Årets julbygge - en Nixie-klocka

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Årets julbygge - en Nixie-klocka

Inlägg av Illuwatar »

Eftersom det nu blir en hel del ledigt så måste man hitta på något. Är man lite av rör-freak men har förstärkare som fungerar får man hitta på något annat. Efter att ha sett någon på detta forum bjuda på en uppsättning Nixie-rör (synd att han förlorade dem) ville jag veta mer. Resultatet? En klocka skall byggas.

Displayen är sex Nixie IN-14-rör (ryska) med 18mm höga siffror.
Logiken blir av diskret modell - en kedja av 74HCT4017 sköter räknandet. 1Hz fixas med en standard klockkristall och en 4060 + 4013. Som bonus får jag även 4Hz/8Hz som är bra till snabbställning av klockan. Lite extra grindar ser till att räknaren går som en klocka (8)) (23.59.59) samt att man kan ställa tim- och minutdel separat. Ingen mikrokontroller används över huvud taget i detta bygge.

Högspänningen för rören skall jag försöka fixa med en MAX1771 så jag kan köra hela klockan från en extern DC-adapter. Chassit/höljet blir i tjock, klar plexi, kanske med lite LED-effekter.

Jag kommer skriva och visa bilder under byggets lopp. Aktuell status är att allt material finns hemma (inklusive rören som jag beställde från Kanada) och att 5V-matningen samt 1Hz-generatorn är klara och testade.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Trevligt trevligt :).

Jar har byggt två redan som iofs inte fungerade. Men iallafall =P. Håller på med en nu på veroboard.

Mitt nästa rörprojekt blir nog en liten rolig skylt med IV-4 alfanumeriska VFD-rör. Kunde vara skoj att ha och visa lite roliga meddelanden med :).

Hade tänkt att någon gång i framtiden bygga en nixie-klocka med alarmfunktion vars ljud skulle komma från en MOS6581 :).
Lycka till! Glöm inte att posta bilder.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Självklart det skall bli bilder. Här är de första:

Bild
De sex IN-14 rören.

Bild
Närbild som visar vad som finns inuti. Siffer-katoderna syns tydligt. Gallret framför är anoden.

Bild
Logikkortet. Strömförsörjning, kristalloscillator och räknare finns här. Rören med drivare får sitt egna kort.

Bild
Denna del genererar 1Hz tidsbas till räknarkedjan. En standard klockkristall används.

Det som återstår (utöver drivkortet) är 170V-konvertern samt anslutningar till knapparna som ställer klockan. Och att testa att detta fungerar förstås...

Sedan kommer nöjet med att bygga chassit till detta.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Me likey :). Fast du behöver inte någon konvertor till 170V. Du kan lika gärna likrikta 230V (och montera glättningskondensator (heter det så?)) om du känner för det och sätta ett motstånd på 60-70K/2W mellan +230 och rörens anod.

Edit: Jag menar givetvis ett motstånd/rör :).
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Saken är att jag kommer köra klockan från en DC-adapter, därav behovet att fixa 170V DC från 12V DC. Klockan kommer inte ha någon inbyggd nätdel. Dessutom att använda nätspänningen direkt låter lite riskablet när man testar. I den slutliga konstruktionen skulle det dock inte göra något eftersom tjock plexi kommer att utgöra höljet.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Ja just det det skrev du ja... Teflonminne :).
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Illuwatar

Är det bara jag som inte fattar vitsen med detta projekt?
Att bygga en digital klocka så omständigt som möjligt? Någon form av nostalgitripp eller? :humm: :humf:
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Det är snyggt och lite coolt :)
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Jag kunde ju inte låta bli att bygga klart min nu när någon annan också pillade med det :).

Bild

Bild

Bild

Bild

Rören heter ZM1005 och drivkretsarna är den sovjetiska motsvarigheten till 74141.
Det är fel program i AVRen nu så därför fungerar bara en siffra. Och mitt STK500 är utlånat :-x.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

MEN! Fan jag har ju i princip allt hemma för att bygga min. Måste väl försöka få fart på byggandet av den. Men just nu har jag så mycke olika grejjer som jag vill göra så jag vet varken ut eller in. :/

Jag har åxå 6st IN-14 ligger. e-Bay... :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

$tiff skrev:>> Illuwatar

Är det bara jag som inte fattar vitsen med detta projekt?
Att bygga en digital klocka så omständigt som möjligt? Någon form av nostalgitripp eller? :humm: :humf:
Det beror på vad som menas med omständigt. Detta bygge är kanske omständigt rent jobbmässigt men konstruktionen är enkel. Ingen programmering eller något sådant för att få det att fungera. Bara standarddelar i logiken. Trixet ligger mest i rör-delen, speciellt som jag vill kunna köra på lågspänning (detta är också ett utvärderingsprojekt för ett eventuellt senare bygge till PC). Sedan är det alltid kul att göra något som inte är så vanligt. Den färdiga klockan kommer dessutom matcha fint med mina rörförstärkare.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Hmmmm man skulle kanske bygga något av sina ZM1000 rör man har liggande. Har 4st

Illuwatar: Du får gärna lägga ut ett kretsshema om du har lust. Förresten vad är det för rörförstärkare du har byggt? Har själv byggt en med El34 i PP så det är alltid intressant med hemmabyggen :D
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jahaa! Fattade nu när jag såg bilderna. Inte visste jag att rören kunde lysa! :doh:

(det är nu ni får lov att skratta åt mig)
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

$tiff>> LOL! :lol:

Riktigt trevligt bygge... helt klart... jag vet inte vad det är med klockor men jag gillar dem verkligen... har själv planer på att göra en... dock med en fin backgrunds belyst LCD... som även ska visa temperaturen... kommer bli "lite" programmerande men det ser jag bara fram emot så...

//Rille
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har kommit vidare i bygget. HV-delen är igång, men jag måste trimma in den utifrån den riktiga belastningen (rören). Sedan har jag börjat verifiera logiken och än så länge har jag bara hunnit testa fram till minuräknaren. Det är rätt så jobbigt med kretsar där ugångarna inte ligger i löpande ordning (4017). Sedan hittade jag en groda i logiken som används för att ställa klockan. En modifierad design är framtagen och testad i simulator. Den skall in i verkliga bygget och testas.

Schema kommer upp på min hemsida tillsammans med beskrivning av bygget när det är klart. Där kan även den som är intresserad av rör hitta mina andra byggen.
Skriv svar