Sida 1 av 3

Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?

Postat: 16 maj 2017, 01:36:39
av daspunner
Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta? Måste väl gå ersätta med en vanlig isolerad kabel med motsvarande area? Och varför är de ens utformade som flätor. Ärgar ju bara sönder med tiden.

/David

Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?

Postat: 16 maj 2017, 02:12:48
av AndLi
Flätor är väl oftast flexiblare än kablar för samma dimension..

Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?

Postat: 16 maj 2017, 04:40:59
av Henry
Risken för att brytas av vid materialutmattning vid tex vibrationer är i det närmaste eliminerad med fläta eller dylikt.

Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?

Postat: 16 maj 2017, 05:00:29
av Elman
Flätor är flexiblare är vanliga kablar.

Man kan ersätta med RK=mångtrådig och pressade kontakter men i vissa fall är isolering till ondo.
kryper det in saltvatten/fukt i isoleringen ärgar det snabbare .
Det det inträffade med första generationen av isolerade 10000v kablar BLX för stolpar istället för skydda mot kortslutning mot grenar så blev det tvärtom aluminiumkabeln simmade som i en fuktig slang i vissa fall
/P

Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?

Postat: 16 maj 2017, 06:34:17
av svanted
hållbarhet är inget mål vid konstruktion av bilar, de ska gå sönder lagom mycket.

Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?

Postat: 16 maj 2017, 07:05:43
av säter
Det finns bilar som har kabel också, och det fungerar bra.

Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?

Postat: 16 maj 2017, 07:28:44
av milsson
Är det inte så att en fläta har lägre impedans i området för emc-störningar och därför "jordar" bort skiten bättre.
I en lite äldre bil lär det väl bara vara radion som får problem.

Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?

Postat: 16 maj 2017, 07:53:20
av Icecap
Flätorna är från tiden där flexibel isolering smulade sönder alldeles för lätt.
Samtidig är flätorna alltid ställen där isolering är onödigt, men då en normal ledning av en viss tjocklek utan isolering lätt dras i småbitar och kräver terminering för montage på kontaktpunkterna är flätan billigare och enklare.

Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?

Postat: 16 maj 2017, 10:17:13
av Bjaellerud
Som någon nämnde, vissa bilar har RK.
Det finns även att köpa färdiga svarta grova minusledare för ändamålet med monterade batteripolskor etc.

Ang störningar och jordning av störningar, att tro att störningarna försvinner genom att leda dem till bilens chassi på ett eller annat sätt är en myt.... Bilens chassi och kaross är en utmärkt antenn för att sprida störningar. Störningar måste tas bort med lämpliga filter där störningen upptår för att vara verksam. Något vi sett i alla tider, avstörda tändstift, avstörda småmotorer etc.

Dagens bilmotorer som ofta är sammanbyggda med växellådan, dvs blir betydligt tyngre, samt har betydligt högre effekt än förr, och tenderar att röra sig mer, har mycket hårdare gummiupphängningar och rör sig betydligt mindre än förr. Det förekommer motorkuddar av hydraultyp. Dvs rörelser som ev kan förstöra en FK är obefintliga jämfört med fläta.

Isolerad flertrådig kabel funkar utmärkt som minusledare.

Bäst är förstås om minus dras direkt till startmotorn så att chassit inte leder stora strömmar, men ok då rostar inte bilen lika mycket och därmed håller längre, vilket kanske inte är önskvärt.... På båtar är det förbjudet att använda chassit, skrovet heter et då, som strömledare, av just korrosionskäl.

Se bara till att inte köpa en kabel som är uppkopplad........

Roy

Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?

Postat: 16 maj 2017, 10:37:09
av E Kafeman
En fläta är inget bra.
Det ska vara minst två flätor för att minska risken med avbrott. Tre flätor är ännu bättre.
Vid jord-avbrott kan det orsaka stora skador på motor/växellåda.
Höga startmotor och generator-strömmar kan då ge svets-skador i diverse lagerytor om strömmen letar sej ut via kardan/drivaxlar, vilket är de vanligaste jordledande alternativen när alla på motorn jordade signalkablar brunnit pga av några 100A startmotor-ström.
Andra problem dålig jordning kan åstadkomma är dålig generatorladdning och motorgivare som läser knas-värden.
Ofta sitter det en andra lite tunnare fläta vid generatorn och har bilen elektronisk insprutning finns ibland en tredje jordfläta från typ ventilkåpa till torped-vägg.

Skulle säkert gå bra med vanlig kabel för motor-jordning, men det bör då vara mjuk mångtrådig äkta koppar med mycket god kabelavlastning så inte kabeln eller dess anslutningar utmattas av vibrationer.
Kabel av koppar-plätterad aluminium eller järntråd, som ofta används i vanlig kabel för att hålla nere kostnader, har sämre livslängd när det är saker som hela tiden rör sej och vibrerar och som ger större påkänning på kabelskor.

Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?

Postat: 16 maj 2017, 12:00:51
av Glenn
Används någonsin kopparpläterad järnkabel annat än i kinesiska lågbudgetprylar ?

S.k "magnetic copper"..

Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?

Postat: 16 maj 2017, 12:01:54
av säter
HF-kablar?

Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?

Postat: 16 maj 2017, 16:52:37
av MadModder
Jag minns inte vad det var för nåt i min första bil, Fiat 131, men alla efterföljande har haft RK.

Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?

Postat: 16 maj 2017, 18:30:53
av Elman
Är det en elmotor med frekvensomformar drift ?? då SKALL det vara fläta pga. dessa har som sagts tidigare i tråden lägre impedans och för att minimera lagerströmmar. EMC problem

Och efter som detta är ett elektronik forum så borde den vara en elmotor men och andra sidan är dagen bensin/diesel motorer så fulla av elektronik på att ytters få kan få dom och fungera från början :-) än mindre laga dom :-(
/P

Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?

Postat: 16 maj 2017, 18:54:18
av E Kafeman
MadModder skrev:min första bil, Fiat 131
Det är först på senare år som man gått ifrån ren koppar. I forntiden var kopparkabel en obetydlig kostnad och mängden kablar i en bil måttlig. I en äldre bil var det kanske 6-7 kablar som gick bakåt, bakom föraren. Det var de längsta kablarna som fanns i kabelhärvan. Det var till baklysen och tankmätare, en kabel för var funktion och koppartråden var billigare än dess isolation.
I en modern bil kan det vara en arm-tjock kabelhärva som går bakom föraren i en bil, som syns en glimt av på denna video. Detta är ändå inte en elbil, men totala kabellängden installerade i bilar har rusat de senaste åren och i kombination med kopparpris som rusat på samma sätt, används allt oftare kopparbesparande lösningar.