Fagges ITX bygge "klart"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Fagges ITX bygge "klart"

Inlägg av Fagge »

Eftersom man dagligen blivit exponerad av andras häftiga dator/serverbyggen, så är det ju inte så konstigt att man själv har blivit sugen att göra nått eget!. Och i samma veva så råkade jag ju trilla över en videoprojektor & fick loss 8 LCD skärmen från den, & råkade vinna budet på ett ITX-moderkort på tradera!. Så nu finns det ingen anledning att vänta längre, så let´s go!.

Målet med detta projektet är att göra en så billig maskin som möjligt som ska stå tillsammans med stereon/TVn utan att skämma ut sig & spela MP3or / nertankade semester filmer dragna över nätverket / WebRadio /ftpserver & lite annat småjux som man kan hitta på.
Operativsystemet blir en jättebantad version av Xp tack vare nLite / möjligheter att fjärrstyras av andra datorer i nätverket / fjärkontroll & någonform av muskula ska finnas på fronten!.

LCD-Skärmen & den tillhörande elektroniken har en upplösning på 640*480 & ska belysas av ett x-antal vita led, med möjligheten at kunna ställa ljusstyrkan via fronten!.
Moderkortet är ett Epia Mini-ITX V8000 med en 800Mhz C3 processor, med allt nödvändigt integrerat så man slipper ha massa expansionskort som tar plats!.

Så de som ska göras nu är först & främst bygga bakgrundsbelysningen till skärmen & lura ut någon design på lådan som ska bestå av aluminium varvar med plexiglas!. Men i skrivande stund så har jag absolut ingen aning på hur det ska se ut när det blir klart, men det lossnar väll efter hand antar jag.

Ett par bilder på det viktigaste som ska in i lådan

Bild
Bild
Senast redigerad av Fagge 1 mars 2007, 19:58:44, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Nice. Gissar att det blir hemmafräst låda. :)
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Hej
Du ska inte ha en liten touchpanel för musstyrning?? Hittade denna billiga touchpad, klickar du på framåtpilen ovanför bilden har han en lika billig mushjul. Båda för direkt inkoppling till PS/2.
Bara ett tips ;)

Ska bli kul att se hur den blir!

//Elias
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Inspirationen sprider sig... ;)

Skall bli kul att se vad Masterfräsaren får fram ur sin maskin...
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

slowfly Tack för tippset, ska kolla närmare på dessa alternativ.

Ja förvänta er inte förmycket, eftersom min konstnärliga förmåga ligger på en streckgubbes nivå :lol: :wink:

Edit..
Min stavning är som min konstnärliga förmåga :D
Senast redigerad av Fagge 10 november 2005, 22:12:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

en sträckgubbe, är det en sådan som ligger på sträckbänk eller är det en gubbe som gör böjsträck, och som följdfråga, har han en mycket konstnärlig förmåga ?

Eller du menade kanske streckgubbe :)

Hur som helst verkar det se lovande ut :wink:
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Jo i princip allt med lysdioder blir snyggt :D

Hehe nu ska vi inte vara ordpoliser ;)
En till sak du måste ha till datorn är en vumeter som kanske är integrerad i hela lådans plexiglas...

Hur stor hade du tänkt att skapelsen skulle bli ?

//Elias
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Intressant att displaydrivarkortet är större än Epia-kortet... Jag skulle i alla fall satsa på en "dubbelmacka" för att få ner storleken (korten monterade ovanpå varanda och displayen ovanpå alltihop. Någonstan emellan pular man in en 2.5" HD. Kompakta nätagg för mini-itx finns på http://www.icd.se/ - för att lyckas med ett kompaktbygge gäller det att hitta rätt tillbehör.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

VU-meter, nja vi får se, kanske nöjer mig med en extra 128*64 grafisk display.
Eftersom prislappen skulle hållas så låg som möjligt, så känns det dumt att inte använda gamla ATX aggregat & 3,5diskar som ändå ligger hemma & skräpar. Så nått kompakt-bygge blir det defenetivt inte, & även om man skulle vilja så är det nog praktiskt omöjlit att bygga en komplett dator som är mindre än din u-Machine :)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Du kan ju strippa nätagget så blir det mindre. Ska jag göra till mitt mp3burksbygge. En tre komma fem tums disk e ju inte så stor.
Jag får skaffa ett litet scsi kort får se om mina scsi diskar funkar, så kan man ta dom för över 60gb tot att ha mp3or på.

Vad ska du ha som låda ? Nån gammal stärkare som jag gjorde eller fräsa eget ?
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Fagge, ser att du behöver bakrundsbelysning. Jag har sådant plast sak för lcd för att belysa dom fan dom nu kallas... den är på 8" så om du ä sugen säg till. Men det kanske inte är tillräckligt ljusstark för den där...
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Tekko Självklart blir det en fräst låda, det är ju lixom det som blir den stora utmaningen :)
Japp, skalet på nätdelen har man ju ingen nyttan av inuti lådan!.
Adis Menar du EL-folie ?, i så fall så nej tack p.g.a att livslängden är så pass relativt kort på dessa, med tanke på att maskinen troligtvis kommer att gå rätt så mycket.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

hmm el-folie?
Jag tänker på sådant som dom har i bärbara för att belysa LCD'n jämt över hela ytan och på sidan av det där så sitter det en CCFL...
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Hmm, har du en bild på den?. Man kanske kunde byta ut lysröret mot typ 20vita lysdioder eller nått. Vilka mått har den? & hur mycket ska du ha för den i så fall?.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jag ska ta kort på den nr ja kommer hem. Den är på 8" så det borde passa din tycker ja... Priset ska ja tänka över men nu på såhär på rak arm så en 200kr.
Skriv svar