"Elektrolytiskavrostning" -> nickelplätering av cykelram etc

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

"Elektrolytiskavrostning" -> nickelplätering av cykelram etc

Inlägg av danielpublic »

Förskyld som jag är och då suget efter en längre tur med cykeln tränger sig på, känner jag att gamle bettan behöver lite kärlek. Fast tanken på sandpapper och den mänskliga faktorn när det gäller min konstnärliga sida... Att få det gjort skulle "väl" kosta skjortan. Jag vill gärna inbilla mig att det måste finnas något roligare vis än så.

Teoretiskt:
Jag rotade bland gamla anteckningar och fann följande. Både grafitstavar och natriumkarbonat finns till rimlig kostnad hos eBay, 1,2 (jämfört med kostnad på lekamen/för sprayburkar/etc alt. och ingen kostnad speciellt när det kommer användas förr än senare ändå), men det finns säkert mer lokalare källor än så. Gode tubalcain hade också lite roligt att säga om ämnet plus en del annat som vanligt.

Själva nickelpläteringen är jag lite mer osäker på, men efter en sökning ser tom det ut att vara något rimligt. Vinäger är utspädd ättiksyra, inga konstigheter där(späd det korrekt med destillerat vatten). Salt känns dock mer osäkert, även om det nu är enbart för konduktivitetens skull och i minimala mängder p.g.a. destillerat vatten används.

Praktiskt:
- Visst, det är giftigt och bör hanteras därefter.
- Se till att borsta/sota ur alla pläteringsytor.
- Elektriskt sett är det inga konstigheter, annat än det verkar vara onödigt med mer än 10A, när det gäller "avrostningen" då det mest blir uppvärmning till ingen nytta.
Samt låg spänning vid pläteringen.
- En styck liten kina vattenpump för akvarier från ebay, borde överleva tillräckligt för att kunna sköta flödet till pläteringen via slang mellan var ände. Lär iof inte behövas för avrostningen, skulle bara blåsa runt grums.
- Ett flertalet nickelbitar bör nog fixa "i klar vy"-problematiken när det gäller nickel pläteringen, även insidan av ramen med hjälp av ihop bockade strips på en pinne eller liknande.

· Behållare.
Frigolit bör väl vara ett idealt material att göra två styck "bad" utav.. Låter som mest prisvärt och enklast att såga till/limmas ihop, även om det ev. behövs målas invändigt(?). samt förvaras, göra en mindre historia utav och slutligen göra sig av med. Även till att fylla upp den menlösa delen av volymen för att minimera mängden vätska.

Summa summarum/tl;dr:
Jag antar att pläteringen inte kommer bli den jämnaste eller starkaste, men med lite koppar i tycks det bli tuffare och snyggare dessutom. (dock risk för galvanisk reaktion!? :humm:)
Låter helt klart som ett kul alternativ värt att undersöka, det saknar inte användningsområden i vart fall! :)

Tankar, idéer?
Tack och bock på förhand!
Senast redigerad av danielpublic 17 maj 2014, 23:44:01, redigerad totalt 1 gång.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: "Elektrolytiskavrostning" -> nickelplätering av cykelram

Inlägg av xxargs »

Natriumkarbonat kallas också för målarsoda och bör finnas på betydligt närmare håll än ebay, den vattenrika versionen kallas kristallsoda - och man kan själv göra det av livsmedelsklassad natriumbikabonat (för bakning) därmed hyffsad ren genom att hetta upp det ett par hundra grader och koldioxid avgår, men om det bara skall ha för ledningshöjning av vatten så kanske bikabonatet går att använda det direkt utan värmebehandling - även om lösligheten i vatten är betydligt sämre än kristall/målarsoda.

.
Vilhelmsson
Inlägg: 381
Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
Ort: Malmö

Re: "Elektrolytiskavrostning" -> nickelplätering av cykelram

Inlägg av Vilhelmsson »

Nickelsulfamat och nickelpellets i en rostfri korg justera ph, var rätt länge sen jag höll på med galvano :)
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: "Elektrolytiskavrostning" -> nickelplätering av cykelram

Inlägg av NULL »

Men var får man tag på nickel billigt?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: "Elektrolytiskavrostning" -> nickelplätering av cykelram

Inlägg av Micke_s »

Enkronor 1968-1973 kanske?
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

Re: "Elektrolytiskavrostning" -> nickelplätering av cykelram

Inlägg av danielpublic »

Efter rotande till fann jag ett häxbryggsrecept.
Det ser väldigt vettigt ut, både avfettande, får väck olja samt färg lättare och fördelar partiklarna jämt i vätskan.
Enda som ser obekant ut för mig där är Trinatriumfosfat, men också detta finns säkert mer lokala källor än hos eBay.

Tipset i receptet ang användandet av bomull runt kol/grafitstavarna/anoden(plus), bör ge än mer ren vätska/ytor på arbetsstycket. Behöver inte vara bomull antar jag, något annat syntetiskt bör duga gott.

Förvaringen som nämnt går bra i en polyetenbehållare, men t. ex mjölkdunkar av HDPE ser ut att gå bra det med.

Även lite användarexempel dök upp på skärmen.
xxargs skrev:Natriumkarbonat kallas också för målarsoda och bör finnas på betydligt närmare håll än ebay, den vattenrika versionen kallas kristallsoda - och man kan själv göra det av livsmedelsklassad natriumbikabonat (för bakning) därmed hyffsad ren genom att hetta upp det ett par hundra grader och koldioxid avgår, men om det bara skall ha för ledningshöjning av vatten så kanske bikabonatet går att använda det direkt utan värmebehandling - även om lösligheten i vatten är betydligt sämre än kristall/målarsoda.
Ah, målarsoda, Tackar! 1kg kostar tydligen ca: 65kr i handeln. Renheten på den bör en väl kolla upp iof, men jag har svårt att tro det skulle tutas i nåt annat i den. Bra tips! 200gram bikarbonat kostar ca: 25kr hos ÖoB om jag inte minns helt fel. Att använda bikarbonat rätt upp och ned verkar kräva runt dubbla dosen.
Vilhelmsson skrev:Nickelsulfamat och nickelpellets i en rostfri korg justera ph, var rätt länge sen jag höll på med galvano :)
Heheheh, den korgen lär kosta lika mycket som att lämna in ramen på målning. ;) Men intressant tips för mindre grejer! Blir förresten inte vätskan lite väl giftig, dock?
NULL skrev:Men var får man tag på nickel billigt?
Micke_s skrev:Enkronor 1968-1973 kanske?
Precis, var får en tag på det tro? Vill jag gärna ha reda på! Länken i TS gick på 330kr excl. frakt. (1kg 7mmx0.1mm remsa).
Nicklet ska gärna även vara rent, själva ev. koppar inblandningen får nog experimenteras fram en aning; för själva schnygghetsfaktorn och egenskaper. Remsformatet är ju dock väldigt smidigt för jämn fördelning kring arbetsstycket.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: "Elektrolytiskavrostning" -> nickelplätering av cykelram

Inlägg av Micke_s »

Jag har 18st 1 kronor mellan 1969-1973.
väger ca 7gram styck = 126 gram kopparnickel. Vet ej fördelningen mellan koppar och nickel. Står bara om mynt efter 1973 på riksbanken. Någon annan som vet?

Edit: kanske är samma som mynt efter 1976....?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: "Elektrolytiskavrostning" -> nickelplätering av cykelram

Inlägg av Micke_s »

Tagit reda på lite mer om mynten. Innehållet verkar vara som vanliga enkronor, dvs : 75% koppar och 25% nickel.
MiaM
Inlägg: 10091
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: "Elektrolytiskavrostning" -> nickelplätering av cykelram

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Jag brukar spara enkronor av den där modellen när jag får dem som växel. Hittils sker det sparandet genom att de hamnar lite här och var huller om buller i "bra att ha"-samlingar. Min tanke är att den totala summan av sparade enkronor knappast blir mer än någon/några hundringar, och nån gång i framtiden har de säkert ett samlarvärde som överstiger ränta-på-ränta på den småsumma som jag "lägger undan". Ja, eller oavsett värde kommer de väl vara kul att ha sparade eller nåt sånt. :)
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: "Elektrolytiskavrostning" -> nickelplätering av cykelram

Inlägg av DW »

skippa elektrolytisk avrostning! Du ser ju själv att resultatet inte är 100 rent.

5% svavelsyra/vattenlösning som om du vill optimera genom att värma det till minst 80 grader. Tillsätt Yes diskmedel, några kapsyler.
Detta betbad är ett av några man kör på industrin. Jag har aldrig sett ditt första i praktiken.
Om du kör kallt bad kanske det tar 2 dygn men i varmt så är avrostningen klar på 2-3 timmar. Tabort all färg innan.

Sedan måste du avfetta noga. Ett bad men natriumhydroxid som måste vara hett. Kör gods som anod och kar som katod. Ev växla under kort tid. Spänning 12-15volt

Slutligen i ett nickelbad med nickelsulfat, nickelklorid, rånickel 50% valsat 50% gjutet mm mm dyrt.

prova detta istället http://en.wikipedia.org/wiki/Electroless_nickel_plating
Skriv svar