Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Perkla »

Meduza skrev:varianterna som kineserna kör stöds mycket riktigt bara i Mach3 (som det ofta medföljer en piratkopia av med fräsen...)
Får man med en piratkopia av Mach 3 med maskinen ? i övrigt är väl en riktig utgåva av Mach3 rätt så dyrt va ?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Meduza »

Beställde du den du länkade här ovan så fungerar den med LinuxCNC

Dyrt och dyrt... 175$ handlar det om, och ja det är inte ovanligt att dom skickar med piratkopior...
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Perkla »

Ja jag beställt den jag länkade till i första inlägget, jasså ja men jag tänkte att man jämför med allt som är gratis som mycket till både Mac OS och Linux är.. då blir ju 175 Dollar relativt mycket i jämförelse.

Men funkar det med Linux så tänkte jag testa det..
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27042
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av tecno »

Är väl demo på Mach3 som följer med får man hoppas och inga piratkopior.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Perkla »

Ja man kan ju hoppas på det.. att det är demo..
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Perkla »

Pratade med säljaren igår ang köpet av min CNC och förklarade att jag behöver EU kontakt eftersom jag bor i sverige och har 220-240volts systemet, han visste redan det verkade det som och sa att han skulle ställa iordning den och testköra grejerna så dom funkar med 240 volt..

Så jag hoppas dom skickar den inom några dagar eller så.. :D
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Perkla »

Håller på kollar på FreeCad till Linux, har installerat det och verkar ju uppbyggt på ett bra sätt, dock relativt svårt, klart dom enkla grejerna som rita en cirkel eller fyrkant lär väl inte vara jättesvårt när man väl lärt sig, kollat lite på youtube åxå fast gav inte så där jätte mycket direkt.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Perkla »

Känns dom jag börjar i fel ände, måste vara realtistisk och se till min förkunskaper som är 0 idag mer eller mindre, börja med nått som det knappt finns nån guide eller liknande till känns inte riktigt, borde vara mer vettigt att välja ett program som finns till Linux eller Mac OS som faktiskt har ett stort utbud på tex youtube, frågan har ju varit upp många gånger tidigare i detta forum så jag tror inte det riktigt finns några bra svar där eftersom alla gillar olika.

Jag har ju ett par veckor på mig tills min CNC maskin kommer att försöka förstå grunderna i hur det funkar och går till, kollade efter nån kurs eller utbildning men verkar klent med sånt, dessutom riktigt dyrt, 10 lopper för en 3 dagars lång nere i sverige.. typ stockholm eller vad det heter..

Tror bestämt jag kan klara mig undan utbildning bara jag kommer över rätt verktyg och förutsättningar.

Till Mac OS finns nog en hel del tror jag, har inte kollat så noga men tror det iaf.
Användarvisningsbild
HenkiBoy
Inlägg: 131
Blev medlem: 9 februari 2005, 13:09:13
Ort: Halland

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av HenkiBoy »

Ser fram emot n tråd med massa bilder sen. :)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Perkla »

Japp.. kommer ta en massa bilder på grejerna sen när dom kommer, man är ganska nyfiken och ivrig, ungefär som när man var liten och det var julafton, man tittade på alla paketen under granden och ville gärna öppna dom före kalle anka och allt..
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Perkla »

Kom just att tänka på.. var får man tag på billiga och bra frässrål och sånt som kan vara bra att ha till denna typen av maskin, fick tyligen med hylsa till 3.175mm och 6mm som jag förstod det.

Antar att kina stålet bara är skit.. ?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Perkla »

Jag tänkte testa lite i Pixelmator, jag tycker det är svårt att använda free pen tool för att göra kantlinjer av nått man scannat tex, i mitt fall ett plektrumskydd för det var det bästa jag hade med lite böjar och sånt på.. vette fan om jag överhuvudtaget gör rätt för att det i slutändan av processen ska kunna komma att användas i en cnc maskin.. :S


Bild
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Perkla »

Hur är VFD:n på dom här kina fräsarna.. borde jag köpa nån bättre sån ? Eller funkar grejerna som följer med lika bra ?
slaith
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 maj 2009, 08:36:59

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av slaith »

Meduza: Gött att den funkar med LinuxCNC!

Perkla: Jag fick några frässtål med min.
Några 6mm HSS som gick bra att börja fräsa med, men dom dog fort!
Sen var det några gravystål i karbid och dom funkade bättre.

Köp stål på Swectrading, har ett lite lagom utbud med frässtål och snabb leverans.
Annars är det Ebay som gäller.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perklas CNC 3040

Inlägg av Perkla »

Jag ska kolla o se vad jag får med maskinen men antagligen bara skit, som du säger kanske räcker ett tag o sen inte mer, antar att det är 3.175mm och 6mm som gäller i dom här spindlarna så lär vara det man ska kolla, den mindre modellen troligen för att fräsa PCB och borra små hål i lödöarna.. den större kanske för lite större fräsning...
Skriv svar