Bygga labbaggregat

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Bygga labbaggregat

Inlägg av Castello »

Hallå ja! Nu har jag börjat bygga labbaggregatet jag har tjatat om det senaste. Jag körde på större glättningskondningar på 4700uF, införde separata säkringar på varje kanal och ändrade några motståndsvärden, annars är kretsen likadan. Insåg att jag tänkt fel när det gällde maximal ström med, jag kan ju plocka ut max 2.66A totalt ur de båda kanalerna så jag har försökt välja motståndsvärden som ger maximal ström på 1A (per kanal) vid maximalt utslag på R3/R10 (se schema), men det landar nog närmare 1.1A. Jag har också mätt upp transformatorn, den lämnar ungefär 16.5VAC per kanal. Det i kombination med ett lägre sensemotstånd gör att jag borde klara av att plocka ut närmare +-20V ur den lilla rackaren.
Jag har börjat bygga upp kretsen med, men inte helt oväntat beter den sig inte som jag vill. Felsökning pågår... :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av farskost »

16,5 V; är det på lastad eller olastad transformator? För är det uppmätt på en transformator endast kopplad till en multimeter så kommer den visa en högre spänning än vad den kommer ge när det dras ström genom den.
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av Castello »

Det var för en olastad. Men hur stor bör lasten vara? Räcker det med LEDsen och standardförbrukning i spänningsregulator och liknande för att den ska sjunka till 15V?

En annan intressant fråga är hur mycket ström man vågar trycka igenom ett enkelt experimentkort som det på bilden ovan. Jag vet förstås att det beror helt på ledarnas resistans/ruta och så, men finns det någon tumregel för experimentkort? 1A ska de väl klara?

För övrigt så det sånt här jag tycker är så kul med att bygga något på riktigt; man lär sig oerhört mycket genom att hela tiden ställas inför nya frågeställningar :)
ghu
Inlägg: 608
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av ghu »

Operationsförstärkaren kommer nog inte att fungera som du tänkt.
Vad matar du den med? Tänkt på att den tål max +/- 22V.
Helst ska man ligga några volt under detta värde för att ha lite säkerhetsmarginal.
OP275 är inte en så kallad Rail-to-rail OP på ingångarna, d v s inspänningen på ingångarna kan inte gå till OP:ns matningsspänning. Titta i Databladet efter "Input Voltage Range" så ser du att OP275 är väldigt dålig i detta avseende. Inspänningen till OP275 måste ligga minst 4.5V från matningsspänningen.
opampen
Inlägg: 1795
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av opampen »

Roligt att bygget går vidare!

Men om du har 16,5 V.AC får du ut glättad spänning på lite drygt 23 V DC. till stabben och kan vara för lågt om du vill ta ut 20 V. vid drygt 1 A. Det beror också på trafon hur mycket spänningen sjunker vid full last. Är det en lite klenare trafo effektmässigt med högre inre motstånd kan spänningen sjunka mer. Men du måste nog belasta mer än bara dioden och op:en. för att spänningen ska sjunka.

När det gäller experimentkorten kan man väl säga att ca 2 mm.folie klarar drygt 1 A. Men du kan för säkerhetsskull dra några tjocka koppar kablar på kortet där det går höga strömmar.

Det kan bli för hög spänning till Op;en, den bör drivas med en lägre spänning separat.
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av Castello »

Opampen: Jag tänker mig att det är ok om det blir lite lägre utspänning också, faktum är att jag räknade kallt med att det skulle vara precis 15VAC så att jag skulle kunna plocka matningen direkt efter likriktingen och glättningen. Nu blir det lite tight..
Ska tänka på att dra något tjockt och välledande i strömvägen också :)

ghu; Anledningen till att jag valde den är att skulle vara just rail-to-rail, enligt databladet kan man mata både supply och input med +-22V. Databladet jag har hittat är här, och detaljer kring inspänningar är på sidan 3: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... P275_e.pdf

Det är ju förstås "absolute max" ratings, vilket gör mig lite nervös. Som jag tänker nu är det att transformatorn ger 23.33VDC ut och att det faller ca 1.4V över likriktarbryggan (har mätt det). Det borde _precis_ funka, men jag vet inte hur en OP-amp mår av att ligga så nära max hela tiden. Fasen vad svårt det här var då, känns som att jag gör det värre än vad det är på något sätt, men kommer inte på något smartare att göra just nu.
ghu
Inlägg: 608
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av ghu »

På sidan 3 i databladet kan du se Absolute maximum ratings, d v s vad kretsen tål innan den "går sönder".
Detta är inte det samma som att den fungerar normalt.
Du ska titta på sidan 2 under "Input Voltage Range", så får du reda på mellan vilka inspänningar som kretsen fungerar normalt. På sidan 2 står det att "Input Voltage Range" är +/- 10,5 V då matningsspänningen är +/- 15V.
Alltså bör inte inspänningen vara närmare matningsspänningen än 4,5V.
Detta är anledningen till att din krets förmodligen inte kommer att fungera som du tänkt

Tips: Genom att använda en separat OP för negativa respektive positiva sidan kan du mata respektive OP med bara 22V totalt. (0 till +22V respektive -22V till 0V) Det återstår sedan att hitta lämpliga OP som klarar inspänningar nära matningsspänningen.
opampen
Inlägg: 1795
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av opampen »

Alternativet är att byta op:en till t.ex. LF 356 den tål lite högre inspänning men är endå på gränsen. Om du inte sänker spänningen på trafon till 12 V.AC vilket kommer ge en likspänning på ca.17V. och nöjer dig med en lägre utspänning. Men det är väl inte så roligt heller.

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... Data_E.pdf

Det fanns en OP som hette EL 2044/EL 2244 (två op i samma kapsel). Tror tillverkaren hette Elantec, såldes av Elfa för några år sedan. Dessa kan arbeta med enkel matning upp till 36 V. Vet tyvärr inte var man kan hitta dessa nu. Jag använde dom som HF-förstärkare/ drivsteg till bl.a. signalgeneratorer och frekvensräknare som jag byggde.

I värsta fall kan du ersätta op:n med en transistor som stryps/bottnar för att få samma funktion. Men det vore ju roligt om du kunde få igång det hela som det var tänkt.

Men det borde finnas andra op som klara höga in-spänningar.
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av Castello »

ghu: Ok, nu såg jag det. Jag feltolkade databladet, helt klart. Bra tips om spänningsmatningen också. Hittade en perfekt OP för mina ändamål nu (tror jag): https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 0xxx_e.pdf Synd att den kostar över 50kr, det är mycket för en student.

Opampen: Ja, det här med spänningar som varken får vara för höga eller för låga alltså. Att spontanköpa en transformator för att jag ville "komma igång" var väl kanske inte det smartaste jag gjort :P Jag hittar ingen som sålde EL2044 heller, men den i länken ovan kanske kan vara något? Jag fick gå via Digikeys hemsida, där kan man söka med rail-to-rail som kriterium vilket underlättade jakten väldigt mycket.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1352
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av stenD »

Ett tips för att bygga labaggregat kan vara att ta schema till ett HP/Agilent aggregat. Då får man ju en utprovad konstruktion samt att man får en funktionsbeskrivning på köpet
ghu
Inlägg: 608
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av ghu »

Billig OP, 12 kr på ELFA, som klarar matningspänning 36 V och är rail to rail både på in- och utgång: OPA171

Nackdel: Då inspänningen är nära positiv matningsspänning har den offsetspänning på ca 10mV
opampen
Inlägg: 1795
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av opampen »

LT 1490 och även OPA 171 borde fungera bra.

Ja, just labbaggregat är tyvärr ganska dyrt. Det gäller dom flesta effektkrävande apparater eftersom det är större krav på ingående komponenter, stora trafar, kylflänsar mm. Men om du har möjligheten att prioritera när du ändå är igång så är det naturligtvis värt det.

Du får tänka på att ett bra byggt labb.agg. kan du ha i många år. Jag har ett labbagg. jag byggde för snart femton år sedan ( En LM317K (TO3:or) och LM337K med varsin effekt trissa som gör att jag kan ta ut närmare 3 A./utgång.)och använder det nästa dagligen under långa perioder och det funkar kanon, förutom att potten till - utgången har börjat strula annars inga problem.

Det blev betydligt dyrare än jag hade tänkt mig. Lite överdimensionerade trafar och glättkondingar (två stycken 33000µF)samt tiovarviga pottar som ger en bra upplösning. Jag har även två fasta utgångar +/-12/15V. 0,5 A./utgång (LM317 T/LM337 T, strömbegränsar kopplingar med trissor).

Använder två aluminium lådor, en för trafarna (4st.) och andra lådan för elektroniken med stabbarna. Men resultat blev bra. extremt litet brum och brus. När jag mätte var det nästan mest scopets egenbrus man såg på skärmen. Regleringen är också utmärkt.

Nu menar jag inte alls att du behöver gör det så omfattande,det var mest ett exempel. Men höga strömmar och stabil spänning kan vara lite krävande att få ihop.

Det som kan vara bra om det är något som inte riktigt fungerar i en apparat man bygger är att försöka ringa in felet. Du kan ju göra en enkel labbuppkoppling med en 317 och op:n och se om du får det väntade resultat, pröva med att trimma in det. Det blir ju då lättare att analysera eventuella fel än om du har byggt upp allt på kortet och satt ihop det mer permanent.

Men vi får hoppas att det kan funka med någon av nämnda op kretsar.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av PTC »

En liten OT.
Vilket är det vanligaste området man använder på ett labbagg.
Är det 0-30V eller 0-50V eller är det i regel mindre spänningar man utnyttjar?

Bara lite nyfiken.

//Per
opampen
Inlägg: 1795
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av opampen »

PTC: Det vanligaste brukar vara upp till 25-30 V.stabbad spänning, alltså genom någon typ av spänningsregulator för att få en ren och stabil spänning. Ofta är den spänningen tillräcklig då dom flesta elektronikkretsar arbeta upp till ca. 20 V. OP-kretsar brukar arbeta med +/-15V.

När det handlar om högre spänningar över 30-50V. är det ofta effektslutsteg till exempelvis audio eller motorstyrning. Där är insignalen i regel så pass hög att det inte behövs stabiliserad likspänning utan då klara man sig med glättad spänning. En oreglerad likspänning med en stor filter konding på omkring 10 000µF eller större.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Bygga labbaggregat

Inlägg av PTC »

Okej, Om man har ett powersupply där man har lite olika utspänningar 24V 5A, 12V 6A, 5V 45A, 3.3V 35A samt 12V 18A DC alltihop skulle man kunna använda ett sådant till att bygga ett labbaggregat upp till 24 Volt då?

EDIT: Alltså med variabel utspänning 0-24V
http://us.tdk-lambda.com/ftp/Specs/vega-lite.pdf

Ursäkta trådkapningen :vissla:
Skriv svar