Rekonditionering av truckbatteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Rekonditionering av truckbatteri

Inlägg av qx5 »

Hur går rekonditionering av batterier till som shockpulsar för att slå sönder kristaller i batteriet? Är det kortslutning, snabbladdningspuls eller felpolariserad laddningsspänning?
Och vad är det för spänning, ström och pulstid?

Hur förhindrar man att AGM ventilerar vid laddning om man endast kan mäta temperatur, spänning och ström?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Rekonditionering av truckbatteri

Inlägg av xxargs »

"som shockpulsar för att slå sönder kristaller i batteriet"

Nu är du i samma härad som 'healing' i vissa kretsar. - mycket troende och lite vetenskap bland dem som missionerar om det ;-)

De som har fått positiv resultat beror nog att de lyckas rädda delar i batteriet som ännu inte gått för långt i sin sulfatering...

Har plattpaketen rasat ihop (du skrev att det var mosigt i cellerna utom en) så hjälper ingenting eftersom du inte kommer åt delarna som rasat elektriskt sett och dom delarna käkar upp syran med tiden oavsett hur du laddar. nedrasningen av delar av plattpaketet gör också att man tappar batterikapacitet som naturlig följd.

Och vad innebär en sulfaterad platta - jo många små sulfatkristaller i µ och naometerstorlek väl fördelat i massan efter en urladdning, har med tiden samlat sig till några få stora kristaller i väl över strösockerstorlek i samma process och drivkraft som finkorning snö omvandlas till grovkristalliskt issnö, stora och få kristaller har mindre yta än många och små och naturen försöker minimera ytan med lägst energi med olika ytspänningskrafter och det är energin som utvinns när man minska ytan är hela drivmekanismen till processen - vilket innebär att material också flyttat på sig rent fysiskt där det blir hål där den fina blysulfatkristallerna låg och ansamling där den stora kristallen har växt och i processen brutit sönder en del av massan (det är därför batterierna tjocknar och spricker när de är helt slut) . Om man mot förmodan lyckas reversera den stora sulfatkristallen så är dessa på fel ställe och kommer ha dålig kontakt med omgivningen samt med sin tryck pressar sönder plattpaketen.

När blysulfaten ännu är i µ och namometerstorlek så är avstånden till en ledande del av blymassan (rent bly eller blyperoxid) också inom µ och namometeravstånd och det är lätt att processen reversera vid laddning - men är kristallen 1/10 av mm och större så är avstånden ungefär som mellan jorden och månen mellan kristallens inre delar och närmaste ledande material och det är väldigt svårt att få in någon ström i kristallen eller dess yta då kristallen i stort sett inte leder någon ström - lite som att försöka göra elektrolytiska experiment med glasstavar som elektroder...

Skall man knäcka stora blysulfatkristaller så skall man mala denna väldigt, väldigt fint och blanda upp med stor andel blyperoxid eller blysvamp (för att få en elektrisk ledande matris i blysulfatkristallmassan) och pastan appliceras på en blygaller och... - oj, då nu beskrev jag precis hur man tillverkade blybatteriplattor...

när det gäller AGM-batterier - ladda enligt tillverkarens anvisningar i första hand och bli inte förvånad om laddspänningen är uppemot 15 Volt en kort tid för AGM-batteri vid cyklisk bruk.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Rekonditionering av truckbatteri

Inlägg av qx5 »

Så shockpulser är dead-end? (även för Litium?)

Då är det bara urladdning-reversladdning-urladdning-reversladdning som återstår under förutsättning att processen inte gått för långt. (som nämnt i tidigare inlägg)

Angående AGM-batterier är funderingen om man kan mäta trycket på något sätt..
Eller mäta batteriet på något sätt om man är utanför specifikation så att man kan köra på men ändå backa om man känner av att batteriet är på fel väg.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Rekonditionering av truckbatteri

Inlägg av CPMS »

Byggde två stycken sådana där högspänningspulsrekonditioneringsmakapärer för flera år sedan och provat dom på olika dåliga batterier, körde bla en av dom på ett bilbatteri i 7-8 månader och allt som dom gjort under alla tester är att lysa vackert och humma/surra lite lågt. :)
2015-01-28 03.14.23.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Rekonditionering av truckbatteri

Inlägg av xxargs »

Blybatterier har så låg impedans att det behövs ganska rejäl strömstöt för att potentialerna skall höja sig märkbart över den normala nivå, dessutom fördelas strömmen över väldigt stora ytor och hur det skall adressera just de större sulfatkristallerna så att de får en högre potential och börja lösa ut sulfat på dess ytan är något de får gärna förklara för mig.

Att man har använt högströmspulsad laddning (kort strömburst i 100-tal A-nivå i pulser och längre vilotid innan nästa så att genomsnittsströmmen fortfarande är låg) för att ladda Optima Yello batterier för att gå från 300 cykler 1000 cykler innan 80% kapacitetsgränsen i elbilsfunderingar är däremot sant - men det har att göra specifika mekanismer när glasullen börja bli fluffigt och inte vatten/syramättad för att plattorna svällt lite och absorberat vätska och det ökar på en biprocess där plattorna tillverkar vatten och syre vid normal laddspänningsninvå nära fulladdat (typ 14.5 -15V/block vid cyklisk laddning) och vandrar över till andra plattan och omsätts till vatten igen och shuntar bort laddströmmen istället för att ladda och att återställa kvarvarande blysulfat och då har det visat sig att höga strömpulser och därmed lite högre spänning just under pulsen fungerar då väte/syre processen har begränsad kapacitet och det blev ström 'över' för att omsätta kvarvarande blysulfaten. Men nu pratar vi inte om batterier som har sulfaterats eller batterier med fri elektrolyt då detta inte fungerar där...

Processen med strömpulser börja man heller inte förrän Optima-Batteriet har används ett antal cykler (>200) och uppluckringsprocessen av plattan har börjat och detta ökas på ju fler cykler batteriet har genomgått.

Lite av idéerna kan man nog överföra till ofta cyklad AGM-batterier då uppbyggnaden är snarlikt Optima Yellow även om det inte är rullade plattpaket där.
MiaM
Inlägg: 10032
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Rekonditionering av truckbatteri

Inlägg av MiaM »

Sidospår apropå slutna batterier...

Kan man göra något vettigt med slutna batterier där en cell uppenbart dött? Jag har två lagom feta blyackar som tagit stryk, spänningen stämmer rätt väl med hur det skulle varit om det vore en cell färre, och på utsidan ser man rent fysiskt en smärre förändring i kapslingen vid en cell (olika cell på de olika batterierna).

Är det totalt livsfarligt eller skulle man kunna chansa på att slå i ett gäng spikar i den misstänkt trasiga cellen, för att helt kortsluta den, och använda batterierna som "10V-batterier"? :wink:
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Rekonditionering av truckbatteri

Inlägg av xxargs »

Om en cell har gått så är dom resterande väldigt nära att gå också... ingen ide att spilla tid på dessa då den trasiga cellen snart kommer att växa och bryta sönder cellvägarna mellan kärlen och även på utsidan svullna och det blir sprickor i plasten.

Men visst skall du har 2V batteri-block för glödstart till modellmotorer så kan man överväga att såga upp - ha verktyg och kläder du kan offra (det _blir_ hål i dem), skyddsglasögon, skyddshandskar etc.
MiaM
Inlägg: 10032
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Rekonditionering av truckbatteri

Inlägg av MiaM »

Dessa celler, en per batteri, gick åt skogen på grund av att någon kortvarigt misshandlade dem (körde dem som startbatteri för länge typ). Givetvis misshandlades även de andra cellerna men de trasiga cellerna är alltså inte resultatet av långvarigt "korrekt" slitage. Därav chansningen att de kan vara räddningsbara i övrigt.

Jag tänkte slippa slabba, min tanke är att ifall jag slår in spikar uppifrån i den trasiga cellen så blir den mer permanent kortsluten så att den kan "hantera" hyggliga strömmar utan att sabotera.

Fast jag ska erkänna att jag har inte kört något riktigt lastprov vad jag minns - nog inte ens nåt så enkelt som att hänga på en bilstrålkastare och se vad som händer. Det kanske redan är en "god" kortslutning i de trasiga cellerna...
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Rekonditionering av truckbatteri

Inlägg av xxargs »

Problemet är att där du slår i spik ligger förmodligen in den syravätta utrymmena vilket innebär expresskorrosion samt en massa trevliga Fe++ och Fe+++ joner springer fram och tillbaka mellan plus och minusplattan och jämnar ut laddningen efter ett tag.

Med andra ord kanske det fungerar i timmar efter spikandet men inte nästa vecka.

Jag har aldrig plockat isär en AGM-batteri men normalt sett är det ingen fri elektrolyt som rinner iväg utan allt är uppsuget i glasfiber-kuverten omkring de aktiva plattorna.

En sak till att tänka på är att om man lyfter korken (gummituta under plastlocket) på ett AGM så är det väldigt lätt att förstöra batteriet permanent då det är blysvampen som oxiderar av luftsyret till en form som inte kan reverseras med laddning, och dessutom kan det bli varmt. - i vanliga bilbatterier med fri elektrolyt så ser elektrolyten till att luften inte kommer åt blysvampen direkt, men så är det inte i AGM-batterier och även i viss mån gelbatterier.
gkar
Inlägg: 1455
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Rekonditionering av truckbatteri

Inlägg av gkar »

Jag har nu provat de gamla våtcellerna i ett par veckor efter att jag kört Ctek recond på dem.
Kapaciteten har gått upp avsevärt och de fungerar att använda. Dock är säkert kapaciteten fortfarande usel.
Men det täcker husbehov för tillfället.

Frågan är om jag ska fortsätta att ladda med recond läget nu varje gång, eller kanske varannan eller liknande?
Jag vet att cellerna är kass men duger just nu, så frågan är hur jag får ut längsta användbara livslängd.
Sliter recondläget mycket på batteriet?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Rekonditionering av truckbatteri

Inlägg av xxargs »

syns det på syravikten att det har blivit bättre, vad är polspänningen under rekonden??
gkar
Inlägg: 1455
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Rekonditionering av truckbatteri

Inlägg av gkar »

Jag har inte mätt sedan jag postade syrasiffrorna ett antal inlägg tidigare som jag mätte direkt efter recond.

Det jag märker är att batteriet inte laddat ur sig direkt, vilket kan bero på att kapaciteten blivit högre eller självurladdningen lägre.
Sedan orkar det driva maskinen längre än det gjort tidigare, kanske dubbelt eller 3 ggr längre.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Rekonditionering av truckbatteri

Inlägg av xxargs »

Varför jag frågar om rekonden är om polspänningen ligger på typ 14.4 Volt och det bubblar i batteriet (även långsamt) så är korrosionsrisken helt klart stor invändigt i batteriet och man kan inte hålla på hur länge som helst innan försämringen kommer igen och troligen går väldigt fort.

Men annars att få typ 3 ggr verkanstid på batterierna är bara att gratulera och kör på detta så länge det går, och är syravikten en bit över motsvarande 50% laddstatusmässigt stå har du också stoppat/slöat ned det mesta av den skadliga sulfateringen.
gkar
Inlägg: 1455
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Rekonditionering av truckbatteri

Inlägg av gkar »

Jag provar recond en gång till och mäter polspänningen när jag laddat ur batterierna tillräckligt.
Skriv svar