Köpråd Modig MD5000

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Inte längtar man just efter att få fara och hämta hem maskinen :vissla:

Hur fungerar spindeldrivningen på en sån här maskin? Nu hoppar den runt lite just före den stannar helt.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

Antar att den orienterar sig för verktygsväxling ?
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Så är det säkert, men jag tycker den fram/backar lite onödigt aggressivt.
Men det kanske är för att den borde vara i lågväxeln när den ska indexera?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

Svårt att säga. Vad säger förre ägaren om detta ?. Var det någon skillnad när lågväxeln fungerade ?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

Du ska ju i och för sig inte behöva växla ner till lågväxel annat än om du växlar in ett verktyg som behöver gå på den växeln och då gör man ju det när verktyget redan är inväxlat

Läste att byte växel sker via magnetkopplingar. Det kan ju låta dyrt att åtgärda :(

Du får nog ibland välja mindre verktyg, fler skär och högre matning. Om det blir vanligt så kan ju HSM fräsbanor vara bra att kunna använda förutsatt att varvtal och matningar räcker till
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Det kan hända att han sa något om det, men jag var alldeles för uppspelt för att komma ihåg allt han sa :lol: Men jag tror att lågväxeln var trasig redan när han köpte maskinen.
Du har nog rätt i att det låter otroligt att den ska behöva växla ner vid varje stop :humm:

Jag fick reda på att det är TNC 150Q i den nu. Om det är bättre eller sämre än 150B på något vis vet jag inte? När man söker ett 155 system alltså.
Tips på ställen att söka efter ett? Här på forumet & blocket, mer? Gissar att det finns företag som sysslar med sånt här, men det kanske är bra mycket dyrare att köpa loss ett system från dom?
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av MatsN »

Kolla med Tomas på http://www.tncakuten.se/ Kanske du kan byta in ditt system?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av persa »

Bra att du har TNC150Q. Då har du redan dom PLC-plattor PL100B / PL110B du behöver och kan köpa ett TNC155Q även om dom plattorna saknas. Sparar också en del dragningsjobb

Det har ju funnits TNC155-system till salu eller dom som kan fixa fram ett här på forumet. Tänker mest på Sastrom och Mats N. Vet inte om dom är sålda redan eller om man har för mycket med julstök för att hoppa in med ett erbjudande. Själv har jag för en gångs skull varit ute i god tid och har bara kvar att rikta granen och griljera skinkan :D. Men du kan ju alltid skicka dom ett PM och fråga ifall dom inte hoppar in i tråden

Edit: Mats N hann redan svara
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Nu har min hembyggda cnc fräs fått flytta på sig för att få plats med den nya som ska hämtas imorgon :D
Frågan är ju nu vad jag ska göra med den, det finns inte plats att ha den kvar i verkstan. :humm:
Det lockar ju att bygga en cnc svarv men det känns inte så kul att plocka isär den efter alla timmar man har lagt ner på den :(
Någon som har nån kul idé på vad man skulle kunna göra med den?

Vi får hålla tummarna att allt går bra imorgon nu bara :?
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Nu står maskin hemma i verkstan :D
Igår kväll fick jag hjälp att starta upp och fick en liten genomgång av tnc systemet. Men något måste ju göras för inte kommer jag stå och knappa in program i timtal och jag hittar inte någon postprocessor för tnc 150 till de cam program jag kan :(

Frågan är ju vad man kan göra.
Köpa och byta till tnc 155
+Ett "riktigt" sytem
+Enkelt att byta?
-Dyrt (speciellt om min skärm inte är kompatibel)
-20-30år gammal elektronik
-Svårt att få tag i

Vilka andra alternativ finns det om jag vill använda mina analoga servodrivare?
kFlop+kAnalog känns som det bästa pris/prestanda efter allt googlande jag har gjort.
Men det kommer vara ett jäkla jobb innan alla grejer fungerar lirar med varandra.

Tankar?
fräsarn
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 januari 2010, 23:49:52
Ort: sorunda
Kontakt:

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av fräsarn »

Jag har 2st 155Q med skärmar men jag vet inte hur man ska värdera dem.
Lägg gärna ett rökarbud :)
Cyrussvall
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 november 2009, 06:53:11
Ort: Sundsvall

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av Cyrussvall »

Hej

Jag håller precis på att byta ut ett Fanuc 6m-b system till Kflop/Kanalog+2 Konnect.

Det mesta av jobbet är klart. Kvar att testköra de sista funktionerna till M3, M4 och M5.

Tyngsta biten med konverteringen har varit kabeldragning! Jag har försökt att behålla orginal kablaget så mycket som möjligt. Bra skärmade kablar. Har du mycket I/O så är Konnect korten riktigt bra. Opto in och ut. 16 ut och 32 st in på ett kort.

Vad är det för motorer. Servo el steg?

Supporten är kanon från Dynomotion. Tom Kerekes svarar oftast inom 1 dygn på forumet som är länkat på Dynomotions support sida.

Lycka till!
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av thewho »

Kul Cyrussvall :) Vad är det för maskin?
Vad använder du alla I/Os till om dom på kflop+kanalog korten inte räcker till?
Konnect som bara är I/O känns ganska dyrt om man jämför med kflop som sköter "allt" för bara $50 mer.

Jag har mailat lite med Tom och han har varit väldigt hjälpsam :)
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av MatsN »

Att byta mellan 150 och 155 tar 10 min så har du ny burk i maskin. Skärmen BÖR passa men inte helt hundra. Men kopplingarna mellan dom två är lika så länge du har samma modell och du behöver bara rycka loss plintarna och flytta över dom.
Cyrussvall
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 november 2009, 06:53:11
Ort: Sundsvall

Re: Köpråd Modig MD5000

Inlägg av Cyrussvall »

Det är en OKK mcv-300.

Alla I/o går åt till ex vertygsväxlare 12ut och ca 16 in, växellåda 2 ut och 3 in, spindelstyrning 15 ut och 5 in.

Har varit hyffsat enkelt att använda Konnect korten då jag då inte behöver koppla om så mycket av dey som är orginal. Alla givare och relän går med 24v dc.

Tänk på att det ändå är mycket jobb, sedan en hel del C programering för att få allt att lira ihop. Dock så kan man få mycket hjälp av Tom på programeringsbiten.

Har du möjlighet att byta system enkelt så att du kan ex dripfeeda så skulle jag nog ta det.
Beror kanske lite på priset.

En fördel med ny kovertering är att det är nya kort som är ganska lätta att ev felsöka.
Dynos kort känns seriösa och stabila, har dock inte kört så mycket med dem att jag kan ge svar på hållbarhet.
Nackdel med att byta är väl att det är ganska mycket jobb.

/Lars
Skriv svar