Switchad spänningsförsörjning.

Berätta om dina pågående projekt.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Switchad spänningsförsörjning.

Inlägg av pagge »

Alla har pysslat så mycket med switchning på siståne så jag blev sugen att göra ett försök själv :). Kikade i "Bra att ha" lådan och hittade en tl494 och några bat85 shottkey dioder så då fanns det inga ursäkter kvar, bara att sätta igång :)

Bild

Det bör tilläggas att filterspolarna är lindade på SAMMA kärna, dvs, filtret fungerar som en transformator också. Det är denna trafo som gör att man bara behöver en reglering. Den ser till att den mest behövande sekundärsidan får kräm i första hand.

Utan effekttrissor klarar tl494 200mA, så maximal effektöverföring är 2.4W.
lagom till hörlursförstärkare kanske :). Byggde endast för att testa principen och kom lite billigare undan med en minivariant. Borde inte vara några bekymmer att skala upp denna till högre effekter dock.

Features:

* 2.4W high power transfer :D
* Variabel/ripplande instpänning ger ändå reglerad utspänning.
* En regulator ger valfritt antal isolerade reglerade (reglerade så närsom på ett diodfall) utspänningar.
* Enkelt att variera utspänningen mha en vridpot. (Alla slav utspänningar håller samma förhållande (vilket ges av trafolindningen) till den reglerade spänningen )

Trot eller ej så fungerade bygget nästan på en gång, inte en enda komponent behövde sätta livet till :D . Här är lite mätresultat på agget.


Bild
Mätdata


Bild
Last i serie2 utöver de två 1k motstånden som är över bägge utgångskondningarna

Utresistansen vid lågra frekvenser på oreglerade sidan är ganska hög, detta är väntat. Utjämningstrafomekanismen ger ungefär samma resultat som om man hade en reglerad utgång och efter det en diod. Det är diodens utresistans man ser vid låga frekvenser. Vid höga ser kondningen till att jämna ut. Det är priset man får betala för endast en reglering.

Alla mätningar av utresistansen är gjorda med en sinus överlagdad på en DCström och så har jag mätt amplituden med osciloscop. Vid mätningen V2 låg det en hel del switchbrus överlagrat (switchbrus på 5-10mV), men sinusen var klart synlig, då mätte jag sinusens amplitud, och inte sinus+brus.

En "småsignals" verkningsgrad på c:a 80% är väl rätt OK. Med småsignalsverkningsgrad menar jag "hur många mW får jag ut om jag stoppar in 1mW till". Räknar man så så försummar man all ström som dras av oscillatorn m.m. Vid kraftigare agg blir detta ändå helt försummbart, men i denna minivariant spelar det roll fortfarande. Det är mycket svårt att komma över 90% eftersom man ofta får uppemot 1V spänningsfall över likriktardioderna. Bara den volten käkar 10% vid 10V utspänning, sen blir det ju alltid lite ströresistanser här och där.

Summa summarum får man väl anse det som ett lyckat test. Denna aggtyp skulle passa bra till t.ex. förstärkare då man behöver mycket effekt och vill ha isolerad dubbel matningsspänning. I kraftigare doningar blir det rätt dyrt att ha dubbel switchregulator, dubbla trafos, dubbla effekttrissor och optokoppling för regleringen. Kör man utan reglering kan man inte primärswitcha och då tappar man vitsen med switchning.