Tiko - kickstarter 3d-skrivare

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30080
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Tiko - kickstarter 3d-skrivare

Inlägg av MadModder »

Javisst, men som det ser ut nu är allt stängt utom de 4 inställningar jag skrev tidigare. Men det är ju ändå ett tag till november/december så det kan hända mycket.
slaith
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 maj 2009, 08:36:59

Re: Tiko - kickstarter 3d-skrivare

Inlägg av slaith »

Funderar faktiskt på att haka på.
Men att leverera nuvarande 6000+ enheter kan borga för en väldigt lång leveranstid, alternativt så faller det igenom.
Vad har dom för krav att leverera osv?

Hur funkar det egentligen?
Jag har aldrig tidigare funderat på att vara med på någon kickstarter tidigare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30080
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Tiko - kickstarter 3d-skrivare

Inlägg av MadModder »

Det är inga konstigheter. När man går med och väljer en "pledge"-nivå så godkänner man att detta belopp får dras från kortet, men inget dras förrän hela projektet/kampanjen når det uppsatta målet samt kampanjperioden gått ut.
Nu är ju målet uppnått med en 10-faldig marginal, så det är bara tiden kvar då, lite drygt 3 veckor.

De har svarat att t.ex deras tillverkare de har upprättat samarbete med för "the unibody" kan trycka ut 2000 chassin i månaden, och resten ska väl möjligtvis kunna hålla samma hastighet, så det är nog logistiken det kan stupa på som jag ser det.

De har inget juridiskt krav på att leverera produkten. Om det går åt helsike och de stänger projektet är det återbetalning av kvarstående medel som gäller, och de individer som vill kan då stämma dem och driva detta i egen regi. Tjänsten Kickstarter har inget ansvar för hur/om/när produkten levereras.

Jag har inte blivit snuvad på något än så länge. :D

Måste säga att omslagsbilden på facebookgruppen blev helt okej. :mrgreen:
https://www.facebook.com/groups/805353559544021/
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30080
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Tiko - kickstarter 3d-skrivare

Inlägg av MadModder »

Förresten, har inte kollat så noga, men är det vanligt med 165mm-rullar med 1,75mm-tråd med bra pris att beställa från Sverige?
Har fått en känsla av att det mest är 20cm-rullar?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Tiko - kickstarter 3d-skrivare

Inlägg av netrunner »

Jag tycker det låter lite för bra för att vara sant.

I stort sett innehåller den samma sak som andra 4000kr+ bara att den här ska kosta 1528kr.

Sen har dom olika lösningar på problem som inte finns eller som troligen är sämre:

"Tiko’s enclosed print chamber means that prints are isolated from the outside environment, resulting in strong and consistent print results, even when the wind blows."
[Det är inte ett problem. Men dom har en lösning.]

"Most 3D printers use an eye-popping arrangement of belts, pulleys, and tensioners. Instead, we developed a proprietary direct-drive system in which the motors are mounted onto carriages that drive themselves directly along the rails."
[Jo, men det är för att man inte vill accelerera massan av en stegmotor].

"Lastly, there is Tiko’s liquefier assembly. It is, to the best of our knowledge, the only liquefier in the world that can extrude PLA without active cooling—and in an enclosed space at that. We spent close to a year getting it right. Why did we bother? Because cooling fans are expensive. Aside from the fan itself, you need a finned heatsink, the wiring to the PCB, the PWM output to drive it, and the added assembly steps to install and wire it in. There’s also the noise, the size (which would compromise print volume) and the problem of dust collecting in the fan/heatsink."
[3D-printern är en form av datorstyrd limpistol. Ett problem är att filamentet som ska pressas genom hotend blir varmt av värme som sprider sig från hotend och uppåt i maskinen. Det blir inte som att pressa en kokad spagetti men flexibiliteten gör att kvalitén blir dålig. Sen är fläkten inte dyr, inte stor, tar inte någon plats för utskriften, låter inte speciellt mycket.]

En annan sak är den inte har en uppvärmd bed att skriva ut på. Det gör att plasten får svårare att fastna på underlaget som är kalt och att dom understa lagren svalnar snabbare än alla andra delar i utskriften... något som gör att utskriften blir skev.

Den saknar även kylfläkt för den plast som man är påväg att skriva ut på, dvs den har ett svampigt underlag för det lager som skrivs ut nu. PLA-plast är känsligt för detta.

Jag tror att dom detta är lite för bra för att vara sant så ... är det inte sant. Antingen så sticker dom med pengarna ... det har ju hänt tidigare ett flertal gånger ... eller så får man något som är av väldigt låg kvalité ... har hänt ett flertal gånger.

Man kan också påpeka att den kommer att finnas att köpa när alla fått sina exemplar och testat dom ... och då tar man ingen risk.
hummel
Inlägg: 2276
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Tiko - kickstarter 3d-skrivare

Inlägg av hummel »

Jag tycker det verkar för bra för att vara sant. Vi får se när någon på forumet har en på bordet för test.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Tiko - kickstarter 3d-skrivare

Inlägg av Anders Olsson »

Dom har många intressanta idéer helt klart, men att sätta alla dessa nya otestade koncept i produktion såpass snart är att lova väldigt mycket.
Jag håller med netrunner, jag skulle faktiskt inte bli särskilt förvånad om dom försvinner spårlöst med pengarna :?

Skulle dom lyckas hålla vad dom lovar kan det bli en ny era för 3D-skrivarna dock, men en hel del frågetecken skulle behöva redas ut då.

Det där med att inte ha fläktar är en sak jag verkligen undrar över också. Inte bara avsaknaden av fläkt till hotenden, utan att det inte finns någon fläkt som kyler utskriften.
Hade dom kört ABS hade det nog fungerat hyggligt, men att skriva ut små saker i PLA utan kylning har jag svårt att se hur det skulle vara fysiskt möjligt?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30080
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Tiko - kickstarter 3d-skrivare

Inlägg av MadModder »

Hmm... det slog över 10 000-linjen igår nån gång.
Det ska följa med en rulle plast på 1kg till varje.
Undrar hur stor mängdrabatt man får om man köper drygt 10 ton filament... :humm: :lol:
Skriv svar