Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Faktiskt skulle jag anse att kopparmängden minskat på senare tid. Förr hade man kanske tio kablar till varje dörr, baklucka etc. Nu behövs bara 4st: +, -, Can Hi, Can Lo.
.
.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30024
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Ska man ha en redig förstärkare i dörrarna då för ljudet, och skicka det över canbus?
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Ok jag kanske överdriver lite
Man slipper iaf kablar för:
Nyckelbrytare höger
Nyckelbrytare vänster
Låsmotor lås
Låsmotor öppna
Lås stängt
Fönster upp
Fönster ner
Passagerarfönster upp
Passagerarfönster ner
Spegel upp
Spegel ner
Spegel höger
Spegel vänster
Instegsbelysning
Eventuell blinkers på spegeln
Sensor för lane assist
Jag har säkert glömt något...
.
Man slipper iaf kablar för:
Nyckelbrytare höger
Nyckelbrytare vänster
Låsmotor lås
Låsmotor öppna
Lås stängt
Fönster upp
Fönster ner
Passagerarfönster upp
Passagerarfönster ner
Spegel upp
Spegel ner
Spegel höger
Spegel vänster
Instegsbelysning
Eventuell blinkers på spegeln
Sensor för lane assist
Jag har säkert glömt något...
.
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
märker ord
Låsmotor?
CAN hjärnan är väl inte igång då man vridit av nyckeln?
Låsmotor?
CAN hjärnan är väl inte igång då man vridit av nyckeln?
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30024
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Min "hoppar igång" så fort något görs på bilen. Drar i nåt handtag, använder fjärren osv. Så helt av är den mycket troligt aldrig.
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Jodå. Det finns många små datorer som är igång och alltid lyssnar på canbus. Det sitter något strömsnålt chip som skapar interrupt när rätt adress skickas. Sen får dom också givetvis lokala interrupt baserat på funktion.
.
.
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Det finns olika förr. Förr var det två sladdar till högtalaren i min bil-dörr.
En 6-7 år gammal BMW ser ut så här i dörrkablaget Dörrens snabb-kopplingsdosa har totalt 38 stift även om inte riktigt alla används, beroende på vilka optioner som är installerat.
Bagagets reservhjulsbalja ser ut så här: Utöver säkringarna i bagaget finns ytterligare 60 st innanför handskfacket. Multimediakablage går delvis för sej självt och likaså dess antennkablar.
Säkert hör några av trådarna till canbussen också men den är med mest för att kolla om kablarna räckte fram till nummerskyltsbelysningen och kolla om dess lampa behöver BMW-service, vilket bilen självt beställer, om jag ger den en egen telefon-lur.
En 6-7 år gammal BMW ser ut så här i dörrkablaget Dörrens snabb-kopplingsdosa har totalt 38 stift även om inte riktigt alla används, beroende på vilka optioner som är installerat.
Bagagets reservhjulsbalja ser ut så här: Utöver säkringarna i bagaget finns ytterligare 60 st innanför handskfacket. Multimediakablage går delvis för sej självt och likaså dess antennkablar.
Säkert hör några av trådarna till canbussen också men den är med mest för att kolla om kablarna räckte fram till nummerskyltsbelysningen och kolla om dess lampa behöver BMW-service, vilket bilen självt beställer, om jag ger den en egen telefon-lur.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Att man ibland använder förkopprat järn, beror ofta på att järnet tål vibrationer bättre, kopparn tål knappt några vibrationer alls (det är orsaken till att man inte får använda kopparrör till bensinledningar och bromsrör i bilar, till exempel).
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Jag har alltid använt koppar i bromsrör, och besiktat med detta.inte får använda kopparrör till bensinledningar och bromsrör i bilar
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Ren koppar eller kopparnickel?
Ren koppar går alltid av förr eller senare.
Ett kopparrör blir "härdat" och sprött när det utsätts för vibrationer.
Har genom åren sett tusentals sådana rörbrott på kylmaskiner, där det för det mesta rört sig om dämpslingor till pressostater och liknande
Ren koppar går alltid av förr eller senare.
Ett kopparrör blir "härdat" och sprött när det utsätts för vibrationer.
Har genom åren sett tusentals sådana rörbrott på kylmaskiner, där det för det mesta rört sig om dämpslingor till pressostater och liknande
Senast redigerad av TomasL 18 maj 2017, 17:33:54, redigerad totalt 1 gång.
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Ren koppar.
Det är även vad bromsservice-firman säljer i Borlänge.
Det är även vad bromsservice-firman säljer i Borlänge.
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Då borde de sluta med bromsservice, men troligen är det faktiskt kopparnickel, även om de inte säger så.
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Biltema säljer både koppar och kopparnickel.
Dessa uppfyller internationella specifikationer, enligt Biltema.
De säljer även bränslerör i ren koppar.
Jag har aldrig hört att koppar skulle vara olagligt.
Dessa uppfyller internationella specifikationer, enligt Biltema.
De säljer även bränslerör i ren koppar.
Jag har aldrig hört att koppar skulle vara olagligt.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30024
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Det säljs färdignipplade/konade hoprullade kopparbromsrör i överallt där man kan köpa bromsrör. Lätta att bocka till med en liten rörbock.
Kopparnickelrör är ju lögn i h*** att bocka själv. Stenhårt och det blir aldrig bra. Det är nästan lika svårt att bocka som stålrör.
Och att kona kopparnickelrör själv... nja.
Kopparnickelrör är ju lögn i h*** att bocka själv. Stenhårt och det blir aldrig bra. Det är nästan lika svårt att bocka som stålrör.
Och att kona kopparnickelrör själv... nja.
- tecno
- Inlägg: 27040
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Måste jordflätan i ett motorrum vara en fläta?
Kopparnickel i all ära om det är färdigbockat och passar utan nåt trollspö att lirka in på plats.