Felsökning Marshall Acton Bluetoothhögtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jörgensson
Inlägg: 7
Blev medlem: 6 maj 2015, 18:52:01

Felsökning Marshall Acton Bluetoothhögtalare

Inlägg av Jörgensson »

Hejsan,

Jag har en högtalare av modell Acton, märke Marshall som fram till förra veckan har fungerat klanderfritt.

Det var i torsdags vi var ett gäng om 14 personer som i karavan åkte upp till Hemsedal för att där knyta band och stärka relationer till våran närmsta granne i väst. I en av mina väskor hade jag packat ner min Marshall Acton för att via den kunna få ut lite ljuv klassisk musik i hotellrummet. När jag bar in denna väska råkade jag, när jag gick genom en dörrpost, dunka till den änden där högtalaren låg rakt in i dörrkarmen. Rätt hårt. Jag svor lite men tänkte väl inte mer på det.

Väl inne på hotellrummet så provade jag högtalaren för att se så inget pajjade. Kopplade i den i väggen, den lös upp och jag kopplade min telefon mot dess bluetooth som vanligt. Dittills inga konstigheter. Tryckte på "Play" på Spotify och då hörs bara ett knaster ur högtalaren. Helt tyst. Jag provar med AUX-ingången, men samma sak där.

Jag hör att högtalaren på något sätt, i viss mån lever iom. knastret - men där slutar mitt kunnande.

För att speca upp spelreglerna:
  • 1. Högtalaren får och tar emot matning.
  • 2. Högtalaren går att koppla via både AUX och Bluetooth.
  • 3. Högtalarelementet är inte stendött, det knastrar och susar lite om det. Dock kommer inga ljud som har med musik att göra ut ur membranen. Det susar inte högre om jag höjer volymen.
Jag har:
  • 1. Plockat isär för att försöka se om något lossat eller satt löst och glappade. Såg inget vid en första ockulär besiktning.
  • 2. Hittat en glassäkring (som inte var gjord av glas...) som ju måste funka eftersom att högtalaren får ström. T1,6A 250V heter den.
  • 3. Klämt och kännt på alla kabelkontakter.
Vad göra härnäst?
Bilder kan jag ordna om någon vill ha.

Jag är helt säker på att det bara är någon komponent som dött eller hoppat ur sitt läge och att högtalaren går att rädda. Vore förargligt om den vore paj! Med tanke på hur man har hanterat alla sina Logitech datorhögtalare under årens gång så är det antingen ett under att dom fungerar, eller så är Marshallen en omtålig pjäs som i själva verket inte är så portabel som den ger sken av att vara.

Tack!
Andreas
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Felsökning Marshall Acton Bluetoothhögtalare

Inlägg av hanzibal »

Det man brukar göra är att följa signalvägen från ingången och vidare genom ev förförstärkare (tonkontroll eller liknande) till effektförstärkare för att se var signalen försvinner eller avviker.

Använd analog källa (tex cd/mp3-spelare) till analog ingång (aux) när du felsöker.

Troligen sitter det en switchande förstärkare i denna men bilder behövs för att du skall få vidare felsökningstips.

Det verkar sannolikt att något tungt (t.ex) transformator, kylfläns, större induktor/spole eller elektrolytkondensator slitit sönder sin eller närliggande komponents anslutningspunkt på kretskortet. Titta noga efter sådana skador.
Jörgensson
Inlägg: 7
Blev medlem: 6 maj 2015, 18:52:01

Re: Felsökning Marshall Acton Bluetoothhögtalare

Inlägg av Jörgensson »

Hanzibal:
Tack så mycket. Jag ska ordna bilder under kvällen så får vi se vad panelen säger. Jag läste Maskinteknik med applied mechanics som master på Chalmers, vilket innebär att jag är dålig på en hel del, men mest värdelös på elektronik :)

Återkommer med bilder som sagt!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Felsökning Marshall Acton Bluetoothhögtalare

Inlägg av hanzibal »

Misstänker att tröghetsmängdsmomentet har orsakat mekanisk skada med elektrotekniska sidoeffekter :)
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Felsökning Marshall Acton Bluetoothhögtalare

Inlägg av Retroperra »

När lagar likn fel brukar jag följa från högtalaren och bakåt mot slutförstäkare osv. Men det är jag det ;)
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 720
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Re: Felsökning Marshall Acton Bluetoothhögtalare

Inlägg av wombat »

Ett fel jag sett på krockskadade högtalare är att massan i högtalarelementets magnet böjt 'plåtstruten' som håller den rätt i läge visavi spolen och membranet.
Då kan inte (beroende på hur snett det hamnat) elementet röra sig eftersom spolen fastnar i magneten.

Allt från skrapig musik till bara lite skrap till bara tyst har jag varit med om.

Ahhh, dåligt förklarat, hoppas du fattar ändå. :(

Bilder på elementet?

/W
Jörgensson
Inlägg: 7
Blev medlem: 6 maj 2015, 18:52:01

Re: Felsökning Marshall Acton Bluetoothhögtalare

Inlägg av Jörgensson »

Tack för alla svar, boys!
Jag knäppte bilder igår kväll men fastnade i lite jobbgrejer, och nu sitter man här igen och gör CFD-beräkningar. Bilderna kommer laddas upp asap!
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Felsökning Marshall Acton Bluetoothhögtalare

Inlägg av maDa »

Först tänkte jag att det låter som magneten lossnat och krökt spolen, det har jag sett ett par gånger när högtalare blivit tappade. Men Marshall Acton har väll tre element totalt, och det är högst osannolikt att samtliga element har pajat.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Felsökning Marshall Acton Bluetoothhögtalare

Inlägg av hanzibal »

Systemet tycks ha 2.1-konfig med två förstärkare - en 25W mono för det större elementet och en 2x8W för stereo-paret.

Kanske fel i strömförsörjningen, matning 5V-logik ok men kraftdelen...?
Jörgensson
Inlägg: 7
Blev medlem: 6 maj 2015, 18:52:01

Re: Felsökning Marshall Acton Bluetoothhögtalare

Inlägg av Jörgensson »

Hej!

Här kommer lite bilder! Svårt att ta kort på allt på ett snyggt sätt då kablarna är inlindande i foam och kontakterna är limmade. Vill någon se mer på något så tjoa bara till!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Jörgensson
Inlägg: 7
Blev medlem: 6 maj 2015, 18:52:01

Re: Felsökning Marshall Acton Bluetoothhögtalare

Inlägg av Jörgensson »

Ser nu att forumbilder.se jag har valt att ladda upp bilderna på inte är speciellt bra....

Här har ni en länk till bilderna i en dropboxmapp istället, om det funkar bättre.

LÄÄÄÄNNNKK
mac
Inlägg: 130
Blev medlem: 7 februari 2004, 10:01:14
Ort: Stockholm

Re: Felsökning Marshall Acton Bluetoothhögtalare

Inlägg av mac »

Den stora transformatorn (höger, uppe på kretskortet) ser ut att ha spruckit.

I så fall är det nog bara att kassera hela apparaten, tyvvärr.
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 720
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Re: Felsökning Marshall Acton Bluetoothhögtalare

Inlägg av wombat »

Ser inget konstigt!

@MAC, sprucken transformator?
Det ligger en svart limsträng över den.

Jag tror man skulle kunna köra över hela apparaten med lastbil utan att spräcka transformatorn.
Kärnan är av stålskivor.

/w
mac
Inlägg: 130
Blev medlem: 7 februari 2004, 10:01:14
Ort: Stockholm

Re: Felsökning Marshall Acton Bluetoothhögtalare

Inlägg av mac »

Trafon är med största sannolikhet en med ferritkärna,inte laminerad järnplåt. Sådana spricker ganska lätt. Kolla noga på siffran 3 på trafon. För mig ser den snarare isärdragen än övertäckt ut.
Jörgensson
Inlägg: 7
Blev medlem: 6 maj 2015, 18:52:01

Re: Felsökning Marshall Acton Bluetoothhögtalare

Inlägg av Jörgensson »

wombat skrev:Ser inget konstigt!

@MAC, sprucken transformator?
Det ligger en svart limsträng över den.

Jag tror man skulle kunna köra över hela apparaten med lastbil utan att spräcka transformatorn.
Kärnan är av stålskivor.

/w
mac skrev:Trafon är med största sannolikhet en med ferritkärna,inte laminerad järnplåt. Sådana spricker ganska lätt. Kolla noga på siffran 3 på trafon. För mig ser den snarare isärdragen än övertäckt ut..
Jag är på jobbet nu och har inte möjlighet att ta fler bilder just nu.
Om transformatorn hade varit sprucken, hade inte då hela maskineriet varit helt stendött? Som det är nu så startar den ju.

Utan att svära så tror jag att det är lim som syns på bilden och inte att den är paj, men ska kolla mer noga sen när jag kommer hem.

Tack för svar!
Skriv svar