beställt en lite trevligare display också.

Bild

Sen är denna synth nästan komplett.

Ska nog ta mig en tripp till närmsta loppmarknad någon dag och försöka hitta lite fler slaktobjekt.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Coolt.. 8) sällan man ser att det byggs analogsynthar nu för tiden när det går att göra det mesta digitalt. Men det blir ett visst gött klang som är svår att få fram digitalt.. blir det där 80tals synth lite tvspel ljudiga ljudet :)
du får lägga upp lite inspelningar med den sen när den är klar!
FulBert
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 juni 2004, 01:32:00
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av FulBert »

Såg att du beställt en 20x2 nu. ifall du ska ha en större eller mindre display än 20 bred lär du ändra i main.asm, hade jag för mig den hette. Sen lär du trixa om allt till en ny fil som du sedan lägger in i MasterCore.
Jag körde med en 20x2 på en gång för att slippa detta.

Ifall du bygger ut till full panel så ta tid på dig och tänk efter hur du ska placera knapparna. Jag hade inte den tiden, så jag limmade fast skruvar på insidan som jag sedan fäste knapparna på.
Visst fungerar det fint, men om jag skulle göra om bygget idag så skulle jag lägga upp monteringen på annat sätt.

Var ett tag sen jag ändrade mjukvaran, men om du kommer köra med fler SIDdar så lär du göra om MIOSfilen för SlaveCore så den är anpassad för ID:01, 02 osv. Hänger du med?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Tror jag hänger med. Men när jag får för mig att bygga ut med full panel, måste jag ändra några filer då? Definera knappar och så? Eller är det färdigt? Förutsatt att jag bara kör med en SID.

Måste jag göra om och kompilera om jag ska köra med SlaveCores?
FulBert
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 juni 2004, 01:32:00
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av FulBert »

Kopplingen för knappar är som standard enligt detta schema:
http://www.ucapps.de/midibox_sid_cs/mbs ... efault.pdf
Bara att följa.

Ska du bygga ut med flera SIDdar så lär du ändra mjukvaran för CoreSlave.
Mitt bygge har 2st SIDdar i sig. En 6581 och en 8580. Tog en av varje då ljuden skiljer sig lite åt mellan dessa två.

Den senaste MIOS är v1.8.
Om du vill så kan skicka över den MIOS jag kör med på min box. Det är v1.7 för MasterCore och första Slave.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Tack för att du tar dig tid, Fulbert.

Det är nog inte helt aktuellt med filen just nu, men jag tar den gärna senare om det behövs. Kommer nog bara att tappa bort den om jag får den nu.

Hur jobbigt är det att göra ändringarna själv?
FulBert
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 juni 2004, 01:32:00
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av FulBert »

Oki oki.

Du lär ha Perl installerat för att kunna göra detta:
perl hex2syx.pl mios_v1_8.hex -os_upload -device_id 0x01

Tror det ska vara allt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Tack, det där verkade ju onödigt enkelt!

Har nu svarat på lite annonser angående C64:or. Mitt mål är att få tag på både en 6581 och en 8580. Får se hur det går.

EDIT: Vet du förresten någon riktigt program där man kan styra synthen ifrån? Reason? Finns ju Jsynthlib men jag tycker inte riktigt om det. Skulle verkligen vilja se en uppdatering på MIOS Studio som man kan kontrollera _allt_ ifrån.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

I Reason kan man ändra vad rattarna ska styra, dvs vilka controller-signaler mm.

I Cubase kan man använda "Mixermaps" och göra en mixer/synth-kontroller för t.ex SID-synthar eller vad man vill. Det är bara att ta reda på vilka kommandon, kanaler mm som SID-chipen använder. Man kan "rita" var alla reglar och knappar ska vara, riktigt praktisk funktion.

Det fanns några versioner av Cubase där Mixermap-funktionen inte finns med, men i de senaste och de lite äldre versionerna finns de. (Luddigt förklarat, jag kolla exakt vilka versioner det rör sig om ifall du har Cubase.)
Skriv svar