Kina-beställning nästa (PCB)

Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av E85 »

Det finns egentligen bara två alternativ. Skaffa ett VISA-kort, eller lägg ner elektronikintresset.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Bra förslag, tack!

Jag är lite osäker för han skrev såhär efter att jag skickat alla 24 konstruktionerna (Gerber) och sagt att jag ville ha pris på tre av varje:

"Dear Roger:

85.00USD per part number. Ex works, payment in advance.

Best Regards!

David"

Kan jag ha missförstått det på nåt sätt?

MVH/Roger
PS
E85 kom emellan.
Senast redigerad av Spisblinkaren 17 februari 2017, 22:38:58, redigerad totalt 1 gång.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av cjonash »

Nej, jag hade tolkat det på samma sätt. Dessutom skriver han "ex work", och det tolkar jag som att det tillkommer ytterligare någon kostnad.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av mrfrenzy »

Gå till pressbyrån och köp ett spendon presentkort som du laddar med kontanter från 200kr till 1500kr.

Beställ dina pcb från seedstudio eller liknande.

När dina pcb har levererats kan du slänga kortet. Det finns ingen kredit och ingen risk att du spenderar för mycket.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32790
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla vad jag har gett för mina TIO kort från SEED!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

mrfrenzy skrev:Gå till pressbyrån och köp ett spendon presentkort som du laddar med kontanter från 200kr till 1500kr.

Beställ dina pcb från seedstudio eller liknande.

När dina pcb har levererats kan du slänga kortet. Det finns ingen kredit och ingen risk att du spenderar för mycket.
Det här är ett väldigt bra tips, tack!

Jag känner faktiskt till Spendon (aka Paygoo) och för mig är det det mest trygga sättet man kan handla on-line på, mycket för att det dels är helt opersonligt dels är det ett engångskort och summan kan inte trasseras.

Det kan inte bli bättre om man som jag är paranoid när det gäller nätet.

Så jag ska kontakta Seeed på nåt sätt och fråga dom vad dom vill ha, eventuellt måste jag skicka en konstruktion åt gången men jag skulle helst inte vilja det utan få alla 24 tillverkade på en och samma gång.

Jag tror dock man max kan ladda 2000 på Paygoo så jag måste nog dela upp det.

Samtidigt kommer jag nu på att jag inte kan göra på det här käcka viset, anledningen är personlig.

Men tanken var bra och bör spridas :)

MVH/Roger
PS
Jag fattar bara inte varför han blev så dyr plötsligt, jag är relativt säker på att han tog 70:-/st vid en beställning om tio kort av en design senast. Kan verkligen 3st/design då innebära närmare 300:-/st. Är det sån skillnad på kvantitetsrabatter?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

cjonash skrev:Nej, jag hade tolkat det på samma sätt. Dessutom skriver han "ex work", och det tolkar jag som att det tillkommer ytterligare någon kostnad.
Tack för att du bekräftar det, då vet jag vad som gäller.

Och som du säger, det tycks inte stoppa vid $85/3st.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu kommer jag få smisk på fingrarna:

Det är egentligen synd att man lyssnar så mycket på kompetent folk här inne.

Om jag hade fortsatt som jag började med Eagle och skapat mer eller mindre enlagriga kort där jag även printade ut bottenlagret i form av svart-vit utprintning så hade jag kunnat köra fotoresist eller toner-transfer på alltihop.

Men varefter konstruktionerna tog fart och jag blev att lyssna på folket här inne så blev enlagriga kort mer och mer ointressanta för "det är lika dyrt att tillverka tvålagriga kort som enlagriga kort eftersom det ändå etsas bort".

Så korten blev mer och mer tvålagriga.

Detta är egentligen inget problem så länge man har kontroll över byglingarna (jag skulle vilja säga horisontella eller vertikala samt ej under komponenter/IC).

På slutet tillkom sedan Autoroutern och då gick precis allt av det ursprungliga tänket i stöpet.

Men vad man egentligen har gjort är att man anpassat sig till det moderna och det är där jag gjort fel.

Jag är extremt teknikkonservativ men i det här fallet har jag gjort ett misstag.

Och misstaget var att lyssna på Er.

MVH/Roger
PS
Tolka nu inte detta som att jag är en otacksam och arrogant jävel för jag är mycket tacksam för all hjälp jag fått men just nu sitter jag med skägget i brevlådan.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av mrfrenzy »

Hmm, förstår inte riktigt hur du betalat den första kinesen om du inte kan använda vare sig kreditkort eller spendon?
I värsta fall får du väl annonsera på K/S: efter någon i Göteborg som kan beställa kort mot att du överlämnar kontanter...
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14193
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev: Jag fattar bara inte varför han blev så dyr plötsligt, jag är relativt säker på att han tog 70:-/st vid en beställning om tio kort av en design senast. Kan verkligen 3st/design då innebära närmare 300:-/st. Är det sån skillnad på kvantitetsrabatter?
Kanske är ett diskret sätt att säga att han inte vill ha jobbet eftersom det inte är så lönsamt för honom.

Eftersom det inte ger några prisfördelar med att beställa 24x3 kort varför inte ta dem i mindre omgångar i takt med att de först levererade blir monterade, testade och klara?

Fraktkostnaden från Kina borde inte vara så stor skillnad på och OSH Park t.ex. skickar med US Postal om det skall vara billigt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Teknikern »

Jag fattar inte vad du skulle ha för svårighet att köra 2-lagrigt med toner-transfer, jag har aldrig haft några som helst problem iallafall med varken lamineringen av transfern eller misspassning och jag beskrev ju i detalj hur du skulle göra, eller hur?

Men du kanske är en teoretiker rätt igenom, jag känner en som är det, han forskar i matte på nån högskola men kan inte knyta skorna själv (helt ärligt alltså). Jag är ingen vidare teoretiker utan praktiker och kan tillverka det mesta jag behöver fast verkstan är gammal och maskinerna antika men matte,,,,,,nää det ger jag mig inte på för där vet jag min begränsning, det får dom hålla på med som kan. (Tack gode gud för beräkningsprogram.)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

mrfrenzy skrev:Hmm, förstår inte riktigt hur du betalat den första kinesen om du inte kan använda vare sig kreditkort eller spendon?
I värsta fall får du väl annonsera på K/S: efter någon i Göteborg som kan beställa kort mot att du överlämnar kontanter...
Hej mrfrenzy!

Jag har God Man.

Tänk att det ska vara så svårt att erkänna, jag skäms på nåt sätt samtidigt som jag valt God Man helt frivilligt.

Han förvaltar alltså mina besparingar.

Min disponibla inkomst går jag däremot knappt runt med så då blir Spendon akademisk.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Teknikern skrev:Jag fattar inte vad du skulle ha för svårighet att köra 2-lagrigt med toner-transfer, jag har aldrig haft några som helst problem iallafall med varken lamineringen av transfern eller misspassning och jag beskrev ju i detalj hur du skulle göra, eller hur?

Men du kanske är en teoretiker rätt igenom, jag känner en som är det, han forskar i matte på nån högskola men kan inte knyta skorna själv (helt ärligt alltså). Jag är ingen vidare teoretiker utan praktiker och kan tillverka det mesta jag behöver fast verkstan är gammal och maskinerna antika men matte,,,,,,nää det ger jag mig inte på för där vet jag min begränsning, det får dom hålla på med som kan. (Tack gode gud för beräkningsprogram.)
Fasen vad du är skön, teknikern!

Jag har nog kommit på att jag faktiskt mest är en teoretiker, jag gillar teori men suger samtidigt på praktiska saker.

"Inte kunna knyta skorna" :D

Problemet är ju att jag grumlat till konstruktionerna, dom första typ 10 konstruktionerna skulle man "enkelt" kunna tillverka med toner-transfer men sen skiter det sig.

Jag skulle kunna göra om dom men samtidigt några behövde EF-experter och autorouter.

Jag hade gärna gått vidare i mitt liv med att planera lådor, lådors borrning, dito kontakter och rattar mm, jag är trött på kretskort :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev: Kanske är ett diskret sätt att säga att han inte vill ha jobbet eftersom det inte är så lönsamt för honom.
Intressant tanke.
Eftersom det inte ger några prisfördelar med att beställa 24x3 kort varför inte ta dem i mindre omgångar i takt med att de först levererade blir monterade, testade och klara?
Jag vill liksom gå vidare bortom kretskort, planera lådor, lådors borrning, rattar, kontakter osv
Fraktkostnaden från Kina borde inte vara så stor skillnad på och OSH Park t.ex. skickar med US Postal om det skall vara billigt.
Kanske prova 3st av en enda konstruktion?

Men vilket jävla jobb och bolla sån information 24 gånger...

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Teknikern »

Att ha god man är inget att skämmas över, när sanningen ska fram är vi nog lite dysfunktionella alla på ett eller annat sätt eller som en kompis till mig brukar säga, lite lagom normalstörda. :mrgreen:


Apropå kretskort så caddar jag just nu på ett till en värmepumpstyrning, annars har dagen bestått av att fixa en lastmaskin som inte startar och meken på firman är i Thailand, han påbörjade jobbet men slutförde det inte så ägaren till lastmaskinen var måttligt glad när han ringde mig och frågade om jag ville ställa upp. Jag brukar säga att jag fixar allt mellan datorer och traktorer,,,,,,,sen kan jag mjölka kor och sköta djur också. :)
Skriv svar