Nytt projekt: Black Box, eller varför behöver man en Mac?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag har i alla fall inte betalt något. Men det verkar som någon form av omstrukturering sker av puffy.nu, olsson på 64bits.se är en av personerna bakom denna server och det var han som gav mig kontot. Så det är antagligen en tidsfråga innan den är tillbaka (hoppas jag).

Edit: bilderna är tillbaka...
Senast redigerad av Illuwatar 4 januari 2006, 15:22:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Håller på och leker lite med IR-dioder för att få till en touchfunktion genom glaset. Det visade sig att min Sony DSC-T7 var utmärkt att "se" IR-ljuset med:

Bild

Dioderna kördes med 125 mA konstant ström när bilden togs, men tanken är att låta en S7136 optisk switch styra denna via en MOSFET. Switchen tål inte mer än 40 mA, därav denna lösning. Vad som kommer ut ur switchen avgör sedan själva detekteringen och efterföljande switchkrets.
Användarvisningsbild
dr. Agoz
Inlägg: 149
Blev medlem: 9 juni 2005, 11:39:07

Inlägg av dr. Agoz »

så det blir en hamamatsu. en varning från min lärare, kvaliteten på störningsskyddet varier från exemplar till exemplar.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

I så fall måste jag ha fått ett måndagsexemplar - den reagerar inte alls på IR-dioden, inte ens när jag riktar den direkt mot kretsens ovansida. Jag har testat två olika dioder, ingen fungerar. Dioderna i sig fungerar (ser dem lysa med kamerans hjälp) och pulsningen fungerar (oscilloskop är väldigt bra att ha). Som tur är köpte jag på mig några olika sensorer, så denna får ligga till sig då jag testar nästa variant. Denna är en OPT101, vilken fungerar i alla fall - den reagerar på det mesta som lyser (inklusive lysrören i verkstan - får en skaplig sinus på utgången). IR-dioderna får den att styra fullt ut utan problem, behöver inte ens rikta dem mot sensorn, bara hålla handen ovanför labbplattan. Det jag behöver här är ett lämpligt dagljusfiler så att synligt ljus inte påverkar sensorn. IR-dioderna kommer fortfarande att pulsas, denna gång med en 555'a så att en 20% duty-cycle uppås vid en frekvens på ca 23 kHz (undviker 38 kHz då vanliga fjärrkontroller inte får trigga switchen). Efter givaren blir det pulsformare, nivådetektering och filtrering följt av ett drivsteg som ersätter powerknappen till moderkortet...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har fått till sändande sidan så sensorn ser nu ett fint pulståg och dessa pulser kommer ut prydligt på mottagarens sida. Så nu återstår två frågor:

1. Bästa material till dagljusskydd. Kan man ta vilken svart plast som helst eller är det något speciellt man behöver?

2. Frekvensdetektering. Bästa sättet att känna igen det inkommande pulståget? jag vill helt enkelt få ut mina pulser och filtrera bort allt annat. I slutändan vill jag få till en konstruktion som ger en logiskt hög signal ut när rätt pulsfrekvens över en viss nivå (sensorn är analog) detekteras.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

är det ir du använder så är ju plast från fjärrkontroller bra, kolla genom sådan mot en lampa så är det svagt genomskinligt röd, tror det ska finnas att köpa sådan plast på mycket välsorterade fotoaffärer också, men är inte säker.


edit: men de flesta lysande sakerna i ett hem utstrålar mycket ir-ljus, fast pulsar du ska det nog inte vara några probs
Senast redigerad av 007sweden 7 januari 2006, 23:22:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag har tyvärr ingen fjärr att slakta, annars hade jag tagit detta. Det enklaste vore nog att gå till en som handlar med gamla tv-apparater och be om en. Ljuset från IR-dioderna ligger runt 920 nm ifall det är till någon hjälp.

Pulsningen med en udda frekvens är just för att minska risken för något annat IR-baserat skall störa, plasten för att stänga ute synligt ljus. Frågan är bara om man skall göra detekteringen analog eller digital (med uC). Har tittat lite på bandpassfiler och pulslikriktare, borde fungera.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

behöver du mycket plast?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

En bit lika stor som ovansidan på 8-bens DIL-kapsel...
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

dåså om du inte hittar nåt hos din radiohandlare är det bara att pm'a :wink:

hehe fick en gång säkert 40 fjärrar i olika utförande, en viss sort hade fin plast som jag tog reda på =)
schizzleman
Inlägg: 6
Blev medlem: 6 oktober 2005, 22:11:59
Ort: markaryd

Inlägg av schizzleman »

Var har du fått tag på powerknappen på framsidan. Hittade en liknande på elfa för 254.00 st. känns som detta pris är lite överdriver för en strömknapp med led :shock:

Btw - MKT SNYGGT BYGGE :wink:
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Är inte riktigt på det klara om du fått till någon on/off-lösning med IR eller om projektet ligger ner... Varför jag frågar är för att jag såg en intressant artikel idag, nämligen hur man kan använda en helt vanlig lysdiod som optoswitch. Spana in den här videosekvensen, rätt så coolt tycker då jag..
http://mrl.nyu.edu/%7Ejhan/ledtouch/index.html
(Antar att du kanske inte byter strategi nu när du väl börjat på IR, men det kanske är användbart en annan gång?)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30023
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du kan inte ha läst hela den här tråden. Jag länkade dit i detta inlägg: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 8050#88050
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Jo jag har läst hela tråden, men det var nog ett par månader sedan, så för att försöka undvika misstaget jag nyss gjorde så skummade jag igenom hela tråden igen men missade tydligen ditt inlägg (som för övrigt handlade till 80% om IR, inte helt lätt att upptäcka länken när man av sammanhanget tror att den handlar om IR :wink: ).
Var inte så petiga på reglerna, visst ska man läsa igenom inläggen och hålla sig till ämnet, men viss tolerans måste det ju få vara.. tycker tyvärr att många gnäller helt i onödan, bara för att gnälla liksom. :?
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

men med så få regler som finns här borde det ju gå att följa dom som finns, eller? :D
Skriv svar