Kompressor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
J10
Inlägg: 531
Blev medlem: 6 december 2004, 15:25:30

Kompressor

Inlägg av J10 »

Clasohlson

den där, är den något att ha eller är det bara skrot?
om den pallar 17bar så måste den ju gå att bygga något kul av den även om flödet säkert är nästan obefintligt, men jag vet inte riktigt vad
lagom pris iaf :)

är det kolv-kompressor eller något annat mystiskt?
motorn kanske är något att ha iaf, 12V 8A är ju en del

kanske funkar den för någon hemmasnickrad pneumatisk sak som inte har så höga krav
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

har en nästan exakt likadan sådan, dock köpt på jula. Billig och plastig, när man kommer upp i 3bar så börjar den få det jobbigt för sig, pumpar gör den men trycket stiger inte snabbt, och den slukar ström som en törstig get.

och så låte den en hel del.

men billig är den.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23640
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Har också en kommer dock inte ihåg var den var köpt. Det är en kolvpump där kolven är gjord av något slags hård fiberplast med en tätring av nylon eller kanske teflon eller något annat slags glatt material, cylindern är av gjutjärn. Motorn i den är en stark motor som jag har för mig att också Classe säljer. För att den ev skall kunna komma upp i de 17 Bar som utlovas (vilket jag dock tvivlar lite lätt på att den kan) så skall den kopplas direkt till ett fulladdat bilbatteri, eller ett ordentligt nätagg som klarar minst 20 - 30-talet Amp. Testade med ett nätagg dom klarade 16A men motorn törstade efter betydligt mer. Och som sagts innan så låter pumpen något helt otroligt vid belastning, en anledning är insugningsljudet från kolven som inte är dämpat och det andra är kugghjulen som inte är snedskurna.


"kanske funkar den för någon hemmasnickrad pneumatisk sak som inte har så höga krav"

Det hade du kanske kunnat ha den till, efter att du möjligen ljudisolerat den..
J10
Inlägg: 531
Blev medlem: 6 december 2004, 15:25:30

Inlägg av J10 »

det var ju lite tråkigt, men man får ju vad man betalar för antar jag :)

blir nog till att lägga pengarna på något gott att äta till jul istället tror jag :)

Edit: kassa smileys
Användarvisningsbild
Sinumerik
Inlägg: 486
Blev medlem: 28 februari 2005, 12:50:24
Ort: Medelpad

Inlägg av Sinumerik »

kylskåpskompressor har fördelen att den är gratis (ofta) och extremt tyst. Koppla till lämplig tank så har du luft enkelt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23640
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Hade fungerat mycket bra som luft pump och dom kan också ge ett ordentligt tryck ifrån sig om dom är stora. Problemet med dessa är bara att dom innehåller olja som konstant smörjer pumpen och lite av denna olja följer alltid med ut hela tiden. Om kompen skall användas under en lång tid så kommer oljan till slut att försvinna i kompen, eftersom det inte finns någon oljeretur, vilket gör att den till slut kommer att gå torr och skära ihop helt och hållet. Så i så fall får man antingen fylla på olja lite då och då eller, som nog är det allra bästa, att göra en olje retur. Sen vet jag inte vad packningar m.m. i kolvarna tycker om oljan som i normala fall används i kompar.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Kolla vad kylskåpet använder för köldmedium först.
Är det R12 så innehåller kompressorn mineralolja som inte är särdeles skadlig för packningar osv.
R134a används med esterolja som löser upp vissa gummisorter.
R600a (isobutan) vet jag inte riktigt vad man använder till. Kan vara både ester och mineral.

En oljeavskiljare görs enklast med en bit grovt rör fyllt med stålull. Tillopp en bit ovanför botten, oljeretur i botten och utlopp högst upp. Sätt en avstängningsventil på oljereturen så att oljan kan köras tillbaka till inloppet till kompressorn med jämna mellanrum.
"Normala" oljeavskiljare har flottör till oljereturen, men det är lite overkill till detta.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23640
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Fungerar en oljeretur med stålull även om det bara är luft som pumpas och inte kylmedium som oljan är blandad med?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Henry:Vanligtvis så är det ju en sluten krets, så oljan återanvänds bara. (Detta gäller kylskåpskompressor)

I detta fall fungerar ju inte detta eftersom luften ska åt annat håll och jag antar att man inte vill ha oljan dit luften ska. Samt att man slipper fylla på olja så ofta även om en del slinker med.

Vilken gas oljan är blandad med har nog viss betydelse (samt även temperaturen på denna) men en oljeavskiljare ska nog fungera i vart fall.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23640
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Jag vet hur det hela fungerar, har reparerat det mesta inom kylsystem under några år nu. :) Jag undrade för att detta med stålull används, ialf vad jag sett, när oljan transporteras runt mha kylmediumet eftersom oljan löser sig i detta. I fallet med luft så kan det inte blandas med luften så det var bara därför jag undrade om det fungerade lika bra om mediet var luft. Ville bara ha det bekräftat.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Henry: Det borde fungera bättre just för att det är luft som oljan inte löses i.
Skriv svar