Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Berätta om dina pågående projekt.
opampen
Inlägg: 1783
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av opampen »

Lillahuset: Om du syftar på Magnus klocka är den snarare någonstans från 50-70-talen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av lillahuset »

Jo du har nog rätt. Jag fick för mig att det var samma som länken i tråden pekade på. :oops:

http://www.clockdoc.org/default.aspx?aid=2054
L.M. ERICSSON (Stockholm, Sweden) The Ericsson slave is relatively unknown. The construction is special with the double armature and the worm wheel as can be seen in the pictures. The only description of this slave was found in the Hoogeveen book. In the 1937 (1) edition Hoogeveen writes that the system was built for only a few years (1937, p.134-136).
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av lond »

Kunde inte låta bli att spåna lite :)
LM_clock_sch.png
LM_clock_brd.png
En ESP8266-modul och en H-brygga. D2 kan bytas till ett passande motstånd så att spänningsregulatorn inte brinner upp :)

/// Marcus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sm2wls
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 oktober 2005, 07:35:12
Ort: Umeå

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av sm2wls »

Ursäkta den usla bilden.
Loppisfynd för 50:-, tror det passar till slavuret :)
Först protesterade hustrun då den var för ful - nu får jag inte ens flytta den från köket...
"-Ljudet är så mysigt."
klocka.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Bjaellerud »

De här stora pendeluren var avancerade.
Jag har erfarenheter från Hagfors järnverk där ett sådant styrde hundratals stämpelur och sekundärur, (klockor med visare enligt trådstartarens fynd). Det blev kilometerlånga ledningar och man fick lov att ha undercentraler, dvs relästationer med relän.
Centraluret med en pendel gjord så att den kompenserar för metallens utvidgning, bl.a.
Dvs pendeln som bestämmer frekvensen måste hela tiden oavsett temperatur vara lika lång.
När vi ruckade tiden kunde man ta pendeln och röra den lite fortare fram o tillbaka en stund.
Jag kommer däremot inte ihåg hur noggrant ett sådant pendelur var.
Kanske 5 - 10 s per vecka.....

Ett roligt experiment vore att göra en väldigt lång pendel, exvi två våningar i trapphuset eller så för att testa hur noga den blir.
Krävs då elektronik för att puffa på den.
Dock får man då inverkan från jordens rotation.....

I alla fall var på sin tid denna typ av system vanliga på arbetsplatser då tiden ju var väldigt viktig, det var sekundnoga att man inte arbetade för länge eller för kort tid.
Givetvis tillät inte sådana här tidkontrollsystem flextid, det blev ju för komplicerat......
Det måste ha varit dyra saker och LM tillverkade nog många anläggningar för dyra pengar.

Vi hade service på stämpeluren, ibland kunde man hitt stämpelkort av plåt i uren, som då skadade stämpeluren och man kunde fuska med tiden.....

För nostalgikern har jag sett att även LM:s stämpelur kan säljas ex på TRADERA.

Roy
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Magnus_K »

Jättekul att ni delar med er av bilder och historier!
Var inte blyga, det bara förgyller tråden.

Du ska ha tack för tiden du lagt ner lond men jag tror inte mitt centralur kommer synka mot nätet och blir nog inte speciellt mycket trådlöst heller.
Har som sagt beställt lite grejer och har lagt upp ett schema i skallen, måste bara få det på papper också.

Vi får se, ingen idé är utesluten än.
Eller jo, den blir inte uppkopplad mot Internet :wink:
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1107
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av ecenier »

Jag tror att londs jobb inte är förgäves. Det borde gå att använda på nästan vilket elektriskt urverk som helst.



Sent using Tapatalk
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av dar303 »

Hej!

Jag hade också planer på att göra ungefär samma sak då jag har ett gäng Westerstrands och LM-klockor. Jag hade tänkt att använda en sån här som klockkälla bara för att:
http://www.ebay.com/itm/Efratom-2100-00 ... SwwPhWlPop

Detta ligger på min att-göra-i-framtiden-lista!
Jag hade en Westerstrands centralenhet som jag har för mig tar 10MHz från en GPS direkt in så den borde funkar, dock gav jag bort den till en vän men jag kan ju be att få tillbaka den.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av lillahuset »

Lite OT men varför inte en vattendriven klocka? Den här är fascinerande:
http://www.europa-center-berlin.de/en/t ... -time.html
https://www.youtube.com/watch?v=6p7Fad- ... tml5=False
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Magnus_K »

Ett litet smakprov på vad som komma skall!
Det blir en salig blandning av gammalt och nytt men vad ska man göra när man inte besitter mycket grundkunskaper?
Ryssen_kommer.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Sforskarn »

Här ett tips på nån som gjort en styrning till slavur.

http://www.elektronika.ba/862/master-cl ... ve-clocks/
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Jimjou »

På ett tidigare jobb gjorde jag en trådlös styrning till en liknande klocka.
Då använde jag 2st avr som utgjorde master/slave. Kommunikationen sköttes genom 2st billiga 433MHz radiomoduler.
Mastern hade en RTC.

För att generera klockpulsens omväxlande polaritet använde jag en motorstyrkrets L6205, den funkar i princip som en h-brygga.
Först testade jag med ett växlande relä, trots att jag noga såg till att stänga av strömmen innan omväxling, så började den tappa minuter efter någon månad. Det var ioförsig ett billigt skräprelä.

Funktioner som autoinställning av klockan efter strömavbrott implementerades också.

Skulle jag göra en icktrådlös styrning idag som bara ska tillverkas i ett exemplar skulle jag utgå från den enklaste arduinon och en lämplig trafo till nätdel där man kan, förutom matningsspänning, plocka ut en acsignal, sätt lite dioder/motstånd så att signalen bara kommer genom när den peakar. Sedan styra L6205. Lite knappar till styrning. Lite mjukvara och sedan är det klart.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Magnus_K »

Får tacka så hemskt mycket för alla idéer och länkar. Det här hade man kunnat lösa på många smidigare, billigare, modernare, mindre komplicerade sätt men av någon anledning blir det lite tillfredsställande när man sätter ihop det lilla man kan till något användbart. En slags hybrid :)

Jag har bifogat två pdf:er. En är schemat för själva huvudkortet och den andra för dom små drivstegen till displayen. Jag har tyvärr inget modernt pdf-program som kan slå ihop dessa till en tvåsidig pdf istället.

Självklart skulle jag vara tacksam om någon vill ta en liten kik men jag tror att det är alldeles för rörigt och med konstiga hittepå-funktioner, så jag tänkte ge mig på att förklara funktionen istället.

Tidsbasen tas från nätfrekvensen. Jag har testat lite och fått det fungera riktigt bra. Absolut en tidsbas jag kommer fortsätta använda till fler klock-projekt.
Visningen blir via en VFD (bild ett par inlägg längre upp) och användargränssnittet kommer bli en ratt och en knapp.
Detta ska monteras i en kopplingslåda med transparent lock för nöjets skull.

Jag har funderat en del på om det inte går att få till någon slags bra synkning mellan huvudklockan och slaven och då slaven inte har någon feedback så får man helt enkelt hålla reda på vad den står på. Eller snarare, borde stå på...
Jag sa tidigare att jag inte ville den skulle involvera en µC men jag gjorde det ändå för minnets skull.
Vad jag har tänkt mig är att µC:n håller koll på antal pulser slaven fått, dvs vad den bör visa, och vid strömavbrott så skrivs detta värde till EEPROM eller FLASH. När spänningen är tillbaka så måste användaren fortfarande ställa huvudklockan men om allt går som planerat så ska man kunna trycka på "synkronisera" så kan huvudklockan ställa slaven med hjälp av tidigare sparad data.
Låter det helt vansinne eller?
DipTrace Schematic - Master_clock.pdf
DipTrace Schematic - Drivsteg.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av adent »

Nu har jag inte tänkt färdigt riktigt men:

Vanligtvis har man PNP där uppe i H-bryggan och NPN där nere, inte tvärtom, men det kan vara nått listigt jag inte kommer på så här sent :)
Sen verkar CLK1 och CLK2 vara 5V-signaler, osäker på om det kan driva H-bryggan, men åter reservation för otänkt.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Magnus_K »

Ja det ser jag nu när jag surfar runt.
Vet inte varför det blev som det blev men jag satt en kväll och simluerade och med det här arrangemanget så fungerar det verkligen jättebra.
Nedan är en bild på hur simuleringskretsen ser ut och det blir lite mycket grafer men i bifogad graf är grön och mörkblå 5V-signalerna, ljusblå är ström genom R7 (motorn) och röd ström från 5V-signalerna/matningen.

Ingen vore gladare än jag om ni ser redan nu om det här inte fungerar i verkligheten...

EDIT: Vände på trissorna och la till ett par "styrande" NPN. Bild på krets längst ner. Det här blir bra det!
H_brygga.JPG
H_brygga_kurva.JPG
H_brygga_krets.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar