Projekt Personlig Monitor till mikrofonbåset.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ChrioN
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 oktober 2004, 21:53:01

Projekt Personlig Monitor till mikrofonbåset.

Inlägg av ChrioN »

Vi börjar i rätt ände, jag har en liten studio. För er som inte vet hur det funkar: Sångpåläggen sker i ett ljudisolerat mikbås som sig bör. Kommunikationen från personen i mikrofonbåset sker via mikrofonen som finns därinne. Det ljudet kommer ut i kontrollrummet högtalare. När man vill säga något till personen i mikbåset sker detta via en så kallad talkbackmikrofon som är stationerad i kontrollrummet. Man pratar in i den, och personen i mikbåset hör då det som sägs via dennas hörlurar.
Då vet vi hur läget ser ut kommunikationsmässigt. Över till den så kallade medhörningen.
Personen i mikbåset får 2 olika signaler i sina hörlurar. Dels är det ljudet som kommer från mikrofonen, alltså det personen sjunger. Den andra signalen är själva musiken. Alla personer har olika ideal om hur mixen mellan dessa 2 signaler ska se ut. Vissa vill höra sig själv extremt bra, vissa vill ha musik hög osv. Denna mixning av de 2 signalerna sker i kontrollrummet, och det blir lite omständigt i längden att kommunicera fram och tillbaka och ratta fram och tillbaka. Varför sitter inte denna funktion i mikbåset??? Helt ofattbart. Nu har jag fått nog, och jag ska alltså bygga en liten hörlursmixer att ha i båset som lösning på problemet.

Hur ska jag gå tillväga? Själva hörlursförstärkardelen behöver vi inte bry oss om. De har jag redan. Men hur ska mixningen ske?

Jag har 2st förslag.

Bild

Det går väl bra att koppla både left och right från "musik" och left och right från "medhörning" till utgångsjacket utan att bygga någon aktiv mixmodul?
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

Hej!

Jag skulle nog välja alternativ 1 då det inte påverkar resten av mixen.
Alt 2 tycker jag känns som en osäker källa för störningar och crosstalk.

Ett annat alternativ är att du tappar några auxar (som du säkert gjorde innan) "pre" till hörlurs förstärkaren.
på så sätt kan du skicka vad du vill till båset.
eller så kan man ju ha en liten "vanlig" mixer med 2-4 kanaler och en hörlurs splitt (om det ska finnas fler i båset och spela in samtidigt.

Hur tappar du nu till båset?

/hampus
ChrioN
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 oktober 2004, 21:53:01

Inlägg av ChrioN »

Jag kör "mixer-less" och har gjort så i över ett år nu. Tappningen sker via ljudkortets mjukvarumixer, och det fungerar förvånansvärt superbra i alla avseenden, förutom ovan nämnda störmoment.

Jag kom faktiskt på nu att jag har en gammal skruttig 2 kanalig dj-mixer. den vore ju perfekt. Fast det hade varit roliga att bygga själv =) Vi får se..
ChrioN
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 oktober 2004, 21:53:01

Inlägg av ChrioN »

Kan man koppla utgången från 2st förstärkare till ett enda jack? Typ 2 stereo -> 1 stereo
Skriv svar