Janson1 skrev:Glappar RCA-kontakter för dig?
Jag gillar din fråga.
Idag på bussen blev jag att tänka på en gemensam nämnare som faktiskt finns till detta typ 30-åriga problem av brummande och glappande RCA-kablage, den gemensamma nämnaren är att jag ALLTID kört Tema Elektronik's utseendemässigt mycket fina förgyllda RCA-honor, utöver det har jag mer eller mindre ofrivilligt nyttjat olika typer av märken på kablarna och kontakterna DVS jag har haft glapp och brum titt som tätt och det kan faktiskt tänkas att det är RCA-honorna som är boven, jag vet inte men det är den enda gemensamma nämnaren.
Så kanske RCA inte är ett så dåligt koncept, kanske jag haft oturen att bländats av fina RCA-hylsor som inte varit så bra.
Jag vet inte utan måste antingen forska mer i det här med seriösa experiment och tester eller också så får jag strunta i RCA helt enkelt.
Jag är benägen att göra just det, dvs strunta i RCA.
Så idag har jag spånat på ett liv utan RCA, efter lite spånande kom jag fram till att jag gillar telepropp för till skillnad från höljeskontakten hos RCA som ju många gånger inte ens går att spänna så är alla poler i en telepropp utsatta för fjädrande kontaktbleck med lite kraft, obs.
Så mina KPA kommer bestyckas med telepropp 6,3mm, jag har hittat en dyr variant (42-202-84) jag kommer köra för även om jag har telepropp-kontakter av lite billigare slag redan så har jag börjat bli fixerad vid att mina förstärkare skall bli säljbara och se fina och proffsiga ut, i detta läge går alltså Good Enough bort (fast det duger gått under en utvecklingsfas)!
Idag beställde jag sedan "nät-setet" som gör så att inkommande strömförsörjning kommer att både se bra ut (om än bakifrån...) och skydda folk från eventuella tråkigheter (läs tvåfasavsäkrat med jordning).
Min KLA som driver slutstegen kommer jag sedan bestycka med en 8-polig DIN, i denna DIN trycker jag sedan in tre kablar där två är enkelledare med skärm (L/R-signal ut) och en är partvinnad med skärm (L/R-signal in).
"Signal-ut" kommer således utgöras av minst 6,3mm telepropp-mono (ty jag siktar på mono-block här) och "signal in" kommer utgöras av 6,3mm telepropp-stereo, troligtvis kommer jag nyttja stereo-proppar till allt, blir ju onödigt bökigt och faktiskt tom dyrt annars.
Anledningen till feta teleproppar överallt är att dom är mer rejäla, jag har dessutom hittat en modell som är helt i metall (42-740-15) och som jag gillar, den saknar dessutom verkningslös dragavlast vilket jag gillar.
På signalsidan har man sedan ofta en dator och den är bestyckad med telepropp 3,5mm, det finns sedan adaptrar 6,3mm->3,5mm, har man inte dator utan som jag en 4-vägsväxlare med RCA ut ja då är det ändå inte så svårt att bygga ett adapterkablage för det, eventuellt finns redan 3,5mm->RCA med standardiserad cc (19mm) men jag vet inte.
Det här brinnar jag för ser Ni dvs det blir inte bara "nätdelen" som blir omgjord, även input blir omgjord.
Slutligen, det slår mig att min KPA kanske tom duger som den är förstärkningsmässigt och då som gitarrförstärkare fast då tror jag att jag måste koppla ur feedback (dvs +14dB gain) för att en gitarr skall kunna styra ut förstärkaren riktigt så jag har bestämt mig för att koppla in en liten brytare som kan bryta återkopplingen om man vill, en annan anledning till detta skulle också kunna vara att man vill lyssna på skillnaden motkopplat/omotkopplat.
MVH/Roger
PS
Jag har förresten nyligen varit och besökt Gitarren i Göteborg för att fråga dom om en billig Ukulele, dom var dock inte så billiga men tanken var alltså enklare sätt att testa gitarrförstärkare än att släpa fram en stoooooor gitarr hela tiden.