Automatisk drinkblandare [många bilder!!]

Berätta om dina pågående projekt.
Xelon
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 september 2005, 00:14:12
Ort: Gyttorp

Inlägg av Xelon »

Jag har tänkt mig något sånt här..
Eftersom man har Co2 så kommer ingen luft in, och förstör inte drickan..
och eftersom man har ett tryck så kommer vätskan alltid pressas upp i slangen fram till ventilen..
och har man sen ett program som styr tiden exakt på hur länge ventilen ska vara öppen så kommer man kunna få exakt den mängd sprit man vill ha.
men får ju självklart testa innan så men vet de olika tiderna med olika spritsorter/läsk osv..

Bild
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor
Inlägg: 709
Blev medlem: 8 juni 2003, 20:56:03
Ort: Stockholm

Inlägg av axelsonic »

Det största problemet med denna maskin är nog sockret i drickat man blandar med.

Tror inte man behöver oroa sig för luft i flaskorna... Eftersom det är luft i vanliga flaskor och sprit håller sig VÄLDIGT länge. Om jag tittar på mitt barskåp som till 77% består av semidruckna portvinsflaskor, 3% Jägermeister, 3% Vodka och resten Cognac så klarar sig vätskan väldigt bra.
Däremot sockret som gärna fäller ut ur ex. likörer (midori ett bra exempel) kan göra livet tämligen skitsurt när man ska försöka vrida av korken.
Antar att liknande socker (samma går ju knappast...) kan göra verkligheten tråkig för en liten ventil. Å andra sidan, om den är sluten och omgiven av vätska på den sida där den stänger så blir det nog inget problem.


När testar vi ? =))
Xelon
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 september 2005, 00:14:12
Ort: Gyttorp

Inlägg av Xelon »

Håller med, tror inte sockret blir några problem då det hela tiden kommer vara vätska på den ena sida av ventilen.

Problemet jag har nu är att jag inte vet vart jag kan hitta billiga magnetventiler som klarar av vätska (och håller tätt).
Sen är jag lite osäker på Co2 tuben, vet inte vilken man ska sattsa på.
Om man ska köpa/hyra en stor tub från AGA eller om man ska sattsa på en liten (typ sodastream tub).. och sen gäller det att hitta en billig regulator så man kan komma ner i 10 - 15 psi, alla jag har hittat är dyra
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Om det skulle bli problem med socker är det ju bara att köra igenom med vatten eller annan vätska utan socker för att göra rent mellan den körs, Typ på söndag morgon.

2 frågor:
-Är PET-flaskor helt täta?
-Skulle man inte kunna ha så det går att koppla luften baklänges, så man kan tömma tillbaka drycken när man är klar? För det låter inte så vettigt att ha tryck på systemet 24/7.
Xelon
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 september 2005, 00:14:12
Ort: Gyttorp

Inlägg av Xelon »

Vad jag har förstått så är Pet flaskorna det.. så det ska funka med såna..

det går säkert att ordna..
problemet om du tömmer tillbaka vätskan i flaskorna är ju att då kommer det finnas rester kvar i slangarna och i magnetventilerna..
om man inte rengör dom varje gång också.. *jobbigt*

tycker det blir bättre att ha tryck på systemet hela tiden...

har man täta ventiler så är det ju bara att stänga co2 tuben när man är klar..
och det tryck som finns i flaskorna håller uppe vätskan i slangarna..
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2079
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jobbigt om du vill ha en drink som inte är kolsyrad...
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Det finns grejer till airsoft som tar co2 patroner och har regulator för ca 400kr. Då får man ta patroner avsedda för "mat" till den då.

Jag funderar på om man kan få en maskin att hälla upp spriten på ett nogrant och tillfölitligt sätt. PET-flaskan är upphäng i halsen och en stegmotor med skruv lutar flaskan för att hälla. Hmm... viskositeten kommer att påverka. Och man får emirisk test hur mycket man häller från flaskan beroende på lutning.

Ett annat alternativ är att man fryser all sprit i kuber om 1cl. Så får man ha ett litet automatisk höglager i en frysbox som håller minus 90 (eller så). En lite PIC får fixa rätt kuber och lägga i ett glas. Så får man köra drinken i micron så att den går att dricka...
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Man skulle kunna bygga på zeus idé.
T.e.x när inte maskinen har använts på kanske 4 timmar, så kör man luft baklänges för å tömma ur slangarna, & sedan så spolas alla slangar & ventiler med vatten till nått slask kärl. Detta borde ju kunna lösas med ett par extra ventiler & några extra rader program kod.

Det jag tänkte på är vad som händer med bakterietillväxten när det finns små sprit /socker rester kvar i slangarna & detta får stå i många dygn!.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har du kollat på den härregulatorn?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Vätskan i flaskorna bör inte bli kolsyrad om man inte har högt tryck.
För att bara driva ut vätskan behövs inget högt tryck. (om man inte har väldigt hög stighöjd mellan flaskan och tappkranen.)
1bar/10m gäller för vatten.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Fagge skrev:Man skulle kunna bygga på zeus idé.
T.e.x när inte maskinen har använts på kanske 4 timmar, så kör man luft baklänges för å tömma ur slangarna, & sedan så spolas alla slangar & ventiler med vatten till nått slask kärl. Detta borde ju kunna lösas med ett par extra ventiler & några extra rader program kod.

Det jag tänkte på är vad som händer med bakterietillväxten när det finns små sprit /socker rester kvar i slangarna & detta får stå i många dygn!.
Finns det ventiler med tre hål? alltså en till spriten, en till glaset och en till rengöring, sen är det bara att slå om så görs det rent.

Sen om man inte vill köra med CO2 så borde man kunna driva med lustgas. De tuberna är inte överdrivet dyra.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

sen vill man ha roligt i huset så torrkör man lustgasen =)

men vad kostar dikväveoxid-tuber då?
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor
Inlägg: 709
Blev medlem: 8 juni 2003, 20:56:03
Ort: Stockholm

Inlägg av axelsonic »

Kan bli dumt om lustgasen letar sig ner till pannan och blir mer än 600 grader varm =) .
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Det rör sig ju om sådana gigantiska mängder ;)

Du får nog suga på rören om du ska få något rus.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor
Inlägg: 709
Blev medlem: 8 juni 2003, 20:56:03
Ort: Stockholm

Inlägg av axelsonic »

Även liten duva skiter stort lass =) .
Skriv svar