Re: Symbolisera explosion, på ett explosivt sätt!
Postat: 8 december 2016, 20:57:34
Haha! Jag har gjort nåt liknade på jobbet en gång och nästan satte eld på praoelev!E Kafeman skrev:Det var nu 40+ år sedan.
Hade en kemi-lärare som var känd för att vara lite klumpig. Att provrör gick sönder och poffade när han demonstrerade något var fullt normalt, och bidrog nog till att klassen var extra uppmärksamma vid hans förevisningar. Det var nog delvis en gimmick från läraren, men han var absolut en naturbegåvning i att ha sönder saker.
Vid en lektion kom han in med två stora öppna glasbägare, typ en resp två liter. Ingenting här och ingenting där sa han och tittade ner i bägarna.
Enliters bägaren ställde han på katedern. Den större bägaren fyllde han med vatten från vattenkran som fanns i salen.
Han ställde sej framför katedern och tittade ut över klassen samtidigt som han snett bakom sej började fylla den mindre bägaren från den större med vatten. När den mindre bägaren var halvfull tog han en tändsticka och släppte ner i den mindre bägaren.
Det brann en stor låga. Han tittade inte ens på katedern utan fortsatt vänd mot klassen fyllde han på vatten och frågade om någon kunde förklara vad som skedde.
Det som skedde var att den mindre bägaren från början inte var helt tom, det hade varit några mm kemiskt ren bensin i botten, men det var det ju ingen som visste.
Ingen gissning? sa han och tittade ut över klassen samtidigt som den nu mindre bägaren blivit full av vatten och rann över kanten.
Vattnet rann ut över katedern och spred sej snabbt bland lärarens papper och pärmar. Allt med bensin som flöt ovanpå och brann.
Hela klassen satt som tända ljus, bokstavligen, och undrade hur detta skulle sluta.
Under normala omständigheter hade det blivit panik bland eleverna med en övertänd kateder, men för just denna läraren väntade vi knäpptysta och med förundran över vad som skulle ske härnäst.
Det var nog först när läraren själv kände värmen som han rykte till och tappade bägaren så att den sprack. Resterande vatten for iväg och nu brann det långt ut på golvet.
Han gick lugnt bort till dörren där det fanns en pulversläckare och med den släckte katedern och hans nu rätt bra brinnande papper
Katedern såg ut som ett krigshärjat landskap klätt i vinterskrud med tillhörande lätt rykande pappers-ruiner och trasiga glasbägare.
Vi elever fick nu komma fram till katedern och provsmaka pulvret och resten av lektionen ägnades åt kemin bakom varför pulvret kunde släcka eld.
Väldigt pedagogiska lektioner där läraren fick elevernas uppmärksamhet i detalj.