Modifiering av Philips Saferide 80 (cykellampa)
Postat: 19 januari 2015, 22:29:13
Jag cyklar en del i mörkret längs trafikerade vägar. Pendlar delvis till jobbet på cykel, enkel resa 16km. För två år sedan köpte jag en Philips Saferide 80, för det är lampan man ska ha om man vill att det ska lysa mycket men ändå inte blända mottrafikanterna!
Men sen hände det något, man kunde visst modifiera lampan för att få mer ljus. Dessutom så räcker batterierna (uppladdningsbara NiHM) i original inte jättelänge. Så jag såg att man kunde skaffa en drivare och sedan köra med externa LiIon batterier istället!
Så jag började som vanligt mina projekt genom att köpa lite prylar.
- En Philips Saferide 80 till(någonstans kände jag att det var bra att ha en lampa som fungerade).
- En drivare från taskled. Skulle jag konstruera en drivare från scratch så skulle det aldrig bli klart!
Sen hände ingenting på ett och ett halvt år. Tills nu!
Jag började med att testa drivaren och funderade på hur jag skulle få in den i lampan. Bestämde mig för att skrota all gammal elektronik och rita ett eget kretskort som jag skulle använda för att bära drivaren, knappen indikatorlysdioden och vara anslutningspunkt för alla sladdar. Bilderna nedan säger det mesta.
Resulat:
Jag är nöjd efter att ha cyklat med lampan i snart två veckor. Låter en plus/minus lista sammanfatta läget.
+ Bättre ljus, driver LED:arna på max specificerad effekt, 1000mA istället för 700mA
+ Bättre batteritid.
+ Gjort själv.
+ Lampan (delen på styret) är lättare så den justerar inte om sig längre.
- Dyrt projekt men kul.
- Går ej att ladda med USB längre.
- Gamla drivaren övervakade temperaturen med NTC, fungerar inte längre.
En omodifiera lampa.
Inuti.
Korten som jag CAD:ade ihop lite snabbt. Från https://oshpark.com/
Batteripack, 4st 18500 LiIon batterier i serie. Först köpte jag celler på Ebay från Kina och byggde ett pack, fick ca 1200mAh (troligtvis begagnade celler). Sen köpte jag nya från en seriös säljare och dessa ger ca 2300mAh.
Testade drivaren med två Cree-Xml, på 3000mA blir kylflänsen tokigt varm. Det var inget alternativ för en cykellampa.
Drivaren. Den är konfigurerbar för alla omöjliga konfigurationer. Buck-reglering så batterispänningen ska vara högre än framspänningen på två seriekopplade dioder. Drivaren har konfiguration på antalet celler så den stänger av lampan istället för att djupurladda batterierna.
Korten monterade i lampan.
Med en metall bit över. En mjuk heat-pad ser till att leda över värmen hit. Skruvdistansen är för att man ska ha något att fästa locket i.
Ett modifierat kit klart! Under kabelstrumpan är det silikonisolerade mångkarderliga kablar för att det inte ska bli styvt. Mycket smältlim och krympslang med smältlim är grejjen!
Klart, monterat på cykeln!
Försökte ta några bilder på ljusbilden före och efter, men kvällen jag ägnade mig åt det var extremt blåsig. Så det blev bara sk-t av de bilderna.
EDIT: Stavning
Men sen hände det något, man kunde visst modifiera lampan för att få mer ljus. Dessutom så räcker batterierna (uppladdningsbara NiHM) i original inte jättelänge. Så jag såg att man kunde skaffa en drivare och sedan köra med externa LiIon batterier istället!
Så jag började som vanligt mina projekt genom att köpa lite prylar.
- En Philips Saferide 80 till(någonstans kände jag att det var bra att ha en lampa som fungerade).
- En drivare från taskled. Skulle jag konstruera en drivare från scratch så skulle det aldrig bli klart!
Sen hände ingenting på ett och ett halvt år. Tills nu!
Jag började med att testa drivaren och funderade på hur jag skulle få in den i lampan. Bestämde mig för att skrota all gammal elektronik och rita ett eget kretskort som jag skulle använda för att bära drivaren, knappen indikatorlysdioden och vara anslutningspunkt för alla sladdar. Bilderna nedan säger det mesta.
Resulat:
Jag är nöjd efter att ha cyklat med lampan i snart två veckor. Låter en plus/minus lista sammanfatta läget.
+ Bättre ljus, driver LED:arna på max specificerad effekt, 1000mA istället för 700mA
+ Bättre batteritid.
+ Gjort själv.
+ Lampan (delen på styret) är lättare så den justerar inte om sig längre.
- Dyrt projekt men kul.
- Går ej att ladda med USB längre.
- Gamla drivaren övervakade temperaturen med NTC, fungerar inte längre.
En omodifiera lampa.
Inuti.
Korten som jag CAD:ade ihop lite snabbt. Från https://oshpark.com/
Batteripack, 4st 18500 LiIon batterier i serie. Först köpte jag celler på Ebay från Kina och byggde ett pack, fick ca 1200mAh (troligtvis begagnade celler). Sen köpte jag nya från en seriös säljare och dessa ger ca 2300mAh.
Testade drivaren med två Cree-Xml, på 3000mA blir kylflänsen tokigt varm. Det var inget alternativ för en cykellampa.
Drivaren. Den är konfigurerbar för alla omöjliga konfigurationer. Buck-reglering så batterispänningen ska vara högre än framspänningen på två seriekopplade dioder. Drivaren har konfiguration på antalet celler så den stänger av lampan istället för att djupurladda batterierna.
Korten monterade i lampan.
Med en metall bit över. En mjuk heat-pad ser till att leda över värmen hit. Skruvdistansen är för att man ska ha något att fästa locket i.
Ett modifierat kit klart! Under kabelstrumpan är det silikonisolerade mångkarderliga kablar för att det inte ska bli styvt. Mycket smältlim och krympslang med smältlim är grejjen!
Klart, monterat på cykeln!
Försökte ta några bilder på ljusbilden före och efter, men kvällen jag ägnade mig åt det var extremt blåsig. Så det blev bara sk-t av de bilderna.
EDIT: Stavning