Lampa för kretskortstillverkning
-
Lampa för kretskortstillverkning
Hej!
Jag har tänkt mig att börja etsa egna kretskort någon dag, men jag är lat och snål så jag vill inte bygga mig en hel uv-låda, iallafall inte nu i början. Och en vanlig uv-lampa var ju inte heller så jättebillig (500kr på elfa). Vad finns det för andra lampor, som man kanske till och med kan hitta i ett vanligt hem, som funkar bra till att belysa kretskorten med?
Jag har tänkt mig att börja etsa egna kretskort någon dag, men jag är lat och snål så jag vill inte bygga mig en hel uv-låda, iallafall inte nu i början. Och en vanlig uv-lampa var ju inte heller så jättebillig (500kr på elfa). Vad finns det för andra lampor, som man kanske till och med kan hitta i ett vanligt hem, som funkar bra till att belysa kretskorten med?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Som sagt, det finns många trådar i detta ämne. Ett bra tips är Madmodder's sajt. På länken här under finns bra tips på hur man etsar bra kretskort billigt:
http://madmodders.se/moddningar/knightrider/index.html
Själv använder jag just den principen (dvs med ett ansikts-solarie) och det fungerar lika bra varje gång!
http://madmodders.se/moddningar/knightrider/index.html
Själv använder jag just den principen (dvs med ett ansikts-solarie) och det fungerar lika bra varje gång!
-
Jag har tänkt lite på den där, men brinntiden verkar vara enormt kort, så isåfall är det väl mer ekonomiskt med elfas uv-lampa i längden då den hade väl uppåt 1000 timmar i brinntid om jag inte minns fel.
Jag har en bordslampa med vanlig glödlampa, men det lär inte funka nå vidare, eller? Jag har även en halogenbordslampa, skulle en sån kunna funka? Nackdelen med den är att den avger ett ganska ojämnt ljus och den är inte så överdrivet stark precis.
- JimmyAndersson
- Kontakt: