Behöver en vettig 3D-skrivare...

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Behöver en vettig 3D-skrivare...

Inlägg av Thorped »

Som konstruktör och designer får jag i nuläget lägga ut alla jobb och detta är inte lönsamt i längden. Vill även slippa leveranstider. Behöver något noggrant och pålitligt. Köper nog helst en färdig skrivare eller mindre byggsats, har en budget på runt 20 000 kr. Något förslag?

Har kollat på en sådan här: http://www.conrad.se/3D-skrivare-Renkfo ... 88_2409001 Något att ha?
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Behöver en vettig 3D-skrivare...

Inlägg av konig7070 »

Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Behöver en vettig 3D-skrivare...

Inlägg av Thorped »

Kan man få en riktigt bra maskin om man bygger det själv? Vart hittar man isf delar?
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Behöver en vettig 3D-skrivare...

Inlägg av konig7070 »

Vad är riktigt bra för dig?
Finns ju även SLA-skrivare om du vill ha hög detaljnivå, http://formlabs.com/products/form-1-plus/
Zkronk
Inlägg: 1426
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Behöver en vettig 3D-skrivare...

Inlägg av Zkronk »

Jag skulle nog ha köpt en Ultimaker 2'a utan några större funderingar om jag skulle använda skrivaren i arbetet.
Antar att 3DVerkstan har lite garanti-åttaganden om man köper genom de också, vilket kan vara värt mycket när/om det blir haveri och därmed tid som man inte kan använda skrivaren.

Både utskriftskvalité, ljudnivå och driftsäkerhet är jag imponerad av hur Ultimaker har löst.
Hade jag haft pengarna och tyckt att det var tråkigt att bygga egna skrivare så hade jag också haft en :lol:
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Behöver en vettig 3D-skrivare...

Inlägg av Thorped »

Riktigt bra är att kunna köra tunna lager och i flera olika plastmaterial. Förutsätter även hyfsat snabba körtider. Gärna låg ljudnivå. Jag jobbar inte med 3D-skrivning på dagtid, nej jag är cnc-operatör. Men jag är konstruktör och designer på fritiden och har flertalet större projekt som kommer behöva genomföras, rätt stora serier om ca 200 detaljer. Jag hade gärna sett aningen större arbetsyta än vad de två övre har. Gärna över 300mm åt antingen X eller Y.
Zkronk
Inlägg: 1426
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Behöver en vettig 3D-skrivare...

Inlägg av Zkronk »

En MendelMax 3 kanske skulle kunna vara något då den har en utskriftsyta på 250 mm x 315 mm och 197 mm i Z-led.
Dock håller de till i USA så man åker ju på lite tullavgift när man plockar hem en därifrån :/
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Behöver en vettig 3D-skrivare...

Inlägg av Thorped »

Zkronk skrev:En MendelMax 3 kanske skulle kunna vara något då den har en utskriftsyta på 250 mm x 315 mm och 197 mm i Z-led.
Dock håller de till i USA så man åker ju på lite tullavgift när man plockar hem en därifrån :/
Tullavgiften är inte det som kostar, momsen på 25% märks däremot i plånboken. Nackdelen med den där maskinen är att den inte kommer ner till de 50 microns som jag helst ser i lagertjocklek.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Behöver en vettig 3D-skrivare...

Inlägg av Meduza »

+1 för Ultimaker 2, jag är jättenöjd med min och 3Dverkstan är bra att ha och göra med
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Behöver en vettig 3D-skrivare...

Inlägg av ghost_rider »

Spontant skulle jag säga shapeways och lägg ut allt. Är det större detaljer och 200st? Tar flera veckor att printa själv.
För ditt ändamål skulle jag säga formlabs alt den 'nya' DLP printern med absvätska och syrgas för supersnabba utskrifter.
Skulle du ändå vilja köra med fillament så är reprap serien bra, x2 eller vad den heter har dubbla utskriftshuvuden för t.ex olika material i ett svep. Annars har stratesys några bra printers, dock utanför din plånbok..
Användarvisningsbild
LittleFish
Inlägg: 77
Blev medlem: 17 juni 2010, 03:44:14

Re: Behöver en vettig 3D-skrivare...

Inlägg av LittleFish »

200 större detaljer, 4st prusa i3 maxi så gör det inget om en går sönder då och då...
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Behöver en vettig 3D-skrivare...

Inlägg av Thorped »

ghost_rider skrev:Spontant skulle jag säga shapeways och lägg ut allt. Är det större detaljer och 200st? Tar flera veckor att printa själv.
För ditt ändamål skulle jag säga formlabs alt den 'nya' DLP printern med absvätska och syrgas för supersnabba utskrifter.
Skulle du ändå vilja köra med fillament så är reprap serien bra, x2 eller vad den heter har dubbla utskriftshuvuden för t.ex olika material i ett svep. Annars har stratesys några bra printers, dock utanför din plånbok..
Det gör inget om det tar veckor. Skrev iofs 500-1000 detaljer först men det var nog önsketänkande. Formlabs printer får bli en framtida investering, den har på tok för liten arbetsyta för mina ändamål. Ultimaker 2 fixar det jag behöver för tillfället, något över min budget men jag tror jag tjänar in den hyfsat snabbt, har som sagt en hel del detaljer som jag får köra genom andra nu och det ligger det ingen lönsamhet i.
Skriv svar