Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Berätta om dina pågående projekt.
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Hej!
BBS02 passar de flesta cyklar, standardmått på vevhus är 68mm, vilket var på min cykel. Men du kan även fästa motorn med vevhus på 73mm och även bredare(fatbikes t.ex) med viss modifikation av fästen.
Gällande 18650 skrev jag "Så, nästa sjävklara steget från den tveksamma lipo kemin var såklart LiNiCoAl eller NCA kemi som man ofta hittar i 18650 celler."
Så ja, 18650 är formfator men även den är säkrare än de populära paket som används inom hobby, det finns t.ex gasventiler på de flesta. Men framförallt är kemin så klart. Den jag nämnde ovan är säkrare än vanliga Lithium Polymer -LiPo paket.

Hastightesmätaren är tvåsiffrig så efter 99 börjar den räkna om, så inte 140 utan 114. :) För 140km/h behöver man betydligt mer energi, skulle tippa på 20-30kW och jag har endast 13kW - 13000Watt

Så här ser cykeln ut nu. Inte så vacker med pakethållare och batteriväska. Förhoppningsvis blir den lite mer städad när jag är klar bed battericaset.
Bild
Senast redigerad av Allex. 9 april 2015, 18:35:24, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Har nog aldrig varit så sugen på att bygga en elcykel som nu. Se dig glida runt i hemtrakterna runt västerort gjorde susen. Nu kanske jag måste.
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Bästa att börja bygga då, inte många veckor kvar till sommaren nu =)
Uppdaterade alla bilder, nu länkas samtliga till google drive. Annars ser man inte bilderna om man är ej reggad på forumet, vilket är supertrist!
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Började på batterilådan. Som ni ser har jag införskaffat lite prylar, skärbrädor från Biltema och lite aluminium från Hornbach.
Bild

3mm "High density foam", liknande denna användes för vibrationsabsorbering:
http://www.ebay.com/itm/ESD-Antistatic- ... OU:SG:3160

Bild

Tunn aluminium på 1.5mm var enkelt att böja för hand runt några rör:
Bild
För att få lite styvhet använde jag 3mm tjock alu profil:
Bild

Nästa steg var skärbrädan, det var riktigt behagligt att jobba med den platsen, först såga till rätt form med vanlig bågfil, därefter bearbeta och runga alla kanter med Dremel. Nu är prototypen klar, nästa steg är färgläggning och liten designtouch på plastsidorna.
Bild
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Snyggt! Jag får lägga upp en tråd på mitt bygge sen också, men det känns som att jag till stor del kopierar dig rakt av ändå. ;)
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Tack!
Men skriv i denna tråd om du vill =)
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Gizmo »

Grymt imponerad. Och jäklar vad det gick undan. Undrar två saker. Dels, går det att ta loss batteripacket och ladda på ett smidigt sätt eller sitter det fast? Och dels undrar jag vad du tycker om att ha motorn vid trampnavet istället för att ha den i hjulet? På ett sätt så borde det bli bättre balans och "känsla" på cykeln då, men samtidigt undrar jag om man inte tappar lite energi på att mata in där, fast det kanske är försumbart i sammanhanget.
Är det lätt, eller trixigt att få fast själva generatorn vid trampnavet?
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Mittmonterad är bättre när det gäller balans ja. Nackdelen är att man nu måste jobba med växlarna aktivt för att få optimal acceleration och förbrukning, det behövde man inte göra med navmotorn.
Det är lite mer krångel att montera mittmotor men blir i längden enklare att serva bakhjulet - byta slang/däck.
Jag kan inte säga att det ena är bättre än det andra, båda har lika många nackdelar som fördelar tyvärr.

Jag funderade på att göra det avtagbart, men då jag alltid laddar den i källaren så var det inte lika viktigt.
Här är annars inspiration till löstagbart:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av lond »

Funderar på att montera motor på min Skeppshult V:
Bild

Min är ferrariröd och grå packbox bak, där jag kan gömma batterierna :)

/// Marcus
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Då kör jag också här. Totalt kanske uppdateringsfrekvensen blir ganska lagom och vi kan ha vår diskussion om pros/cons fram och tillbaka här i tråden istället för i PM's, det finns alltid nån som tycker det är kul att läsa.

Varning för monsterstort inlägg!


Kortfattat så köpte jag ett komplett kitt av bose här på formet innehållandes en Bafang BBS02-750W motor med C961-display, ett 12S3P batteri byggt på Sony konion VTC4-celler i ett Pelicase och en batteriladdare.

Nya prylar är alltid kul, så jag hade såklart inte tålamod att ta några bilder vid montering. Den gamla framkransen på cykeln rök nog också då jag saknade avdragare och istället tog till ordentligt med våld för att få av den.

Såhär såg det ut när jag var redo för första provturen:
01.jpg



Var hemma hos en polare som hade en TTL USB-Serial konverter då jag inte hittade någon i mina lådor, kapad förlängningskabel till cykeln kopplades in och de nio olika assist-stegen programmerades om efter inställningar någon på Endless-Sphere labbat fram:
02.png

03.png


Sista fliken för Throttle lämnades där hän då jag ändå inte monterat tumgasen på styret utan tycker det är ganska hälsosamt att jag måste trampa lite själv också.


Efter att nu ha cyklat drygt tio mil så har jag insett att det är väldigt obekvämt med höga farter (30+) och ojämna vägar så som tvättbrädegrusväg.

Jag vill inte ha en jättedyr cykel, risken att "den blir någon annans" känns som ganska stor, så jag slog till på en ganska billig heldämpad dirt-hoj med kvitto jag sprang på på blocket.

Som vanligt med mig och nya prylar såg det ut såhär innan jag fick fram kameran:
05.jpg


Framgaffeln läckte uppenbart då det var oljedroppar undertill och man hörde tydliga squish-ljud från luft när man tryckte ihop den så jag slet isär den och hälde ut all gaffelolja. Den såg inte så mysig ut!
06.jpg


Så vad gör man nu? Jag har ingen aning om vad jag håller på med. Har aldrig mekat cykel mer än att justera sadelhöjd och olja kedja. Uppenbarligen ungefär samma nivå som förra ägaren av den här cykeln, så mer kunskap behövdes.

Jag visste inte mycket om gaffeln, min lillebror som en gång i tiden cyklat mer seriöst kunde identifiera den på formen som en Marzocchi då de har tydlig M-form i byglarna upptill. Jag visste att förra ägaren köpt den 2006, så det var bara att börja leta. Efter mycket googlande sprang jag på denna fina ryska site:
http://my-sport.spb.ru/manual_1/

Efter att ha läst alla 2005 och 2006 modellernas manualer som fans där har jag fortfarande inte identifierat exakt modell på min, men å andra sidan har jag fått bra nog koll att kunna gå igenom den hyfsat då det inte är så stora skillnader när det kommer till service, jag har plockat isär den helt och rengjort samt monterat ihop den igen.
Här visar de de största stegen:

Det svåraste var att hitta en 12mm hylsa med så tunt gods att den gick ner i hålet i botten på gaffeln specialhylsan man kunde köpa online kostade 30 dollar. Klasse ställde upp med sina kvalitets Co-Tech-prylar. Bacho kan slänga sig i väggen!

Hjullagren var uppenbart helt slut, höll man upp cykeln i luften glappade hjulen i sidled. Bara att byta! Men hur? Det är nån cool 20mm framaxel, men sen då?
07.jpg


Tydligen ska man bända bort de dustcovers som sitter på sidorna. Igen kommer Youtube till hjälp! Att bända med axeln skulle jag nog aldrig listat ut själv.


Mysigt!
08.jpg


Bakaxeln var inte lika klurig att komma åt. Den såg dock inte heller helt glad ut.
09.jpg
10.jpg



Nu väntar jag på en order från http://www.chainreactioncycles.com innan jag kan fortsätta bygga.
Paketet innehåller:
-Kullager till framaxel
-Kullager till bakaxel
-Ny kedja
-Marzocchi Seal Kit till gaffeln
-Rock Oil SVI Suspension Fluid
-Hydraulic Brake Fluid Dot 5.1 till skivbromsarna
-Weldtite Cycle Grease With Teflon
-BBB Loud & Clear Bike Bell <-Måste! (det är faktiskt lag)


Så nu när jag inte kan skruva mer har jag börjat räkna på batteripack. Nuvarande är på 36 celler, 44,4V och 7,2A, totalt 319kvh och det räcker till drygt 10km cyklande på 20min. Det skulle vara skönt att komma längre utan att behöva cykla mer energiekonomiskt. Nya cykeln kommer nog tvärt om vara mer oekonomisk än den gamla då jag går ner från 29" till 26"-hjul. Dags att börja kolla på ny batterilösning alltså.
Så hur många celler får man in? Upp med ramen i kalkylatorn. Jag vet inte om detta är möjligt, men det ser ut att gå att klämma in 14S7P, 98 celler!
11.png


Som Alex. skrev säljer en kille i USA Tesla-celler. Det är ju ascoolt! Kollade med honom och ett sånt paket går på $460, men frakt till Svea rike trodde han skulle landa på ytterligare $400! Sen tillkommer med största sannolikhet tull och moms på det. Även om det är ascoolt med Teslabatterier är det långt utanför budget, och ärligt talat räknar jag inte med att nyttja dess största fördelar ändå. Kollade även med han som hjort nuvarande batteripack, men han skulle ha runt €7 per cell, vilket även det blir mer pengar än jag är sugen på att lägga. Helvändning krävs. Dags att titta på något som istället är prisvärt. Alex. verkar ju ha rätt bra koll och samma celler som han använt här i tråden får man 100st för $400 med frakt från samma källa i Polen. Ingen tull och moms tillkommer alltså. Det känns för mig som mer rimliga pengar. Eventuellt en BMS på det, men jag har inte ekonomi till något mer denna månad ändå så jag har lite betänketid på mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av )ExecutoR( 5 maj 2015, 12:03:26, redigerad totalt 1 gång.
Allex.
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 mars 2015, 16:14:16
Ort: Sthlm

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av Allex. »

Trevlig läsning!
Angående kalkylatorn, tänk på att man måste ha skydd för cellerna runt ramen. Så ibland kan det se allt för optimistiskt ut!
Föresten så har jag min triangelpåse kvar, den skulle ju kunna få plats i ramen med lite modifikation.
Men med 98 celler så lär du få minst 50km i räckvidd vilket räcker och blir över om du ska röra dig i Sthlm.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Det är det som är planen men jag har också tagit höjd för att nya cykeln blir mer tungtrampad med mjuk dämpning, så motorn kommer säkert få jobba lite mer än nu. Jag har några plåtar 2mm aluminium jag tänkte se om jag kan bocka till som batterilåda, så det hänger väl lite på hur tight man lyckas bocka det. I värsta fall kanske jag får gå ner till 14S6P för att få plats, men jag tycker det borde gå. ;)
thomasloven
Inlägg: 96
Blev medlem: 2 februari 2011, 13:16:32
Kontakt:

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av thomasloven »

Ligger bilderna på imgur, eller varför ser jag dem inte bakom min brandvägg?
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av )ExecutoR( »

Ja de ligger på imgur, är det blockerat?
thomasloven
Inlägg: 96
Blev medlem: 2 februari 2011, 13:16:32
Kontakt:

Re: Elcykel - från hubbmotor till mittmotor

Inlägg av thomasloven »

IBM, eller vem det nu är, tycker tydligen att imgur kan innehålla spel, droger och/eller porr... det har de ju visserligen rätt i.
Skriv svar